Iranian Agriculture News Agency

انقلاب در افزایش بهره‌وری از مسیر علم و فناوری می‌گذرد

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بیان این که انقلاب در افزایش بهره‌‌وری از مسیر علم و فناوری می‌گذرد، گفت: هرچقدر بتوان ضریب رسوخ علم و دانش را افزایش داد، می‌توان بر چالش‌ها غلبه کرد، در این راستا باید از ظرفیت‌ بخش تحقیقات کشاورزی و هم از ظرفیت نهادهای حاکمیتی همچون بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و دانش سایر کشورها و نهادهای بین‌المللی استفاده کرد.

انقلاب در افزایش بهره‌وری از مسیر علم و فناوری می‌گذرد

به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، سیدمجتبی خیام‌نکویی معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در مراسم امضای تفاهم‌نامه در راستای طرح حمایت از طرح‌های نوآور، دانش پایه و ارتقای بهره‌وری طرح‌های زنجیره سبز و آبی برکت (کشاورزی - شیلات) با بنیاد برکت زیرمجموعه ستاد اجرایی فرمان امام (ره) با بیان این که ۸۰ درصد محصولات کشاورزی مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود، اظهار کرد: در حال حاضر سالانه نزدیک‌ به ۱۲۵ میلیون تن محصول کشاورزی در داخل کشور تولید می‌شود و برای تامین ۲۰ درصد مابقی نیاز کشور سالانه به‌طور متوسط بین ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار ارز از کشور خارج می‌شود.

وی افزود: تا سال ۱۴۳۰ باید میزان تولید داخلی متناسب با رشد جمعیت، به ۱۷۵ تا ۱۸۰ میلیون تن برسد که به‌معنای ۵۰ تا ۵۵ میلیون تن افزایش تولید است.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی خاطرنشان کرد: اگر همه ظرفیت کشور را بسیج و الزامات لازم را برای تحقق امنیت غذایی فراهم کنیم، قابلیت تامین و تولید محصولات راهبردی و استراتژیک را در داخل کشور به خوبی داریم.

وی با بیان این که محدودیت‌های منابع تولید امروزه ارزش امنیت غذایی در کشور و جهان را دوچندان کرده است، گفت: رهبر معظم انقلاب بارها امنیت غذایی را از موضوعات درجه یک کشور عنوان کرده‌اند و انتظار ایشان این است که دستگاه‌های مختلف با جدیت در این حوزه ورود کنند.

خیام‌نکویی ادامه داد: در یکی دو دهه اخیر میانگین بارش در کشور ما از ۲۵۰ میلیمتر به ۲۲۰ میلیمتر رسیده است که ۳۰ میلیمتر کاهش را نشان می‌دهد، علاوه بر آن خشکسالی‌ها، تغییرات اقلیم و محدودیت منابع آبی هم به محدودیت‌های تولید اضافه شده است، بنابراین مهمترین راهبرد غلبه بر این چالش‌ها ارتقای افزایش بهره‌وری در کشاورزی است.

وی افزود: انقلاب در افزایش بهره‌‌وری از مسیر علم و فناوری می‌گذرد، هرچقدر بتوان ضریب رسوخ علم و دانش را افزایش داد می توان برچالش ها غلبه کرد، در این راستا نه فقط از ظرفیت‌های بخش تحقیقات کشاورزی بلکه باید از ظرفیت نهادهای حاکمیتی همچون بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و حتی ظرفیت دانش سایر کشورها و نهادهای بین‌المللی هم استفاده شود.

به گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی، اگر بتوان از ظرفیت بنیاد برکت در کنار فعالیت‌های سازمان تات بهره گرفت، تحول چشمگیری در تولیدات کشاورزی ایجاد خواهد شد و یکی از اقدامات بنیاد برکت ارائه تسهیلات به مزارع بهره‌‌ور و نمونه است و اکنون ۱۰۰ مزرعه نوآور در کشور وجود دارد.

وی با اشاره به این که سازمان تحقیقات در دولت سیزدهم اجرای الگوی کشت را پس از ۵۱ سال در کشور عملیاتی کرد، گفت: بنیاد برکت می‌تواند بخشی از طرح الگوی کشت را به عنوان نمونه در استان‌های کشور اجرایی کند؛ به طوری که اگر ما می‌خواهیم کشاورزان محصول مورد نظر طرح الگوی کشت را تولید کنند، باید با ایجاد مزیت‌ها و مشوق‌هایی این کار را عملیاتی کنیم که این امر نیازمند کمک‌های این بنیاد است.

به گفته خیام‌نکویی، در حال حاضر کشت برنج در ۱۱ استان کشور انجام می‌شود، در حالی که با توجه به محدودیت منابع آبی امکان کشت در سه استان شمالی کشور وجود دارد و با ارائه تسهیلات می‌توان کشاورزان را به کشت‌هایی غیر کشت برنج ترغیب کرد.

وی ادامه‌ داد: همچنین با ارتقای بهره‌وری می‌توان میانگین برداشت محصول را افزایش داد، زیرا اکنون به‌طور میانگین در هر هکتار ۴.۳ تن برداشت گندم انجام می‌شود که باید این میزان به ۵.۳ تن برسد. در این صورت علاوه بر گندم مصرف خانگی، صنف و صنعت، می‌توانیم بخشی از مازاد محصول را صادر کنیم.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی یادآور شد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، افزایش عملکرد در واحد سطح ۶۰ درصد افزایش داشته است که با فعالیت‌های به‌زراعی و به‌نژادی می‌توانیم این رقم را افزایش دهیم؛ به طور مثال سال گذشته در استان البرز در هر هکتار عملکرد ما به ۱۴.۷ تن رسید که رقم قابل توجهی بود و این مهم با کمک بنیاد برکت ممکن می‌شود.

وی افزود: اگر مسیر فعلی را در بخش کشاورزی ادامه دهیم با توجه به محدودیت منابع آبی، باید از سطح زیر کشت بکاهیم.

خیام‌نکویی ‌با بیان این که طبق اعلام سازمان فائو تا سال ۲۰۵۰ قیمت محصولات کشاورزی در جهان ۲ تا ۳ برابر افزایش خواهد یافت، افزود: در این زمینه باید از همه ظرفیت‌های داخل کشور و نهادهای حاکمیتی برای افزایش تولید در بُعد کمّی و کیفی و ثبات بازار بهره گیریم.

وی بیان کرد: اکنون میزان تولید محصولات شیلاتی کشور ۱.۳ میلیون تن است که می‌توان با کمک بنیاد برکت این میزان را افزایش داد.

معرفی طرح‌های اجرایی بنیاد برکت به کشاورزان

محمد ترکمانه مدیرعامل بنیاد برکت زیرمجموعه ستاد اجرایی فرمان امام (ره) نیز در این مراسم اظهار کرد: مقام معظم رهبری چندین سال است که در سخنرانی ابتدای سال بر حوزه کشاورزی و استفاده از دانش و فناوری در این حوزه تاکید دارند.

وی افزود: بنیاد برکت در رفع مشکلات بخش کشاورزی اعلام آمادگی کرده و بخش تحقیقات بهترین بخش وزارت جهاد کشاورزی برای پیشبرد این اهداف است.

مدیرعامل بنیاد برکت در رابطه با این بنیاد عنوان کرد: مجموعه بنیاد برکت حدود ۱۶ سال پیش و با رویکرد توسعه و پیشرفت مناطق محروم کار خود را شروع کرده است.

وی، به طرح‌‌های در حال اجرای این بنیاد اشاره کرد و گفت: برای افزایش بهره‌‌وری در این طرح‌ها ‌به حمایت‌های سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی نیاز داریم تا از ظرفیت‌های علمی و دانش این سازمان استفاده کنیم.

ترکمانه با بیان این که تسهیلات مناسبی برای ارائه به طرح‌های معرفی شده از سوی سازمان تحقیقات داده می‌شود، پیشنهاد داد تا تعدادی طرح نمونه و موفق که با بنیاد برکت انجام می‌شود، در استان‌ها معرفی شود تا در بین کشاورزان مقبولیت پیدا کند.

گفتنی است؛ در این مراسم تفاهم‌نامه‌ای تحت عنوان "طرح حمایت از طرح‌های نوآور، دانش پایه و ارتقای بهره‌وری طرح‌های زنجیره سبز و آبی برکت (کشاورزی - شیلات)" به امضای سازمان تات و بنیاد برکت رسید تا همکاری‌های علمی، آموزشی، ترویجی و پژوهشی برای اجرای طرح‌های کشاورزی توسعه یابد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید