Iranian Agriculture News Agency

کمک 90 درصدی دولت سیزدهم به تامین پنل‌های خورشیدی عشایر

مدیر کل دفتر بهسازی و امور تولید سازمان امور عشایر گفت: تا کنون 20 هزار نفر از عشایر از انرژی نو و ادوات برق خورشیدی برخوردار شده‌اند.

کمک 90 درصدی دولت سیزدهم به تامین پنل‌های خورشیدی عشایر

داریوش نعمت‌الهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته، دور بودن عشایر از شبکه‌های برق کشور، اسکان عشایر در مناطق دوردست و صعب العبور، کوچ رو بودن عشایر، زندگی خانوارهای عشایری در نقاط دور از یکدیگر و عدم تمرکز محل زندگی آنها، شاید برق‌رسانی به صورت شبکه‌ای به عشایر توجیه نداشته باشد و توجیه پذیر ترین محل استفاده از انرژی‌های نو و ادوات خورشیدی، بین عشایر است.

وی درتوضیح مزایای استفاده از ادوات خورشیدی برای عشایر بیان کرد: بدون شک با استفاده از انرژی‌های نو یا تجدیدپذیر که به صورت رایگان و خدادادی در همه مناطق وجود دارد، به غیر از هزینه مرتبط با تهیه ابتدایی ادوات خورشیدی و باتری که باید احتمالاً چند سال یک بار تعویض شود، هزینه دیگری نخواهد داشت واستفاده از سوخت‌های فسیلی و بوته کنی کاهش پیدا خواهد کرد. این اقدام هم باعث افزایش رفاه زندگی عشایر شده و هم آسیب به محیط زیست کشور را کاهش می‌دهد؛ که این موضوع در سطح ملی، به نفع کشور و مملکت است.

نعمت الهی با اشاره به برخورداری 20 هزار نفر از عشایر از سامانه خورشیدی، گفت: رییس جمهور در سفری که به استان کهگیلویه و بویراحمد داشت، از تخصیص ۲۲۰ هزار سامانه خورشیدی به عشایر خبر داد که ما از طریق وزارت نیرو پیگیر تامین این موارد برای کل جامعه عشایری هستیم.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی برای تکمیل این پروژه در یکی دو سال آینده وجود دارد و پیگیری‌های لازم از طریق سازمان امور عشایر در دست انجام است.

مدیر کل دفتر بهسازی و امور تولید سازمان امور عشایر خاطرنشان کرد: 90 درصد منابع و هزینه دستگاه‌هایی که از طریق وزارت نیرو تامین می‌شود، از طریق دولت سیزدهم پرداخت می‌شود و عشایر تنها ۱۰ درصد از این هزینه‌ها را می‌پردازند.

وی افزود: پیگیری تامین این ادوات که توسط بخش خصوصی تهیه و تولید می‌شوند، ازطریق مناقصات بین شرکت‌هایی که حائز شرایط خاص و استانداردهای وزارت نیرو برای تولید این دستگاه هستند، بر عهده وزارت نیرو قرار گرفته است.

نعمت الهی بیان کرد: امیدواریم با تفاهم و همکاری وزارت نیرو، هرچه سریعتر بتوانیم عشایر عزیز را از نعمت برق برخوردار کنیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید