Iranian Agriculture News Agency

ترجمه اختصاصی ایانا از یورواستات:

زنبورداری حرفه‌ای دراروپا رو به افزایش است

زنبورداری حرفه‌ای، در سطحی گسترده در کشورهای عضو اتحادیه اروپا پرورش یافته است. در این میان کشورهای اروپای شرقی، به دلیل شرایط اقلیمی و زیستی خاص، بیشتر از دیگر کشوران مستعد تجارت با کندوهای عسل هستند. کشور رومانی، یکی از این کشورهاست.

زنبورداری حرفه‌ای دراروپا رو به افزایش است

به گزارش ایانا، داده‌های یورواستات نشان می‌دهد که تعداد کندوهای تجاری در مزارع علیرغم تهدیدی که بر روی گونه‌های خاصی از زنبورها وجود دارد در حال افزایش است.

گزارش جدید بیش از هشت میلیون کندوی زنبور عسل را در مزارع اتحادیه اروپا شناسایی می‌کند که در مقایسه با آمار قبلی بیش از یک میلیون کندو افزایش داشته است .قطعا این آمار بسیار معنادار بوده و نشان می‌دهد که در بسیاری از کشورهای اروپایی، زنبورداری تبدیل به یک تجارت قبول و شاید کم ریسک شده است. پس از شیوع پاندمی کرونا، برخی صنعتگران و کشاورزان در کشورهای اروپایی ترجیح می‌دهند به دنبال تجارت‌های کم ریسک‌تر و ترجیحا پرسودتر بروند! با توجه به مصرف گسترده عسل در اروپا و دیگر مناطق دنیا، زنبورداری یکی از این تجارت‌ها به حساب می‌آید.

با این حال، ما اکنون صرفا از زنبورداری گسترده و حرفه‌ای در اروپا سخن نمی‌گوییم ، زیرا برخی شهروندان اروپایی، از آن به‌عنوان تجارتی شخصی و خانوادگی نام می‌برند! آمار ارائه شده توسط یورو استات فقط شامل کندوهای زنبور در مزارع می‌شود و شامل زنبورهایی نمی‌شود که در زمین‌های کوچک یا در زنبورستان‌های فردی پرورش می‌یابند. در این میان، برخی آمار تعجب برانگیز و قابل تامل است: به‌عنوان مثال، آلمان، زنبورداری ، در ذیل شاخه کشاورزی و مزرعه داری گنجانده نمی‌شود و به این ترتیب، آمار آن در حوزه‌های غیر زراعی( مانند حوزه های تجاری یا صنعتی) منتشر می‌شود. تخمین زده می‌شود که پرورش گرده‌افشان‌ها، از جمله زنبورهای عسل و زنبورهای وحشی، سالانه حداقل 22 میلیارد یورو به صنعت کشاورزی اروپا کمک می‌کند. به عبارت بهتر،آثار و تبعات ایجابی گسترش زنبورداری حرفه‌ای و حتی فردی و غیر تخصصی در اروپا، خود را در صنعت کشاورزی قاره سبز نمایان می‌کند.

بر اساس گزارش یورواستات، بیش از 80 درصد از گرده افشانی‌هایی که در گیاهان و گیاهان وحشی در اروپا رخ می‌دهد با دخالت مستقیم یا غیرمستقیم زنبورها اتفاق می‌افتد. با وجود اهمیت آنها، از هر 10 گونه زنبور عسل و پروانه، یکی در حال حاضر در معرض انقراض است. در این میان، تسریع و تضمین روند گرده افشانی زنبورها، برای زنبورداران و کشاورزان اروپایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

در سطح ملی، رومانی 1.5 میلیون کندو در مزارع خود دارد و جایگاه خود را به‌عنوان پایتخت اصلی تولید عسل اتحادیه اروپا حفظ کرده است. به نظرمی‌رسد دولت رومانی، تجارت عسل و زنبورداری حرفه‌ای را یکی از منابع درآمد بخش دولتی و خصوصی خود ( خصوصا در تعامل با دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا) تعیین کرده است. ایتالیا و یونان یک میلیون کندو در مزارع خود داشته و پس از آن اسپانیا، بلغارستان و پرتغال دیگر کشورهای فعال در زنبورداری و تولید عسل به حساب می‌آیند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید