Iranian Agriculture News Agency

نهضت کاشت یک میلیارد نهال؛ نقطه عطفی در تاریخ انقلاب است

رئیس سازمان تات با اشاره به اینکه نهضت کاشت یک میلیارد نهال بر پایه حرکت مردمی بنا نهاده شده و نقطه عطفی در تاریخ انقلاب است، گفت: مجموع کاشت نهال در هفته منابع طبیعی در طول ۴۴ سال بعد از پیروزی انقلاب از رقمی که برای سال جارى در نظر گرفته شده، کمتر است. این یعنی میزان درختی که قرار است در طول این طرح کاشته شود از همه این سال‌ها بیشتر بوده است.

نهضت کاشت یک میلیارد نهال؛ نقطه عطفی در تاریخ انقلاب است

به گزارش ایانا به نقل از سازمان تات، سید مجتبی خیام نکویی در مراسم آغاز طرح کاشت یک میلیارد درخت، گفت: تمام ظرفیت سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج  کشاورزی در حوزه منابع طبیعی در اختیار این طرح قرار می‌گیرد و اعلام آمادگی می‌کنیم که تمام بخش تحقیقات را در این بخش مشارکت دهیم تا همگی آینده زیست بوم کشور را به رقم قابل قبولی برای زندگی برسانیم.

معاون وزیر جهادکشاورزی عنوان کرد: یکی از بزرگترین دستاوردهای دولت سیزدهم، طراحی  و اجرای این طرح مردمی با تکیه بر مردم و اعتبارات مردم است.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ادامه داد: اگر در طول یک دهه اخیر مهمترین چالش‌های زندگی مردم را مرور کنیم می‌بینیم که آلودگی هوا و آب یکی از این چالش‌های مهم است و به طور قطع زیربنایى‌ترین و مهمترین و تاثیرگذارترین کار برای آینده سلامت جامعه اجرای این طرح بزرگ است و آثار آن را نسل آینده خواهد دید.

وی تصریح کرد: کشوری  با ۸ میلیون و  ۳۰۰ هزار گونه گیاهی، بیش از ۱۳ میلیون هکتار جنگل، حدود ۸۴ میلیون مرتع و حدود ۳۲ میلیون بیابان هستیم،  ۳۰۰ روز از ۳۶۰ روز آفتابی است و این یعنی انرژی رایگان در اختیار داریم.

خیام نکویی افزود: ۴ فصل و ۱۱ اقلیم از ۱۳ اقلیم جهانی را داریم. این  موارد ظرفیت‌های بزرگی است و باید از آنها بهره‌برداری درستی کنیم.

رئیس سازمان تات ادامه داد: بیش از ۱۲ هزار محقق و دانشمند درعرصه کشاورزی و منابع طبیعی داریم  که حداقل ۲۰ تا ۲۵ درصد آنها محققان حوزه جنگل و مرتع هستند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر حفظ جنگل ها و مراتع و جلوگیری از تخریب آنها افزود: اگر فرهنگ مدیریت صحیح در حوزه جنگل و مرتع و فرهنگ عمومی مردم در این حوزه برای حفظ سرمایه ملی وجود داشت چالش های محیط زیستی کمتری داشتیم.

و ی با بیان اینکه انتظار داریم در پایان سال‌ شاهد کاشت ۲۵۰ میلیون نهال باشیم، گفت: این کار باید تبدیل به مسابقه ملی و حرکت رقابتی بین مدارس، دانشگاه‌ها، مجموعه‌ها و استان‌های مختلف شود. به طور قطع اگر به دنبال این هستیم که سلامت مردم را داشته باشیم‌ باید در این طرح اقدام جدی داشته باشیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید