Iranian Agriculture News Agency

اقدام بانک جهانی؛

واکنش فوری به بحران جهانی گرسنگی

در ماه مه 2022، گروه بانک جهانی برای امنیت غذایی جلسه ای را تشکیل داد که هدف آن واکنش فوری و هماهنگ به بحران جهانی گرسنگی بود و که در پی آن توسعه دسترسی عموم مردم به غذا و همچنین تسریع درجمع آوری اطلاعات به موقع از بحران غذایی برای تصمیم گیرندگان جهانی و محلی به منظورکمک به روند هماهنگی سیاست و پاسخ مالی به بحران غذایی بود.

واکنش فوری به بحران جهانی گرسنگی

به گزارش واحد پژوهش ایانا، اتحاد جهانی برای امنیت غذایی ماژول جدیدی را در داشبورد امنیت جهانی غذا و تغذیه راه‌اندازی کرده است که به‌واسطه آن بحران امنیت غذایی را شناسایی کرده تا بتواند در سریع‌ترین زمان ممکن اقدامات اولیه را در جلوگیری از پیشرفت بحران داشته باشد.

این ماژول مبتنی بر تلاش مشترک برای افزایش آمادگی در برابر بحران با به اشتراک‌گذاری اطلاعات به‌موقع و استانداردسازی فرآیندهای تشخیص بحران است. تأثیرات اولیه این سیستم در کشورهای مختلف، مانند یمن، آشکار است.

 بعد از جنگ روسیه با اوکراین، سیاست‌های مرتبط با تجارت تحمیل‌شده توسط کشورها افزایش یافت و بحران جهانی غذا تا حدی با افزایش تعداد محدودیت‌های تجارت مواد غذایی که توسط کشورها باهدف افزایش عرضه داخلی و کاهش قیمت‌های اعمال‌شده، بدتر شد تا 23 اکتبر 2023، 19 کشور 27 ممنوعیت صادرات مواد غذایی و هشت کشور 16 اقدام محدودکننده صادرات را اجرا کرده‌اند.

اقدام بانک جهانی

در ماه مه 2022، بانک جهانی متعهد شد 30 میلیارد دلار را در یک دوره 15 ماهه برای مقابله با بحران در دسترس قرار دهد.

بانک جهانی پاسخ امنیت غذایی و تغذیه خود را افزایش داده و اکنون 45 میلیارد دلار از طریق ترکیبی از 22 میلیارد دلار وام جدید و 23 میلیارد دلار از سبد موجود در دسترس قرار داده است.

سبد امنیت غذایی و تغذیه بانک جهانی اکنون در 90 کشور جهان قرار دارد. این شامل مداخلات کوتاه‌مدت مانند گسترش حمایت اجتماعی، همچنین انعطاف‌پذیری طولانی‌مدت مانند افزایش بهره‌وری و کشاورزی هوشمند با آب‌وهوا است.

انتظار می‌رود مداخله بانک به نفع 335 میلیون نفر باشد که معادل 44 درصد از تعداد افراد دارای سوءتغذیه است.

 حدود 53 درصد از ذینفعان را زنان تشکیل می‌دهند که بیشتر تحت تأثیر این بحران قرار دارند.

برخی از نمونه‌ها عبارت‌اند از:

برنامه 766 میلیون دلاری تاب‌آوری دستگاه‌های غذایی غرب آفریقا برای افزایش آمادگی در برابر ناامنی غذایی و بهبود انعطاف‌پذیری سیستم‌های غذایی در غرب آفریقا کار می‌کند. این برنامه خدمات مشاوره دیجیتالی را برای کشاورزی و پیشگیری و مدیریت بحران غذایی افزایش می‌دهد، ظرفیت سازگاری بازیگران سیستم کشاورزی را افزایش می‌دهد و سرمایه‌گذاری در یکپارچه‌سازی و تجارت منطقه‌ای بازار مواد غذایی برای افزایش امنیت غذایی است. در حال حاضر 345 میلیون دلار اضافی برای سنگال، سیرالئون و توگو آماده می‌شود.

کمک 150 میلیون دلاری برای مرحله دوم پروژه پاسخگویی و تاب‌آوری امنیت غذایی یمن، که به رفع ناامنی غذایی، تقویت انعطاف‌پذیری و محافظت از معیشت کمک می‌کند.

50 میلیون دلار کمک مالی اضافی به تاجیکستان برای کاهش اثرات ناامنی غذایی و تغذیه بر خانوارها و افزایش انعطاف‌پذیری کلی بخش کشاورزی انجام شد.

یک پروژه 125 میلیون دلاری در اردن باهدف تقویت توسعه بخش کشاورزی از طریق افزایش انعطاف‌پذیری آب‌وهوا، افزایش رقابت‌پذیری و فراگیری، و تضمین امنیت غذایی میان‌مدت تا بلندمدت انجام می‌شود.

یک پروژه 300 میلیون دلاری در بولیوی که به افزایش امنیت غذایی، دسترسی به بازار و اتخاذ شیوه‌های کشاورزی هوشمند برای آب‌وهوا کمک می‌کند.

وام 315 میلیون دلاری برای حمایت از چاد، غنا و سیرالئون برای افزایش آمادگی آن‌ها در برابر ناامنی غذایی و بهبود انعطاف‌پذیری سیستم‌های غذایی خود.

یک پروژه اضطراری 500 میلیون دلاری حمایت از امنیت غذایی و تاب‌آوری برای تقویت تلاش‌های مصر برای اطمینان از دسترسی بی‌وقفه خانواده‌های فقیر و آسیب‌پذیر به نان، کمک به تقویت انعطاف‌پذیری کشور در برابر بحران‌های غذایی، و حمایت از اصلاحاتی که به بهبود نتایج تغذیه کمک می‌کند.

وام 130 میلیون دلاری برای تونس، به دنبال کاهش تأثیر جنگ اوکراین با تأمین مالی واردات گندم نرم و ارائه حمایت اضطراری برای پوشش واردات جو به‌منظور تولید لبنیات و بذر برای کشاورزان خرده‌پا برای فصل کاشت آینده اعطا شد.

برنامه 2.3 میلیارد دلاری تاب‌آوری سیستم‌های غذایی برای شرق و جنوب آفریقا، به کشورهای شرق و جنوب آفریقا کمک می‌کند تا انعطاف‌پذیری سیستم‌های غذایی منطقه و توانایی مقابله با ناامنی غذایی رو به رشد را افزایش دهند. این برنامه واکنش بین سازمانی به بحران غذایی را تقویت می‌کند و همچنین تلاش‌های میان‌مدت و بلندمدت برای تولید کشاورزی انعطاف‌پذیر، توسعه پایدار منابع طبیعی، دسترسی گسترده به بازار، و تمرکز بیشتر بر انعطاف‌پذیری سیستم‌های غذایی در سیاست‌گذاری را تقویت می‌کند.

روسای فائو، صندوق بین‌المللی پول، گروه بانک جهانی، WFP و WTO سومین بیانیه مشترک را در 8 فوریه 2023 منتشر کردند.(نجات کانون‌های گرسنگی،  تسهیل تجارت، بهبود عملکرد بازارها، و ارتقای نقش بخش خصوصی،. کشورها باید مداخلات فوری کوتاه‌مدت را با تلاش‌های بلندمدت تاب‌آوری در واکنش به بحران متعادل کنند.)

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید