Iranian Agriculture News Agency

ترجمه اختصاصی ایانا از یورونیوز:

آیا ملاحظات زیست محیطی در رژیم‌های غذایی در نظر گرفته می‌شود؟

طی سال‌ها و ماه‌های اخیر، شاهد ارائه انواع رژیم‌های غذایی از سوی متخصصان و حتی برخی افراد غیر متخصص در دنیا هستیم! رژیم‌های غذایی بعضا متناسب با محیط و کشوری خاص و به صورت یک دستورالعمل کلان ( با مخاطبانی بین‌المللی) ارائه می‌شود. تامین مواد لازم برای تهیه برخی از این رژیم‌های فراگیر، ضربه‌ای به محیط زیست و امنیت غذایی جهانی نمی‌زند اما در برخی دیگر این گونه نیست! به نظر می‌رسد ملاحظات زیست محیطی و نگاه دغدغه‌مندانه نسبت به تامین زنجیره و امنیت غذایی دنیا، باید نقش پررنگ تری در ارائه رژیم‌های غذایی ایفا کند زیرا الگوی تغذیه مصرف کنندگان ارتباط مستقیمی با این مقولات دارد.

آیا ملاحظات زیست محیطی در رژیم‌های غذایی در نظر گرفته می‌شود؟

به گزارش ایانا به نقل از یورونیوز، هم اکنون، سازگاری رژیم‌های غذایی با امنیت غذایی دنیا و عدم تاثیرگذاری رژیم‌های غذایی فراگیر بر محیط زیست، تبدیل به یک دغدغه بزرگ شده است. به نظر می‌رسد هر اندازه زمان سپری می‌شود، این نگرانی و دغدغه بیشتر می‌شود زیرا برخی پدیده‌ها مانند گرمایش زمین و افزایش جمعیت در برخی مناطق حاصل‌خیز یا برخی پاندمی‌ها ( بیماری‌های فراگیر) به‌طور طبیعی در روند تامین زنجیره غذایی دنیا تاثیر سلبی و بازدارنده‌ای ایجاد خواهد کرد. به عبارت بهتر، در اینجا باید ضمن تمرکز بر معضلات جاری در تامین زنجیره غذایی جهانی، نسبت به برخی مخاطرات در آینده نیز نگاهی مسئولانه و پیشگیرانه داشت. در همین راستا، دانشمندان می‌گویند با تحقیق درباره انواع رژیم‌های غذایی، مناسبت‌ترین آن‌ها را برای حفظ تنوع زیستی، سازگاری با محیط زیست و مقابله با بیماری‌های غیرواگیردار یافته‌اند .در شرایطی که پیش‌بینی می‌شود جمعیت جهان تا پایان قرن جاری به ۱۰.۹ میلیارد نفر برسد، سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو) اعلام کرده است با این چشم‌انداز، تولید مواد غذایی باید تقریباً ۵۰ درصد افزایش یابد تا تقاضای عرضه برآورده شود.

آنچه در این میان موضوعیت دارد، نسبت منابع موجود و مصرف عمومی در جهان است. نسبتی که باید اتفاقا در ارائه رژیم‌های غذایی از سوی متخصصین مربوطه مدنظر قرار گیرد. صورت مسئله کاملا مشخص است! افزایش جمعیت، رشد پایدار را مختل کرده و بر منابع طبیعی زمین فشار وارد می‌کند. در این میان انتخاب رژیم غذایی مناسب برای ساکنان کره زمین می‌تواند پیامدهای مهمی برای محیط زیست و تغییرات آب و هوایی داشته باشد و انسان را در مواجهه با خشکسالی و دیگر خطراتی که سیستم‌های غذایی را تهدید می‌کنند، یاری کند. دانشمندان در مطالعه جدید خود گفته‌اند، سیستم‌های کشاورزی و غذایی فعلی «عاملان اصلی تخریب محیط زیست و تغییرات آب و هوایی» هستند چرا که تولیدات کشاورزی تقریباً ۴۰ درصد از زمین‌های جهان را اشغال می‌کند و دام و پرورش مواد غذایی برای دام نیز ۷۵ درصد از کل زمین‌های کشاورزی را به خود اختصاص می‌دهد. به‌علاوه استفاده از کودها و آفت‌کش‌ها نیز باعث کاهش منابع طبیعی و تخریب محیط زیست شده است. این در حالی است که تولیدات غذایی، مصرف‌کننده اصلی آب شیرین در زمین هستند و مسئول انتشار دست کم ۳۰ درصد از گازهای گلخانه‌ای در دنیا به شمار می‌روند. در چنین شرایطی، رژیم‌های غذایی در صورتی به تمام معنا مفید و موثر خواهند بود که نسبت میان نیازهای عمومی و منابع غذایی موجود در جهان را مخدوش نکنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید