Iranian Agriculture News Agency

وزیر جهادکشاورزی:

دانش از چاردیواری مراکز تحقیقاتی بیرون آید

وزیر جهادکشاورزی بر ورود تحقیقات کاربردی به مزارع و واحدهای تولیدی کشاورزی تاکید کرد و دانش‌بنیان سازی کشاورزی را تنها راه بقای کشاورزی ایران برای تأمین امنیت غذایی کشور دانست.

دانش از چاردیواری مراکز تحقیقاتی بیرون آید

به گزارش ایانا به نقل از سازمان تات، محمدعلی نیکبخت در نشست با رئیس و معاونان سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، گفت: وزارت جهاد کشاورزی متولی سفره و معیشت مردم است و باید غذای سالم و کافی را در اختیار جامعه قرار دهد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به ۱۲ قلم محصول اساسی کشاورزی افزود: ما باید این محصولات را با توجه به اقلیم خشک و نیمه خشک، محدودیت منابع آب و خاک و عقب ماندگی در سرمایه‌گذاری کشاورزی، تولید کنیم.

نیکبخت با تاکید بر پیشرفت کشاورزی به رغم محدودیت‌های موجود، ادامه داد: ما راهی به جز کشاورزی دانش‌بنیان برای افزایش بهره‌وری نداریم و در راه رسیدن به آن ناگزیر از عملیاتی ساختن و کاربردی کردن تحقیق و پژوهش و کشاندن دانش به عرصه مزارع هستیم.

وی با بیان اینکه ۲.۵ درصد مقالات کشاورزی جهان مربوط به سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اظهار کرد: این افتخار باید در پای ساقه گندم، تولید بذر و نهاده، فناوری واحد تولیدی و همه زیربخش‌های کشاورزی تزریق شود و میوه آن که بهره‌وری و فراوانی تولید با منابع محدود است، شاکله امنیت غذایی پایدار را بسازد.

نیکبخت دانش‌بنیان کردن کشاورزی و افزایش بهره‌وری را خواست حاکمیت دانست و گفت: علم را از چاردیواری مراکز تحقیقاتی و پژوهشی بیرون آورید و ردپای تات را در جای جای زیربخش‌های کشاورزی باقی گذارید.

وزیر جهاد کشاورزی بر استفاده از ظرفیت دانشگاهی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان انرژی اتمی، هنرستان‌های آموزش و پرورش و کشاورزان پیشرو تاکید کرد.

در این نشست، استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان کشاورزی و نخبگان فعال در این بخش و اقتصادی شدن آنان از راه فروش دانش و فناوری، دیگر توصیه نیکبخت به مسئولان سازمان تات بود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید