Iranian Agriculture News Agency

مسئول سازمان بسیج عشایری کشور:

سهمیه مهمات عشایر با نرخ نظامی واگذار می‌شود

مسئول سازمان بسیج عشایری کشور بر نقش عشایر در حفظ امنیت پایدار مرزهای کشور و عرصه‌های ملی تأکید کرد گفت: هر سیاه‌چادر یک پاسگاه دفاعی و امنیتی محسوب می‌شود و تدبیر نظام جمهوری اسلامی بر واگذاری سلاح به‌صورت قانونی و با صدور مجوز به عشایر بوده است.

سهمیه مهمات عشایر با نرخ نظامی واگذار می‌شود

سرهنگ پاسدار احمد سعیدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا ضمن اشاره به اعتماد نظام جمهوری اسلامی ایران و در رأس آن مقام معظم رهبری به عشایر بیان کرد: امروز نقش عشایر در حفظ امنیت پایدار مرزهای کشور به‌واسطه حضور در ۵۹ درصد از مساحت جمهوری اسلامی ایران قابل‌توجه است. عشایر هم در عرصه ملی و هم عرصه فردی نقش‌آفرینی می‌کنند و آنجایی که نیروهای دفاعی و امنیتی ما حضور ندارند هر سیاه‌چادر عشایر نقش یک پاسگاه و پایگاه دفاعی امنیتی را ایفا می‌کند.

وی افزود: در دهه ۷۰ زمانی‌که بحث مبارزه با قاچاق سلاح و جمع‌آوری اسلحه‌ی غیرمجاز و ساماندهی سلاح پیش آمد، مقام معظم رهبری عنایت و توجه ویژه‌ای به عشایر داشتند و فرمودند: «سلاح‌هایی که به عشایر تحویل می‌دهند، جواز مخصوص صادر کنند.» همین توجه ویژه وجه تمایز کمی و کیفی مهمات و سلاح عشایر است و در حقیقت اعتماد بی‌بدیلی است که مقام معظم رهبری به عشایر داشتند.

 سعیدی ادامه داد: شیوه کوچ‌نشینی عشایر امکان حضور نیروهای انتظامی برای کنترل امنیت را کمرنگ می‌کند، از طرفی تسلیح عشایر ضامن تأمین امنیت جان، مال و ناموس عشایر در برابر خطرات احتمالی توسط خود عشایر است.

وی گفت: سلاح جز جداناپذیر زندگی عشایری و عشایر است و باهدف جلوگیری از رواج خریدوفروش سلاح‌های قاچاق، تدبیر نظام جمهوری اسلامی بر واگذاری سلاح به‌صورت قانونی و با صدور مجوز به عشایر بوده است.

سهمیه مهمات نظامی عشایر

مسئول سازمان بسیج عشایری کشور بابیان این‌که امروز واگذاری مهمات عشایری در دستور کار ما است، از حیث تعداد و قیمت با سایر هم‌وطنان تفاوت چشمگیر دارد، افزود: به‌عنوان‌مثال درحالی‌که سهمیه فشنگ دارندگان مجوز اسلحه 20 تیر است، به دارندگان جواز عشایری تعداد ۱۰۰ فشنگ اختصاص پیدا می‌کند. همین رویکرد در مورد قیمت فشنگ هم وجود دارد و مهمات سهمیه‌ عشایر باقیمت نظامی واگذارشده و به آن نگاه تجاری وجود ندارد.

عشایر حافظان محیط‌زیست هستند

سعیدی در پاسخ به این سؤال که با توجه به تفاوت قیمت واگذاری مهمات به عشایر، آیا امکان فروش غیرقانونی اسلحه و مهمات توسط دارندگان مجوز عشایری وجود دارد یا خیر، گفت: سلاح و مهمات جزئی از زندگی عشایر است و به‌ندرت برای فروش سلاح اقدام می‌کنند؛ اما پیش‌بینی‌های قانونی برای زمانی که بنا به دلایلی تمایل به فروش سلاح وجود داشته باشد انجام‌شده است.

وی ادامه داد: در ارتباط با مهمات نیز، با توجه به نیاز عشایر به نظر می‌رسد که عشایر مهمات مازادی نداشته باشند ولی ازآنجاکه این مهمات باهدف تأمین امنیت جان، مال و ناموس عشایر و با نرخ نظامی به عشایر واگذار می‌شود، فروش آن در بازار آزاد مجاز نیست.

 مسئول سازمان بسیج عشایری کشور در ارتباط با نحوه نظارت برای جلوگیری از استفاده احتمالی عشایر از این مهمات به‌منظور شکار حیات‌وحش گفت: با توجه به حضور رده‌های مقاومت بسیج عشایر، تاکنون گزارشی مبنی بر اینکه عشایر استفاده غیرمجاز برای شکار داشته باشند وصول نشده است.

وی افزود: برداشت ما این است که عشایر به جهت علاقه‌ای که به طبیعت دارند نه‌تنها خودشان اقدام به شکار غیرمجاز نمی‌کنند، بلکه حافظ طبیعت و مانع شکار غیرمجاز در مناطق عشایری نیز هستند. ازاین‌رو نظارت ما بیشتر به‌صورت فرهنگ‌سازی و آموزش است نه به‌صورت اجبار و دستور.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید