Iranian Agriculture News Agency

محققان دانشگاه لینکوپینگ:

تولید "خاک الکترونیکی" برای افزایش رشد محصولات

محققان خاک الکترونیکی جدیدی ساخته‌اند که رشد نهال جو را تا 50 درصد افزایش می‌دهد.

تولید "خاک الکترونیکی" برای افزایش رشد محصولات

به گزارش واحد پژوهشی ایانا، در جدیدترین مطالعات محققان دانشگاه لینکوپینگ یک خاک رسانای الکترونیکی ( eSoil ) برای کشت گیاهان بدون خاک تولید کرده‌اند که سیستم‌های ریشه را تحریک کرده و به رشد نهال جو کمک می‌کند تا به‌طور متوسط ​​50 درصد بیشتر رشد کند.

النی استاورینیدو، دانشیار آزمایشگاه الکترونیک آلی در دانشگاه لینشوپینگ، رهبر گروه گیاهان الکترونیکی است که بستر کشت رسانای الکتریکی را برای کشت هیدروپونیک که آنها eSoil می‌نامند توسعه داده است.

کشت هیدروپونیک یا آب کشت، شیوه کشت گیاهان بدون خاک طبیعی با استفاده از یک محلول مغذی مبتنی بر آب است. در این نوع کشت متخصصان نیازهای غذایی گیاه را اندازه‌گیری کرده و به‌جای خاک با استفاده از آبی که به گیاه داده می‌شود، گیاه رشد می‌کند.

با افزودن عناصر ریزمغذی و درشت مغذی و نگه‌داشتن گیاه توسط مواد نگه‌دارنده بی‌اثر مثل پرلیت به‌طورکلی نیاز به خاک منتفی می‌شود. این بدان معنی است که آب بسیار کمی موردنیاز است و تمام مواد مغذی در سیستم باقی می‌ماند.

کشت هیدروپونیک به صورت‌های گوناگونی اعمال می‌شود، در ساده‌‌‌ترین و قدیمی‌‌‌ترین روش کشت هیدروپونیک گیاهان را در بسترهایی از جنس کاه کشت ‌‌‌کرده و مواد غذایی را در اختیار گیاهان کشت‌شده در این بسترها قرار می‌دهند.

روش‌های جدیدتری نیز مانند روش NFT که در آن مواد غذایی به‌صورت یک لایه نازک در اختیار گیاه قرار می‌گیرد؛ به کار گرفته می‌شود، اما مهم‌ترین ایراد این روش نیاز به سرمایه‌گذاری بالا است؛ زیرا تمام سیستم به‌صورت اتوماتیک عمل می‌کند.

از عیوب دیگر کشت هیدروپونیک، نیاز به افراد متخصص است. آلودگی آب‌‌‌های زیر‌زمینی هم در اثر مخلوط شدن با محلول غذایی مشکل دیگر این روش است.

فراتر از بهبود عملکرد محصول، اجرای eSoil در مزارع هیدروپونیک می‌تواند کشاورزان را نسبت به مصرف انرژی آگاه‌‌‌تر کند. درحالی‌که مزارع سنتی هیدروپونیک آب کمتری مصرف می‌کنند، اما برای راه‌‌‌اندازی به انرژی بیشتری نیاز دارند.

استاورینیدو گفت: خاک eSoil در محدوده میکرووات، انرژی بسیار کمی‌‌‌مصرف می‌کند. قبل از اینکه این فناوری در کشاورزی در مقیاس بزرگ و سایر انواع محصولات به کار رود، باید مطالعات بیشتری انجام شود تا مشاهده کنیم که چگونه تحریک الکتریکی می‌تواند بر کل چرخه رشد گیاه در تمام طول عمر آن و نه فقط در مراحل اولیه بلوغ نهال تاثیر بگذارد.

استاورینیدو توضیح داد: تیم ما قصد دارد بررسی کند که چگونه این تکنیک بر رشد سایر گونه‌‌‌های گیاهی تأثیر می‌‌‌گذارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید