Iranian Agriculture News Agency

تخصیص 425 میلیارد تومان اعتبار به تامین نهاده عشایر

مدیرکل بهسازی امور تولید سازمان امور عشایر ایران، ضمن اشاره به توزیع آب توسط ناوگان آبرسانی سیار بین عشایر، از تخصیص اعتبار 425 میلیاردی به تامین علوفه دام‌های عشایری خبر داد.

تخصیص 425 میلیارد تومان اعتبار به تامین نهاده عشایر

داریوش نعمت الهی در این ارتباط به خبرنگار ایانا گفت: در شرایط عادی علوفه قابل برداشت در مراتع، طبق اعلام رسمی دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی کشور، چیزی در حدود 10.7 میلیون تن است. با توجه به این که تقریباً بیش از ۳۵ میلیون هکتار از مراتع کشور در اختیار عشایر است، 4.5 میلیون تن از برداشت مراتع سهم عشایر بوده، و مورد بهره‌برداری دام عشایر قرار می‌گیرد. این رقم کمتر از نیمی از نیاز دام عشایر را پاسخ می‌دهد.

این مقام مسئول بیان کرد: در شرایط خشک‌سالی، به تبع کاهش بارش، میزان علوفه برداشتی نیز کاهش پیدا می‌کند. امسال با توجه به کاهش بارش‌ها، چیزی در حدود 1.4 میلیون تن کاهش برداشت علوفه در بخش مراتع عشایری داشته‌ایم که باید جبران شود.

وی افزود: معمولاً اتحادیه‌ها و تعاونی‌های عشایری ما، هم کارخانه‌های خوراک دام دارند و هم علوفه را خریداری کرده و در اختیار عشایر قرار می‌دهند. ولی با توجه به شرایط خشکسالی شدیدتر امسال، مطمئناً نسبت به سال گذشته باید علوفه بیشتری برای خوراک دام عشایر تامین شود.

نعمت الهی ادامه داد: در این راستا، در طرح زنجیره گوشت قرمز،  تسهیلاتی از محل بند ب ماده ۵۲ قانون الحاق ۲ صندوق توسعه ملی، در اختیار عشایر قرار می‌دهیم. همچنین سال گذشته از محل تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۱، که امسال زیر تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ قرار گرفته است نیز تسهیلاتی به عشایر ارائه دادیم.

نعمت الهی میزان تسهیلات تخصیص پیدا کرده به عشایر در سال 1401، ۴۲۵ میلیارد تومان تسهیلات از محل بند ب اعلام کرد و گفت: امسال نیز از مانده اعتبار سال گذشته، تا امروز ۱۷۵ میلیارد تومان توزیع شده است و ۴۰۰ میلیارد تومان نیز تخصیص گرفته‌ایم که توزیع خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: این تخصیص برای کمک به عشایر در پرواربندی و تامین علوفه مناسب برای خوراک دام است تا دامداران عشایری ناچار به عرضه دام خود به صورت نارس در بازار نباشند و بتوانند با پروار کردن مناسب دام، هم افزایش ظرفیت تولید گوشت در کشور را محقق کنند و هم توان اقتصادیشان رشد پیدا کند.

این مقام مسئول یادآور شد: این اقدامات برای حمایت از جامعه عشایری لازم است، ولی بدون شک کافی نیست و باید امکانات و تسهیلات بیشتری در حمایت از عشایر در اختیار سازمان قرار بگیرد.

آبرسانی به عشایر انجام می‌شود

مدیرکل بهسازی امور تولید سازمان امور عشایر ایران با اشاره به مشکل کمبود آب عشایر در دوران خشکسالی بیان کرد: از سال‌های گذشته ما برای حل مشکل تامین آب عشایر، ناوگان آبرسانی سیار داریم و در بخش‌هایی که منابع آبی شامل چشمه‌ها، قنوات و یا چاه‌های مالداری خشک شده بودند، ناوگان آبرسانی ما متشکل از ناوگان بخش دولتی و خصوصی استیجاری، به عشایر به‌ویژه در ییلاقات آبرسانی می‌کنند.

وی افزود: مجموعه هر دو ناوگان، چیزی در حدود ۶۰۰ تانکر آبرسانی هستند که تلاش می‌کنند تا حد امکان آب را هم برای شرب انسان و هم برای مصرف دام، به عشایر برساند.

مدیرکل بهسازی امور تولید سازمان امور عشایر ایران برآورد میزان تولید گوشت دام عشایر را حدود ۲۰۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: تقریباً ۲۵ درصد از گوشت قرمز تولیدی کشور توسط عشایر تولید می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید