Iranian Agriculture News Agency

پاسداری از امنیت سلامت کشور؛ اصلی‌ترین هدیه خانواده رازی به ملت ایران

دومین پیش نشست بزرگداشت یک صدمین سالگرد تأسیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی، یادمان تلاش‌های علمی زنده‌یادان پروفسور سید حسین میر شمسی و دکتر محمود لطیفی برگزار شد.

پاسداری از امنیت سلامت کشور؛ اصلی‌ترین هدیه خانواده رازی به ملت ایران

به گزارش خبرنگار ایانا سمینار یک‌صد سال خدمت به ایران با حضور مسئولان مختلف وزارت بهداشت و موسسه رازی در سالن زنده‌یاد دکتر مرتضی کاوه با موضوع نقش موسسه رازی در تأمین سلامت کشور در حوزه پزشکی، ازجمله کنترل و ریشه‌کنی بیماری سرخک و سرخجه و فلج اطفال در کشور و نجات جان انسان‌ها از طریق تولید سرمه‌ای درمانی ضد مارگزیدگی و عقرب‌زدگی برگزار شد.

موسسه رازی سرآمد حوزه بیولوژیک کشور

رئیس موسسه در پیامی به این مناسبت گفت: شانزدهم دی‌ماه، یادآور سالروز تصویب قانون تأسیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی است، مجموعه‌ای به‌واقع بی‌نظیر در خاورمیانه و کم‌نظیر در جهان که پیشانی بلند آن، مزین و درخشان به تحقیق و تولید استراتژیک‌ترین محصولات پزشکی و دامپزشکی کشور است و با کشف و بومی‌سازی دانش تولید انواع واکسن و فراورده‌های بیولوژیک موردنیاز، در پاسداری از امنیت سلامت و بهداشت کشور، جدوجهد می‌کند و سلامتی و امنیت در برابر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های مهلک و واگیردار، اصلی‌ترین هدیه خانواده رازی به ملت شریف ایران است.

 موسسه رازی که امروز پرچم‌دار بزرگ صنعت واکسن‌سازی کشور و منطقه است، به‌واقع میراث دار تلاش و دانش بزرگان و پیشکسوتانی است که عمر شریف خود را در راه یافتن بهترین و مؤثرترین شیوه‌های ساخت محصولات حوزه‌های مختلف پزشکی و دامپزشکی صرف کرده‌اند تا کودکان و مردمان ایران‌زمین، در کمال صحت و سلامت، بتوانند زندگی سالم و پرباری را رقم بزنند و از گزند بیماری‌های خطرناک و واگیردار مصون بمانند.

 به جرات می‌توان گفت در جهان، وجود مجموعه‌ای مشابه موسسه رازی با تعدد و تنوع تولیدات و محصولات، نادر است و موسسه رازی را می‌توان از این لحاظ سرآمد حوزه بیولوژیک کشور دانست و به آن بالید.

موسسه رازی، در حالی امروز نود و نهمین سالگرد تأسیس خود را گرامی می‌دارد که به لطف همت و تلاش دانشمندان، محققان و یکایک کارکنان پرتلاش خود از دیروز تا امروز، نام ارزشمند و پرچم پرافتخار آن در کشورمان و جهان باافتخار برافراشته شده و امید است بتوانیم این میراث گران‌سنگ را به شایستگی حفظ نموده و به آیندگان تحویل دهیم و در این مسیر، حمایت مسئولان محترم کشور، راهگشای اصلی در حفظ این میراث ملی ایران‌زمین است.

موسسه رازی قلب کشور و منطقه است

رئیس اسبق مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در این پیش نشست گفت: مسئولان ارشد کشوری باید قدر این مجموعه را بیشتر بدانند. موسسه رازی، مجموعه‌ای باسابقه و ریشه‌دار در کشور بوده و همواره ارتباط تنگاتنگی بین این مجموعه و وزارت بهداشت وجود داشته است و در مورد این موسسه می‌توان سخن‌ها گفت.

محمدمهدی گویا ادامه داد: در طول ۲۳ سال مسئولیت در مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، تأمین به‌موقع سرمه‌ای درمانی ضد مارگزیدگی و عقرب‌زدگی همواره یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های این مدیریت بود و از طرفی هم ‌یقین داشتیم که هیچ سرمی در دنیا قابل‌رقابت با تولیدات موسسه رازی نیست.

وی افزود: اگرچه در فضای رقابتی موجود، قانع کردن مسئولان کار راحتی نبود، اما تقریباً همه می‌دانستیم که انتخابمان برای مصرف عمومی در کشور باید سرمه‌ای درمانی موسسه رازی باشد. این در حالی بود که سرمه‌ای درمانی این موسسه متقاضی فراوانی در کشورهای اطراف داشت و موسسه می‌توانست از محل فروش این سرم‌ها درآمد زیادی کسب کند.

گویا ادامه داد: همیشه تلاش می‌کردیم اهمیت و کیفیت تولیدات موسسه رازی را برای مسئولان بالادستی بازگو کنیم که کمترین عارضه‌ای در اثر استفاده از آن‌ها گزارش نشده و این نکته‌ای بسیار مهم است.

رئیس اسبق مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تصریح کرد: موسسه رازی، قلب کشور و منطقه است و کشورهای دیگر به‌شدت به سرمه‌ای درمانی تولید این موسسه نیازمند هستند. ازاین‌رو حمایت از این مجموعه، هم به لحاظ امنیت سلامت کشورمان و هم به سبب تأمین امنیت سلامت بین‌المللی بسیار حائز اهمیت است و مسئولان ارشد کشوری باید قدر این مجموعه را بیشتر بدانند.

 وی گفت: جذب اعتبارهای ملی به‌منظور بازسازی، بهسازی و نوسازی تجهیزات و ساختمان‌های موسسه رازی، امری لازم و ضروری برای نگه داشت این مرکز مهم کشور است.

photo_2024-01-07_13-13-44

موسسه رازی ارزش‌افزوده مهم تاریخ پزشکی کشور است

فرید قاسملو در این پیش‌نشست گفت: بسیار خرسندم که در این نشست فرصتی پیش آمد تا دغدغه‌های تاریخ پزشکی محور خود را به‌عنوان مورخ علوم پزشکی به بحث بگذارم و همه‌چیز را از منظر علوم انسانی می‌بینم.

مدیر گروه تاریخ علم دانشنامه جهان اسلام بابیان اینکه، سال آینده، صدمین سال نخستین کوشش برای راه‌اندازی موسسه رازی باهدف ساخت سرم در کشور است بیان کرد: موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی یکی از نهادهای تمدنی یک قرن اخیر است که در پرتو تاریخی حدود صدسال حضور مداوم، توانسته جایگاهی مهم و تأثیرگذار در عرصه بهداشت و سلامت کشور به دست آورد.

قاسملو ادامه داد: این یک واقعیت است که واکسن‌ها بیش از هر اختراع پزشکی دیگری، جان انسان‌ها را نجات داده و گواه خوبی بر قدرت علم و نبوغ انسان به شمار می‌آیند و این حقیقت، مورد تائید تمام تاریخ‌نگاران پزشکی در سراسر جهان است.

وی تصریح کرد: ما در حال مرور دوران بلوغ موسسه‌ای هستیم که سنت صدساله دارد و کوشش آن در یک قرن گذشته چکیده مهم‌ترین دستاوردهای پزشکی نوع بشر در تمامی تاریخ گذشته خود و پایدار به پرداختن به نبوغ‌آمیزترین دستاوردهای پزشکی بشر بوده است.

مدیر گروه تاریخ علم دانشنامه جهان اسلام بابیان اینکه جایگاه امروز موسسه رازی، دستاوردی بسیار بزرگ است، تأکید کرد: باید آن را دست بالا گرفت و به‌عنوان یک ارزش‌افزوده مهم تاریخ پزشکی کشور به همگان معرفی کرد و البته در پرتو این سنت پزشکی ملی، درزمینهٔ تولید واکسن و سرم، مطالبه گر نیز بود.

وی این نشست را تمرینی برای پاسداشت صدسالگی موسسه رازی در سال آینده خواند و گفت: این جلسات باید محلی برای مطالبه گری موسسه رازی و کوشش برای رفع مشکلات آن در کنار بحث‌های آینده‌پژوهانه و بررسی ایدئال‌های نظام بهداشت و درمان کشور طی قرن دوم فعالیت این موسسه بزرگ باشد.

این عضو فرهنگستان علوم با تأکید بر اهمیت مراسم پاسداشت صدمین سال تأسیس موسسه رازی، خواستار حضور وزرا، مسئولان و‌ مدیران ارشد کشور و انعکاس گسترده رسانه‌ای در مراسم سال آینده شد و تصریح کرد: تصویب سند چشم‌انداز موسسه برای دهه‌های پیش رو، گامی شایسته در استفاده از سنت صدساله موسسه رازی و دفاع از کیان علمی آن است.

قاسملو در ادامه افزود: حضور فراگیر، غیر منقطع و بزرگ موسسه رازی در حوزه بهداشت کشور در پرتو فعالیت انسان‌هایی بوده است که شیره جان خویش را بر سر آرمان‌ها و دغدغه‌های خود فدا کردند و درودیوار و دستگاه‌ها به‌خودی‌خود نمی‌توانند سنت علمی بیافرینند. باید از بزرگان و هزاران نفری که طی یک قرن گذشته هرکدام قدمی برای اعتلای موسسه برداشتند و نامی از آها درجایی برده نشده است، یاد کنیم و خاطره و نام وی را زنده نگه‌داریم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید