Iranian Agriculture News Agency

سرپرست اداره هواشناسی کشاورزی اعلام کرد :

احتمال خیزش گردوخاک در استان‌های مختلف طی هفته جاری

سرپرست اداره هواشناسی کشاورزی گفت: بر اساس پیش‌بینی انجام شده طی هفته جاری در استان‌های شرق و مرکزی ایران به تناسب شرایط، با احتمال خیزش گردوخاک مواجه خواهیم بود.

احتمال خیزش گردوخاک در استان‌های مختلف طی هفته جاری

هامون مکوندی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: در وقوع حوادث طبیعی همچون سیل و طوفان، ما نمی‌توانیم پیش‌بینی بلندمدت داشته باشیم. در تمام دنیا هم به همین صورت است اما پیش بینی کوتاه مدت سه تا چهار روزه داریم و هر هفته پیش‌بینی‌های خود را از آخرین وضعیت هوا در بخش کشاورزی اعلام می‌کنیم. به عنوان مثال ما می‌توانیم برای یک ماه آینده بارش سنگین باران را پیش‌بینی کنیم اما نمی‌توانیم برای یک ماه آینده وقوع سیل را پیش‌بینی کنیم.

وی ادامه داد : ما می‌توانیم در وضعیت حاد اقلیمی، در کوتاه مدت هشدار هواشناسی کشاورزی دهیم و توصیه‌هایی برای کشاورزان داشته باشیم که مفید و سودمند خواهد بود.

مکوندی گفت: این هشدارها موردی صادر می‌شود و این‌گونه نیست که هر روز هشدار صادر شود.

پیش بینی وضع هوا هفته جاری برای کشاورزان

سرپرست اداره هواشناسی کشاورزی گزارش داد: روز دوشنبه دوم مرداد 1402، رگبار باران با رعد و برق و وزش باد موقتی در جنوب سیستان و بلوچستان، شمال آذربایجان غربی، شمال آذربایجان شرقی، وزش باد شدید و احتمال خیزش گردوخاک در خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: برای روز سه شنبه سوم مرداد 1402 رگبار باران با رعد و برق و وزش باد موقتی در شمال استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، و جنوب سیستان و بلوچستان پیش بینی شده است. وزش باد شدید و احتمال خیزش گردوخاک در خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان پیش بینی شده است و صبح سه شنبه با کاهش احتمال 3 تا 5 درجه دما در شمال غرب کشور و سواحل دریای خزر روبرو خواهیم بود.

مکوندی گفت: برای روز چهارشنبه چهارم مرداد 1402رگبار باران، رعد و برق و وزش باد موقتی در شمال استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، خراسان شمالی و جنوب سیستان و بلوچستان طوفان و گردوخاک در شمال سیستان و بلوچستان وزش باد شدید و احتمال خیزش گردوخاک در جنوب سمنان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، جنوب سیستان و بلوچستان پیش‌بینی شده است وصبح چهارشنبه احتمالا با کاهش سه درجه دما در شرق کشور و دامنه‌های جنوبی البرز روبرو خواهیم بود.

وی ادامه داد: برای روز پنج شنبه پنجم مرداد 1402 رعد و برق و وزش باد موقتی در ارتفاعات خراسان شمالی، شمال سمنان، شمال خراسان رضوی پیش بینی شده است. در صبح پنج شنبه افزایش سه تا پنج درجه دما در نوار شمالی کشور و وزش باد شدید با گرد و خاک در سمنان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، شرق اصفهان، یزد، شرق کرمان پیش‌بینی شده است

به گفته سرپرست اداره هواشناسی کشاورزی، برای روز جمعه ششم مرداد 1402، رگبار باران با رعد و برق و وزش باد موقتی در شمال آذربایجان غربی، شمال آذربایجان شرقی، اردبیل، ارتفاعات استان‌های مازندران، قزوین، البرز، تهران پیش‌بینی شده است اما صبح جمعه، تغییرات دما قابل ملاحظه نیست.

وی درباره شرایط هفته آینده بیان کرد: در روز شنبه هفتم مرداد 1402 رگبار، باران با رعد و برق و وزش باد موقتی در شمال آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، شمال زنجان، گیالن، مازندران، ارتفاعات استان‌های قزوین، البرز، تهران، سمنان پیش بینی شده است .

بی‌بارشی در سراسر کشور به جز شمال و جنوب شرق

هامون مکوندی گفت: پیش‌بینی ما برای هر ماه از دهم آن ماه تا ماه آینده است زیرا شروع ماه میلادی از دهم هر ماه آغاز می‌شود و ما طبق ماه میلادی پیش‌بینی‌ها را انجام می دهیم

وی درباره پیش بینی بارش از 10 مرداد تا 10 شهریور 1402 اعلام کرد: پیش‌بینی شده میانگین بارش در سواحل دریای خزر در محدوده نرمال تا کمتر از آن در شمال غرب باشد و مناطق تحت تاثیر بارش‌های موسمی در جنوب شرق کشور در محدوده کمتر از نرمال است و سایر مناطق بی‌بارش هست یا بارش آنها قابل توجه نیست.

مکوندی درباره پیش‌بینی دما از 10 مرداد تا 10 شهریور گفت: میانگین دمای هوا در شمال البرز، استان‌های واقع در غرب زاگرس و نوار جنوبی کشور در حدود نرمال است و در سایر استان‌های کشور از یک تا دو درجه بیش از نرمال خواهد بود.

افزایش 12.5 درصدی بارش نسبت به سال قبل و کاهش 20.3 درصدی نسبت به بلند مدت

سرپرست اداره هواشناسی کشاورزی گفت: میانگین بارندگی کل کشور از ابتدای سال زراعی تا سی ام تیر ماه سال جاری 182.3 میلیمتر است. میزان بارش در سال گذشته در این بازه زمانی 162 میلیمتر بوده است که بارش سال جاری12.5 درصد بیشتر از سال گذشته است.

وی ادامه داد: همچنین میانگین بلند مدت کشور در بازه زمانی مذکور228.8 میلیمتر بوده است. بارش سال جاری 20.3 درصد کمتر از بلند مدت است.

مکوندی اضافه کرد: بیشترین میزان بارش در هفته چهل و سوم متعلق به منطقه ی رضوان شهر استان گیلان به میزان 73.4 میلیمتر بوده است.

وی بیان کرد: گرم‌ترین منطقه، شهر آبادان استان خوزستان با دمای 49.1 درجه سلسیوس و میانگین سردترین منطقه شهر الشتر استان لرستان به میزان 9.7 درجه سلسیوس بوده است.

سرپرست اداره هواشناسی کشاورزی در آخر گفت: کشاورزی بر اساس سال زراعی است و سال زراعی از اول مهر شروع می‌شود و تا پایان شهریور آینده ادامه می‌یابد. به دلیل اینکه بارش‌ها معمولا از مهر ماه شروع می‌شوند و به همین جهت شروع سال زراعی از مهر آغاز می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید