Iranian Agriculture News Agency

طراحی و تدوین نظام جامع آموزش کشاورزی و منابع‌طبیعی

معاون وزیر و رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بر ایجاد تحول در نظام آموزش بخش کشاورزی تاکید کرد و گفت: برای پاسخگویی به نیازهای بخش کشاورزی باید از ظرفیت آموزش عالی کشور استفاده شود.

طراحی و تدوین نظام جامع آموزش کشاورزی و منابع‌طبیعی

به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، سیدمجتبی خیام‌نکویی در نشست روسای موسسات آموزش عالی کشاورزی و منابع طبیعی کشور با محوریت بررسی نظام جامع آموزش کشاورزی و منابع طبیعی، که به صورت حضوری و مجازی در سالن شهدای جهاد علمی برگزار شد،‌ گفت: کشاورزی را باید دانش‌بنیان کنیم و مهم‌ترین عامل دانش‌بنیان کردن کشاورزی، افزایش ضریب نفوذ دانش و فناوری در کلیه بخش‌هاست.

وی با بیان این که برای نخستین بار طی ۴۴ سال گذشته سند امنیت غذایی و الگوی کشت کشور تدوین و ابلاغ شده است، به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در برنامه هفتم توسعه پرداخت و افزود: ایشان در چند بند سیاستی به کشاورزی اشاره کرده‌اند.

خیام‌نکویی تصریح کرد: با ایجاد تحول در حوزه نظام آموزش کشاورزی، عنوان، محتوا و جنس برخی رشته‌ها باید جنبه مهارتی یابند.

وی خاطرنشان کرد: باید در مجموع ظرفیت آموزش عالی کشور در بخش کشاورزی و منایع طبیعی را به سمت پاسخگویی به نیازها سوق دهیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که ریل آموزش باید به سمت پاسخگویی به نیازها برود، گفت: دانشکده‌های کشاورزی باید در راستای پاسخگویی به نیازهای کشور قدم بردارند، اگر دانش را به بخش کشاورزی سوق دهیم می‌توانیم تولید را افزایش دهیم.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این نشست، از طراحی و تدوین نظام جامع آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خبر داد.

رضا نقی‌زاده گفت: در برخی کدرشته محل‌های رشته‌های کشاورزی و منابع طبیعی که کم نیستند، دچار مشکل کمبود دانشجو هستیم و در برخی دانشگاه‌ها تعداد استادان از دانشجویان بیشتر شده است.

وی افزود: در جلسه اخیر شورای برنامه‌ریزی آموزش عالی، وزیر علوم دستور بررسی این موضوع را دادند تا در خصوص کد رشته‌های حوزه کشاورزی تصمیم‌گیری شود. پیشنهاد نخست هم آن بود که رشته ها به سمت تجمیع شدن حرکت کنند.

نقی‌زاده خاطرنشان کرد: باید تصمیمی گرفته شود که محتوا را به محتوای مهارتی تغییر دهیم تا هم حوزه علمی تقویت شود و هم کیفیت دوره ها افزایش یابد. در این راستا نظام جامع آموزش کشاورزی و منابع طبیعی طراحی شده است تا این دوره مهارتی‌تر شود.

گفتنی است؛ در این نشست روسای موسسات آموزش عالی کشاورزی و منابع طبیعی کشور به بیان نقطه نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید