Iranian Agriculture News Agency

ترجمه اختصاصی ایانا از یورونیوز:

صبر کشاورزان اروپایی به اتمام رسید!

اقداماتی که تحت عنوان حذف تعرفه‌های واردات محصولات کشاورزی اوکراینی در اروپا وضع شده، اکنون تبدیل به یک چالش پایدار دراروپای واحد شده است! اقدامات موقت تحت توافق اتحادیه اروپا به تجارت چهار محصول اوکراینی مربوط می‌شود: گندم، ذرت، کلزا و تخمه آفتابگردان.

صبر کشاورزان اروپایی به اتمام رسید!

به گزارش ایانا از یورونیوز، گروهی متشکل از 12 کشور اتحادیه اروپا، از جمله آلمان و فرانسه، "نگرانی‌های جدی" را در مورد توافق اخیر در مورد ترانزیت غلات بدون تعرفه اوکراین مطرح کرده‌اند و یک جنجال سیاسی را که بروکسل امیدوار بود تحت کنترل قرار دهد، دوباره شعله‌ور ساخته است. قبلا کشورهای اروپای شرقی و همسایگان اوکراین با وضع این تعرفه‌ها و استمرار این روند مخالف بودند اما چنانچه پیش‌بینی می‌شد، اکنون کشورهای بیشتری نگرانی خود را بابت واردات بدون تعرفه چهار محصول کشاورزی اصلی اوکراین اعلام کرده‌اند.

این قرارداد ماه گذشته پس از آن منعقد شد که لهستان، مجارستان، اسلواکی، رومانی و بلغارستان مدعی شدند هجوم غلات اوکراینی باعث افزایش رقابت ناعادلانه و کاهش قیمت‌ها برای کشاورزان محلی کشورهای غیر اوکراینی شده است .این راه حل اکنون توسط گروه بزرگتری از کشورهای عضو به چالش کشیده شده است، که معتقدند این توافق با قوانین تجاری بلوک مغایر است، شفافیت ندارد و نیاز به رایزنی‌های بیشتر دارد. 12 کشور، همچنین درباره تأثیر سوء احتمالی این روند بر بازارهای اروپایی هشدار داده‌اند.

این 12 کشور در نامه‌ای مشترک خطاب به کمیسیون اروپا و اتحادیه اروپا نوشتند: "ما طرفدار یافتن راه حل های اروپایی برای در نظر گرفتن مشکلاتی هستیم که برخی از کشورهای عضو با آن مواجه هستند. به نظر می‌رسد در روند حدف تعرفه‌های گمرکی محصولات اوکراینی، برخی نگرانی‌ها و ملاحظات در نظر گرفته شده است"

این نامه توسط وزرای کشاورزی اتریش، بلژیک، کرواسی، دانمارک، استونی، فرانسه، آلمان، یونان، ایرلند، لوکزامبورگ، هلند و اسلوونی امضا شده است و تاریخ آن 10 می است .نکته جالب توجه اینکه مخالفت جمعی این بازیگران (خصوصا با توجه به نقش دو کشور فرانسه و آلمان در اتحادیه اروپا) می‌تواند روند کنونی را درآینده‌ای نزدیک به ضرر اوکراینی‌ها تغییر دهد. به این ترتیب، کابوس دولت زانسکی در کی یف تعبیر شده است! دولت اوکراین اکنون برای اقناع بازیگران اروپایی در خصوص استمرار روند واردات بدون تعرفه چهار محصول کشاورزی اصلی این کشور، مسیر بسیار سخت و پیچیده‌ای را در پیش دارد زیرا اکنون مخالفان این روند در اکثریت ( و نه به مانند قبل در اقلیت) قرار دارند!

سخنگوی اتحادیه اروپا، هنوز در مقابل این نامه، موضع شفافی نگرفته اما بر دفاع از کشاورزان اوکراینی در شرایط جنگی تاکید کرده است. با همه این اوصاف، به نظر می‌رسد تاریخ مصرف مدارای اروپای واحد با کشاورزان اوکراینی به پایان رسیده است! اکنون کمیسیون اروپایی از یک سو در صدد فراهم ساختن مسیری مطمئن برای صادرات غلات اوکراینی است و از سوی دیگر، با اعتراضات رو به رشدی مواجه است که به نوعی همه کشورهای اروپایی را در بر گرفته است! اما نمی‌توان میان این دو مطالبه، یک راهکار سومی را ایجاد کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید