Iranian Agriculture News Agency

ایران خواستار تدوین نقشه راه توسعه همکاری‌های تحقیقات کشاورزی با مالزی شد

ایران خواستار تدوین نقشه راه برای توسعه همکاری‌های تحقیقاتی، آموزشی و ترویجی در بخش کشاورزی با کشور مالزی شد.

ایران خواستار تدوین نقشه راه توسعه همکاری‌های تحقیقات کشاورزی با مالزی شد

به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، امروز پنجشنبه رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در نشست بررسی مفاد و امضای سند یادداشت تفاهم همکاری تحقیقاتی میان این سازمان و موسسه تحقیقات و توسعه کشاورزی مالزی موسوم به (MARDI)، بر تدوین نقشه راه توسعه همکاری‌های تحقیقاتی و تعمیق روابط پژوهشی، آموزشی و ترویج کشاورزی تاکید کرد.

سیدمجتبی خیام‌نکویی گفت: این همکاری‌های مشترک باید منجر به تولید و توسعه محصول در ایران و مالزی شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی، برگزاری این نشست را در راستای اجرایی شدن سند یادداشت تفاهم همکاری‌های تحقیقاتی در عرصه کشاورزی میان دو کشور عنوان و اظهار کرد: سازمان تات آمادگی لازم برای پژوهش در حوزه انبه، موز، آناناس و سایر میوه‌های گرمسیری را دارد.

وی افزود: تحقق این پژوهش نیاز به مکانیزم‌هایی دارد از جمله این که یک دفتر در پژوهشکده خرما و میوه‌های گرمسیری ایران و یک دفتر در موسسه تحقیقات باغبانی موسسه تحقیقات و توسعه کشاورزی مالزی شکل گیرد و پس از تجهیز این دفاتر به امکانات آزمایشگاهی و ادارای، دفاتر مشترک پژوهشی اجرایی، مسوول ایجاد ایستگاه‌های تحقیقاتی مشترک دو کشور شوند و اداره آن توسط متخصصان ایرانی و مالزی صورت گیرد. 

خیام‌نکویی در همین حال خواستار تبادل متخصصان در بخش تحقیقات کشاورزی، ایجاد مرکز تحقیقات مشترک در حوزه مرکبات و ایجاد مرکز تحقیقات مشترک برنج در راستای تبادل تجربیات و فناوری میان دو کشور شد.

وی اضافه کرد: ایران و مالزی می‌توانند با ایجاد مرکز تحقیقات مشترک در حوزه علوم دامی و طیور برای تبادل تجربیات و دانش فنی و تشکیل دفتر مشترک پژوهشی اجرایی در حوزه مدیریت دانش کشاورزی و ترویج، همکاری‌های خود را گسترش دهند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در همین حال تصریح کرد: ما چشم‌انداز و دورنمای ایجاد مراکز تحقیقات مشترک دو کشور و ایجاد مراکز منطقه‌ای در تولید، تجاری‌سازی و فروش محصولات کشاورزی را ترسیم کرده‌ایم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید