Iranian Agriculture News Agency

توسعه همکاری و انتقال دانش ایران و ترکیه در حوزه چای

رئیس پژوهشکده چای از توسعه همکاری، انتقال دانش و تولید محصولات جانبی از چای بین ایران و ترکیه خبر داد.

توسعه همکاری و انتقال دانش ایران و ترکیه در حوزه چای

احسان کهنه در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایانا بیان کرد: پیرو بازدید همکاران پژوهشکده چای که در سال گذشته از دانشگاه رجب طیب اردوغان، مرکز تحقیق و توسعه چای دانشگاه و صنعت چای ترکیه به ویژه سازمان چایکور داشتند  از تعدادی محققان چای ترکیه دعوت شد تا با توانمندی‌های ما، تولیدات، صنعت و تحقیقات چای آشنا شوند.

وی ادامه داد: هیات 6 نفره‌ای به سرپرستی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه رجب طیب اردوغان، و همراهی رئیس مرکز تحقیق و توسعه چای دانشگاه، رئیس دانشکده کشاورزی و چند محقق در حوزه چای به ایران آمدند. 

رئیس پژوهشکده چای افزود: جلسه‌ای با حضور معاون پژوهشی سازمان تات، رئیس موسسه تحقیقات علوم باغبانی، معاون پژوهشی موسسه علوم باغبانی با این هیات 6 نفره در راستای بررسی راهکارهای تبادلات علمی، انتقال دانش فنی، پژوهش‌های کاربردی و نمونه‌های ژرم پلاسم برگزار شد. 

کهنه با بیان اینکه اقدامات سازمان تات در حوزه چای مورد استقبال هیات ترکیه‌ای قرار گرفت، افزود: همچنین برنامه‌ریزی شد دانشگاه رجب طیب اردوغان و موسسه تحقیقات علوم باغبانی علاوه‌بر چای در حوزه محصولات باغی به ویژه بلوبری تمرکز و همکاری‌های لازم انجام شود. 

وی ادامه داد: دانشگاه رجب طبیب اردوغان و سازمان چایکور ترکیه روی زنجیره ارزش، تولید محصولات جانبی با ارزش افزوده بالا از چای، اقدامات خوبی انجام داده اند که بهره‌گیری و بومی سازی آن‌ها می‌تواند به بهبود وضعیت چای، باغدار و صنعت کمک کند. 

رئیس پژوهشکده چای خاطرنشان کرد: هیات ترکیه‌ای اعلام کردند که برای تقویت و تکمیل ژرم پلاسم بوته‌های چای به ویژه برای کاهش اثرات ناشی از تغییرات اقلیمی بین دو طرف مبادلات لازم انجام شود.

معرفی چای ایران به اروپا

کهنه ادامه داد: ایران ۲۸ هزار هکتار چای کاری و ترکیه با ۸۵ هزار هکتار چای کاری، سرانه اول مصرف در دنیا را دارند.

وی ادامه داد: ترکیه ارقام تجاری بوته‌های چای را به منظور تنوع بخشی در تولید انواع چای همچون سیاه، سبز، ماچا و... را از کشورهایی همچون ژاپن وارد کرده و محصولات جانبی متعددی در حوزه دارویی، غذایی و بهداشتی از چای تولید می‌کنند.

رئیس پژوهشکده چای یادآور شد: اقدام بسیار خوب آن‌ها استفاده از ضایعات چای و تبدیل به ارزش افزوده است که برنامه‌ریزی شد تا دانش فنی آن به کارشناسان منتقل شود.

کهنه خاطرنشان کرد: همچنین با برنامه‌ریزی انجام شده و باتوجه به اینکه لاهیجان و شهر ریزه ترکیه به‌عنوان پایتخت‌های چای دو کشور معرفی شده‌اند، به‌منظور استفاده از تجارب آن‌ها در فضاسازی و طراحی‌های شهری مبتنی بر چای و گردشگری چای،  جلسه شورای اسلامی شهر لاهیجان با حضور فرهاد براتی فرماندار شهرستان لاهیجان، رضا زنده دل شهردار لاهیجان، مرتضی گل‌محمدی معاون پژوهش و فناوری موسسه تحقیقات علوم باغبانی  با همراهی محققان مرکز تحقیق و توسعه چای دانشگاه رجب طیب اردوغان ترکیه برگزار شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید