Iranian Agriculture News Agency

رییس تحقیقات کنترل بیولوژیک موسسه تحقیقات گیاه پزشکی:

۷۷ میلیون زنبور انکارسیا برای مبارزه بیولوژیک به گلخانه‌های سبزی و صیفی وارد می‌شود

رییس تحقیقات کنترل بیولوژیک موسسه تحقیقات گیاه پزشکی گفت: برای مهار جمعیت و کاهش خسارت سفید بالک ها در مزارع و سبزی و صیفی ۷۷ میلیون زنبور انکارسیا گلخانه ها وارد می‌شود.

۷۷ میلیون زنبور انکارسیا برای مبارزه بیولوژیک به گلخانه‌های سبزی و صیفی وارد می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا، رسول مرزبان در هفتمین تور رسانه ای دانش بنیان سازمان تات در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تاریخ کنترل بیولوژیک در ایران از سابقه نسبتا طولانی برخوردار است و حدود ۹۰ سال پیش آفت شپشک استرالیایی به همراه نهال مرکبات وارد ایران شد. 

رییس تحقیقات کنترل بیولوژیک موسسه تحقیقات گیاه پزشکی گفت: زنبور انکارسیا فورموزا برای کنترل سفید بالک های گلخانه ای در کشور تولید شد.

وی افزود: سفید بالک جزو آفات مکنده و ناقل ویروس های گیاهی هستند که مشکلات زیادی در گلخانه های سبزی و صیفی کشور ایجاد کرده است.

مرزبان افزود: در حال حاضر سطح زیر کشت سبزی و صیفی گلخانه ای در کشور حدود 15 هزار هکتار است که برای مهار جمعیت و کاهش خسارت سفید بالک ها در سطحی معادل 5 درصد گلخانه های کشور سالانه نیاز به رها سازی بیش از 77 میلیون از این زنبور است.

رییس تحقیقات کنترل بیولوژیک موسسه تحقیقات گیاه پزشکی تصریح کرد: بومی سازی تولید این زنبور از خروج 462 هزار دلار ارز از کشور جلوگیری می‌شود و همچنین منجر به کاهش مخابرات ناشی از مصرف آفتکش های جلوگیری به عمل می‌آید و حتی امکان صادرات آن وجود دارد.

مرزبان ادامه داد: زمانی باید اقدام به کنترل آفات شود که خطر آفرین باشد و وجود آنها باعث تنوع زیستی شود؛ تنها زمانی که آفات به مزارع خسارت وارد می‌کنند با کنترل بیولوژیک باید سطح تعداد آنها را کاهش داد.

وی تصریح کرد: برنامه کنترل بیولوژیک باغ های انگور نیز کشور وجود دارد و به صورت پایلوت ابتدا در فضایی بالغ بر 100 تا 200 هزار هکتار انجام می شود.

مرزبان گفت: در حال حاضر 5 تا 6 درصد مزارع برنج کشور به صورت بیولوژیک تولید آنها انجام می‌شود.

واگذاری دانش فنی 10 عامل بیولوژیک در کشور به بخش خصوصی

رییس تحقیقات کنترل بیولوژیکموسسهتحقیقات گیاه پزشکی بیان کرد: برای توسعه تولید محصولات کشاورزی به صورت بیولوژیک باید قانون موجود در کشور اجرایی شود و در صورتی که تخلفی نیز در این بخش وجود دارد با متخلفان برخورد صورت گیرد تا مصرف سموم کشاورزی در کشور کاهش یابد.

وی اظهار داشت: منابع مالی  و ترویج برای تغییر روش کنترل بیولوژیک در کشور وجود دارد و میزان تحقیق و پژوهش موجود در این ارتباط را افزایش داد.

مرزبان گفت: دانش فنی 10 عامل بیولوژیک در کشور معرفی و به بخش خصوصی برای اجرا واگذار شده است.

وی افزود: در حال حاضر سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی نیز به برخی از محصولات کشاورزی که به صورت بیولوژیک تولید شده است، نشان سلامت اعطا می‌کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید