Iranian Agriculture News Agency

معرفی چهار طرح کلان حوزه کشاورزی توسط موسسه تحقیقات علوم دامی

رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی کشور با اشاره به ارزش افزوده 20 برابری بخش تحقیقات، بر نقش مهم حوزه پژوهش در افزایش تولیدات کشاورزی تأکید کرد.

معرفی چهار طرح کلان حوزه کشاورزی توسط موسسه تحقیقات علوم دامی

به گزارش خبرنگار ایانا، حسن خمیس آبادی روز سه‌شنبه در آیین نکوداشت هفته پژوهش که در موسسه تحقیقات علوم دامی کشور برگزار شد، بر نقش پررنگ پژوهشگران و اقدامات تحقیقاتی و توسعه‌ای تأکید کرد.

وی گفت: در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی جمعیت کشور ما در حدود ۳۵ میلیون نفر و مجموع تولیدات کشاورزی ما حدود ۲۵ میلیون تن بود.  درحالی‌که  امروز با افزایش جمعیت کشور به ۸۵ میلیون نفر تولیدات محصولات کشاورزی ما تا ۱۲۵ میلیون تن افزایش پیدا‌کرده است که با افزایش بهره‌وری  و تلاش محققان و همراهی معاونت‌های اجرایی عملیاتی شده‌است.

رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی به نتایج تحقیقات دانشگاه تهران در ارتباط با ارزش‌افزوده 20 برابری هزینه‌های پژوهشی اشاره‌کرد و گفت: امروز سهم دام‌پروری در تولیدات بخش کشاورزی کشور در حدود ۱۵.۵ میلیون تن است.

خمیس آبادی بیان کرد: در حوزه دام، طیور و زنبورعسل چهار طرح کلان شامل گوشت قرمز، علوفه، گوشت سفید و تخم‌مرغ و همچنین ارتقا لاین آرین، برای ارتقای بهره‌وری و افزایش تولید محصولات حوزه دامی معرفی شده است.

وی با اشاره به معرفی پنج دستاورد مهم پژوهشی در حوزه کشاورزی، توسط تمام مؤسسات تحقیقاتی زیر بخش سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: از این مجموعه سه مورد از دستاورد‌های موسسه تحقیقات علوم دامی بود که باعث افتخار محققین این موسسه است و امیدواریم این دستاوردها تأثیر مثبت قابل‌توجهی نیز در حوزه اجرا داشته باشد.

خمیس آبادی ادامه داد: امسال برای نخستین‌بار  رضا مسعودی از محققین این موسسه به‌عنوان پژوهشگر مرز علم برتر در بحث آموزش، تحقیقات و ترویج کشاورزی معرفی شد.

سهم 18 درصدی تولیدات دامی از ارزش‌افزوده بخش کشاورزی

معاون پژوهش، فناوری و انتقال‌یافته‌های موسسه تحقیقات علوم دامی کشور نادر اسدزاده نیز در این مراسم ضمن معرفی پروژه‌های پژوهشی و بخش‌های متنوع موسسه بیان کرد: بخش کشاورزی با برخورداری از ۱۱.۶ درصد تولید ناخالص داخلی، ۱۹ درصد اشتغال و ۴۰ درصد صادرات غیرنفتی، تأمین‌کننده حدود ۷۸ درصد مواد غذایی کشور است که جایگاه بالای این حوزه در اقتصاد کشور را نشان می‌دهد.

وی هر کشاورز در ایران را مسئول تأمین غذای حدود ۲۰ نفر دانست و افزود: بخش دام‌پروری بعد از زراعت دومین زیر حوزه در کشاورزی با سهم ۱۸ درصدی از ارزش‌افزوده این بخش است.

اسدزاده به سهم ۱۵.۵ میلیون تنی تولیدات دامی کشور از تولیدات ناخالص ملی اشاره کرد و گفت: در ایران حدود یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار رأس گاو اصیل وجود دارد که تولیداتی بالغ‌بر ۹۰ میلیون و ۹۰۵ هزار تن گوشت قرمز دارند. همچنین سهم دام سبک در تولید گوشت قرمز ۴۲.۵۵ درصد معادل عددی بالغ‌بر ۳۸۶ هزار و کیلوگرم است.

یادآور می‌شود، در حاشیه این همایش نمایشگاهی از دستاوردهای محققان و شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در مرکز رشد موسسه تحقیقات علوم دامی برگزار شد و قراردادها و تفاهم‌نامه‌هایی در انتقال فن‌آوری به بخش خصوصی به امضای رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی کشور رسید.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید