Iranian Agriculture News Agency

صادرات سیاه‌چادر به کشورهای همسایه

معاون صنایع‌دستی میراث فرهنگی خراسان جنوبی گفت: سالانه ۱۲ هزار مترمربع سیاه‌چادر تولید و به پاکستان، افغانستان، ترکمنستان و عراق نیز صادر می‌شود.

صادرات سیاه‌چادر به کشورهای همسایه

به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان امور عشایر ایران، حسنعلی فولادی اظهار داشت: در خراسان جنوبی بیش از ۳۰ مجوز به‌صورت رسمی در حوزه تولید سیاه‌چادر صادرشده و تعداد هنرمندان و فعالان این رشته ۱۰۰ نفر هستند. همچنین بیشترین سهم بافندگان، در شهرستان‌های نهبندان، سربیشه، درمیان، قاینات و فردوس است.

وی افزود: از مراکز عمده تولید سیاه‌چادر و تولید مواد اولیه آن، روستای سیدال در شهرستان نهبندان است که ۵۰ نفر بافنده و نخ‌ریس سنتی به تولید سیاه‌چادر مشغول هستند و مهارت سیاه‌چادر بافی در سیدال در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور ثبت شده است.

فولادی گفت: تولید سالانه ۱۲ هزار مترمربع سیاه‌چادر در استان سبب شده این محصول به استان‌های هم‌جوار و از طریق گمرک میرجاوه به پاکستان و از طریق چابهار برای کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس صادر شود و افغانستان، ترکمنستان و عراق نیز از مقاصد دیگر این تولید داخلی هستند.

معاون صنایع‌دستی میراث فرهنگی خراسان جنوبی افزود: هر مترمربع سیاه‌چادر به مبلغ ۴۰۰ هزار تومان توسط واسطه‌ها و دلالان خریداری و به مقاصد کشور‌های هدف حمل می‌شود.

سیاه‌چادر، مسکن عشایر است و از موی بز و توسط زنان عشایری بافته می‌شود. مراحل تولید سیاه‌چادر از موکنی تا حلاجی، ریسیدن، تابیدن، بافت و دوختن آن مهارت‌های ویژه فردی می‌خواهد به‌گونه‌ای که حتی ساده‌ترین بخش کار که دولا کردن و چندلا کردن نخ است از عهده یک فرد معمولی برنمی‌آید و باید حتماً تجربه کسب کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید