Iranian Agriculture News Agency

کارشناس مسئول بذر ذرت موسسه ثبت و گواهی بذر و نهال:

خلوص ژنتیکی بذور داخلی ذرت نسبت به بذور اروپایی برتری دارد

کارشناس مسئول بذر ذرت موسسه ثبت و گواهی بذر و نهال گفت: بذر ذرت تولیدی داخل کشور از استانداردهای جهانی پایین تر نبوده و در بازارهای جهانی قابل رقابت است همچنین خلوص ژنتیکی آن نسبت به بذور اروپایی برتری دارد.

خلوص ژنتیکی بذور داخلی ذرت نسبت به بذور اروپایی برتری دارد

رامین سلطانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایانا با اشاره به تولید بذر ذرت بیان کرد: در داخل کشور 90 درصد  ارقام و ژنوتیپ‌هایی که تولید می‌شود، داخلی هستند و رقم 704 بیشترین میزان مصرف در کشور را دارد.

وی ادامه داد: ارقام خارجی که توسط شرکت‌های خصوصی امتیاز تکثیر آن‌ها خریداری‌شده و تکثیر خطوط آن‌ها در داخل کشور انجام می‌شود و تحت نظارت موسسه ثبت و گواهی بذر و نهال است و چنانچه از خارج کشور نیز وارد شود مورد آزمون قرار می‌گیرند بنابراین نظارت کامل بر کلیه فرآیندهای تولید بذر ذرت انجام می‌شود.

کارشناس مسئول بذر ذرت موسسه ثبت و گواهی بذر و نهال افزود: همچنین چنانچه بذری در مزارع کشاورزان دچار مشکل شود و این مشکل ناشی از بذر باشد موسسه بررسی‌های لازم انجام می‌شود.

سلطانی ادامه داد: با توجه به اینکه سالانه حدود 10 الی 11 هزار تن بذر تولید داخل در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد و در مقایسه با سایر کشورها و بر مبنای نتایج آزمون‌های پست کنترل بذر ذرت که در داخل کشور تولید می‌شود از استاندارد بسیار قابل قبولی برخوردار است و در مقایسه با بذوری که از کشورهای اروپایی وارد می‌شود بذرهای تولید داخل قابل‌رقابت است و ازلحاظ خلوص ژنتیکی برتری دارند.

کارشناس مسئول بذر ذرت موسسه ثبت و گواهی بذر و نهال بیان کرد: تفاوتی که بذرهای تولید داخل با بذرهای اروپایی در برخی موارد دارند مربوط به سیستم‌های فرآوری است. زیرا سیستم‌های فرآوری ما نسبت به تکنولوژی که در اروپا وجود دارد تا حدودی عقب‌تر است و کشور ما نسبت به اروپا مشکلات اقلیمی بیشتری دارد.

سلطانی بابیان اینکه بذر ذرت تولیدی داخل کشور از استانداردهای جهانی پایین‌تر نبوده و در بازارهای جهانی قابل‌رقابت است، ادامه داد: هرساله بذر ذرت (ارقام 703، 704، بی کی 66)  به میزانی که قوانین رایج کشور اجازه دهد به کشورهای افغانستان، عراق و آذربایجان صادر می‌شود و مشتری از سایر کشورهای نیز برای بذر داخلی وجود دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید