Iranian Agriculture News Agency

ترجمه اختصاصی ایانا از آناتولی:

تبدیل تفاله قهوه به کود طبیعی در غزه

صاحب یک کافی شاپ در نوار غزه در سرزمین فلسطین شروع به بازیافت تفاله قهوه و تبدیل آن به کود آلی کرده است. تفاله‌های قهوه در مقایسه با کودهای شیمیایی، پایداری طولانی‌تری برای گیاهان و خاک ایجاد می‌کنند.

تبدیل تفاله قهوه به کود طبیعی در غزه

به نقل از خبرگزاری آناتولی، این کافی شاپ با دو شعبه در محله الرمال در مرکز غزه، روزانه بیش از 10 کیلوگرم کود تولید می‌کند. بر اساس داده‌های وزارت اقتصاد ملی فلسطین، نوار غزه حدود 6 تا 7 تن قهوه در روز مصرف می‌کند که میزان آن سالانه دو هزار و 500 تن است.

سامح حبیب، صاحب کافه متوجه شد که اکثر کافه‌های محل زندگی او در یکی از شهرهای اروپا، با شیوع همه‌گیری کووید-19، شروع به بازیافت زباله‌های آلی و استفاده از آنها به عنوان کود کشاورزی کردند.

عبدالله الصفدی، مدیر اجرایی این کافی شاپ، گفت: تبدیل تفاله قهوه به کمپوست گسترش یافته و به یک ویژگی عمومی در خارج از کشور تبدیل شده است، بنابراین ما برای حفظ محیط زیست اقدام به اجرای آن در غزه کردیم.

الصفدی به خبرگزاری آناتولی گفت: کارکنان کافه در نوامبر 2022 شروع به جمع‌آوری اطلاعات درباره فرآیند تبدیل، مشاوره با مهندسان کشاورزی و انجام یک مطالعه شیمیایی درباره ویژگی‌های قهوه در آزمایشگاه‌های دولتی وابسته به وزارت کشاورزی غزه کردند.

وی توضیح داد که نتایج تجزیه و تحلیل نشان داد که اسیدیته تفاله های قهوه برای گیاهان اسید دوست مناسب است.

وی افزود: ما مقادیر مشخصی کود صنعتی یا آهک را برای تکمیل کود آلی اضافه می‌کنیم.

این مدیر همچنین گفت که آزمایش‌های اولیه را با کودهای آلی روی گیاهانی که در ظروف پلاستیکی در کافه رشد کرده بودند، انجام دادند.

الصفدی افزود: آزمایش‌هایی که ما انجام دادیم اثربخشی این ماده را در حفظ سرزندگی و بازیابی نهال‌ها ثابت کرد.

علاوه بر استفاده از آن به عنوان کود، مطالعات علمی نشان داده است که تفاله قهوه یکی از بهترین مواد طبیعی است که به شادابی پوست کمک می کند.

به گفته الصفدی، آنها همچنین گاهی اوقات به عنوان یک دفع کننده برای دور نگه داشتن قارچ ها و باکتری‌ها از گیاهان گوجه فرنگی استفاده می‌شوند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید