Iranian Agriculture News Agency

گونه جدید گیاهی به همت بانوی محقق سازمان تات شناسایی و ثبت جهانی شد

به همت بانوی محقق ارومیه‌ای از محققان سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، گونه جدید گیاهی شناسایی و در زمره گیاهان نادر جهانی ثبت شد.

گونه جدید گیاهی به همت بانوی محقق سازمان تات شناسایی و ثبت جهانی شد

به گزارش ایانا به نقل از روابط عمومی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، گونه جدید گیاهی بانام سیلن لولک آبادنسیس به همت بانوی محقق ارومیه‌ای این سازمان شناسایی و در زمره گیاهان نادر جهانی ثبت شد.

مهناز حیدری ریکان محقق و عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات و منابع طبیعی و آموزش کشاورزی آذربایجان‌ غربی با اشاره به این‌که این گیاه طی اجرای پایان‌نامه دکتری وی شناسایی و به دنیا معرفی‌شده است، گفت: این گیاه نادر در محل رویشگاه مرز مشترک استان‌های آذربایجان ‌غربی و زنجان شناسایی‌شده است.

وی افزود: در محل رویشگاه این‌گونه نادر جهانی تنها یک‌گونه دیده شد و در حال حاضر تنها نمونه این گیاه به‌عنوان یک سرمایه ملی در هرباریوم مرکزی واقع در موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور نگهداری می‌شود.

سیدرضا صفوی استادیار پژوهش موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور نیز با اشاره به این‌که این گیاه جزء ۸۰۰ نمونه تیپ گیاهی است که توسط گیاه‌شناسان از سطح کره خاکی برای نخستین بار جمع‌آوری‌شده است، گفت: این‌گونه جزء نمونه‌های گیاهی نادر کشور بوده و با تلاش زیاد از طبیعت جمع‌آوری‌شده است.

وی افزود: این‌گونه گیاهی بسیار حائز اهمیت است چراکه با معرفی این گیاه تحقیقات بیشتری درزمینهٔ انقراض این گونه گیاهی در کشور انجام می‌شود و شناخت ما در تنوع گیاهی کشور افزایش پیدا خواهد کرد.

غنی‌سازی بانک‌های ژن گیاهی در کشور و استان و کاشت گیاهان دارویی در حال انقراض از مهم‌ترین اهداف و طرح‌های در حال اجرای این بانوی گیاه‌شناس نخبه هست، وی تاکنون ۲۴۰ گونه گیاهی نادر و انحصاری را برای مجموعه گیاه‌شناسی کشور لیست و تعیین جایگاه کرده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید