Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان تات:

سند ملی امنیت غذایی از کم‌نظیرترین اسناد حوزه علم و فناوری کشور است

رییس سازمان تات با بیان اینکه سند ملی دانش‌بنیان امنیت غذایی کم‌نظیرترین اسناد حوزه علم و فناوری کشور است، گفت: مهمترین رسالت ما این است به سمت افزایش بهره‌وری با افزایش ضریب بهره‌وری با رسوخ دانش و فناوری برویم و حوزه ترویج باید دستاورد را به کشاورز بدهد.

سند ملی امنیت غذایی از کم‌نظیرترین اسناد حوزه علم و فناوری کشور است

به گزارش خبرنگار ایانا، سید مجتبی خیام نکویی در مراسم ملی تجلیل از برگزیدگان بخش کشاورزی و منابع طبیعی که با عنوان پژوهش و فناوری پیشران تولید، بهره‌وری و امنیت غذایی برگزار شد، بیان کرد: سند ملی دانش بنیان امنیت غذایی کم‌نظیرترین اسناد حوزه علم و فناوری کشور است. 

وی ادامه داد: با توجه به سند ظرفیت‌های اکولوژی، نیروی انسانی و سایر ظرفیت‌ها این اجازه را می‌دهد که ۱۸۰ میلیون تن غذا برای سال ۱۴۳۰ با تولید بخش کشاورزی داشته‌ باشیم و در سند افق سال ۱۴۱۱ ، ۱۶۰ میلیون تن تولید با تولید محصولات گلخانه ای است.

رییس سازمان تات بیان کرد: مطالبه مقام معظم رهبری، رییس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی این است که باید کشاورزی به سمت دانش‌بنیان برود و بهره وری میوه دانش‌بنیان است .

وی افزود: با بررسی‌ها دریافتیم که وضعیت کشاورزی ناتراز است و تلاش ما این است که تراز شود و متناسب با اهداف اکولوژیک و حاکمیت باشد.

باید به مرحله‌ای برسیم که غذای کشورهای همسایه را تامین کنیم

خیام نکویی بیان کرد: حاکمیت و اقتدار غذایی مطالبه مقام معظم رهبری است و باید به مرحله‌ای برسیم که غذای کشورهای دوست و همسایه را  نیز تامین کنیم.

وی تصریح کرد: مهمترین رسالت ما این است به سمت افزایش بهره‌وری با افزایش ضریب بهره‌وری با رسوخ دانش و فناوری برویم و حوزه ترویج باید دستاورد را به کشاورز بدهد اگر این اتفاق بیفتد میانگین گندم به ۵ میلیون تن و ۵۰۰ میرسد و بی‌نیاز از واردات و صادرکننده گندم می‌شویم.

رییس سازمان تات بیان کرد: متاسفانه میانگین سن کشاورزان به 54 سال افزایش یافته است. خروجی وزارت علوم برای تربیت نیروی انسانی پاسخگوی نیاز بخش کشاورزی کشور نیست و نیازمند اصلاحاتی است که در دولت سیزدهم در حال بازنگری آن هستیم. در این خصوص هنرستان‌هایی تاسیس شذه تا کشاورزان را تربیت کنند.

تولید هسته‌های اولیه به ارزش یک میلیارد دلار

وی گفت: سازمان تات با تولید 98 درصد هسته‌های اولیه بذر مورد نیاز بخش کشاورزی معادل یک میلیارد دلار ارزش آفرینی کرده است و تنها دو درصد از بذر هیبرید مربوط به گل و گیاه سالانه 110 تا 120 میلیون دلار واردات انجام می شود.

رییس سازمان تات تصریح کرد: ما رتبه 70 را در دنیا داریم و از نظر نوآوری رتبه 72 و از نظر دستاوردهای تحقیقاتی رتبه 63 را داریم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید