Iranian Agriculture News Agency

ترجمه اختصاصی ایانا از بلومبرگ:

صادرات کود روسیه به میزان قبل از جنگ نزدیک شده است

صادرات کود روسیه پیش از پایان یافتن مهلت توافق غلات بین مسکو و کی‌یف افزایش یافته است. درحالی‌که مذاکره کنندگان روسی رفع موانع تجارت را به اولویت کلیدی در مذاکرات برای تمدید توافق غلات تبدیل کردند، صادرات بیشتر کودهای روسیه در حال بازگشت به میزان قبل از جنگ با اوکراین است.

صادرات کود روسیه به میزان قبل از جنگ نزدیک شده است

به گزارش ایانا، بلومبرگ به نقل از نماینده‌های برخی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان کود روسیه گزارش داد که پس از اینکه مجموع ارسال محموله‌ها به خارج از کشور در سال گذشته کاهش 15 درصدی یافت، صادرات بیشتر کودهای نیتروژن و فسفات به میزانی نزدیک به قبل از جنگ اوکراین در برهه فعلی بازگشته است.

این افراد گفتند که کودهای پتاس و آمونیوم تنها محصولاتی هستند که هنوز صادراتشان به میزان پیش از جنگ نرسیده است.

توافق غلات موسوم به "ابتکار غلات دریای سیاه" به‌طور جداگانه توسط روسیه و اوکراین در استانبول با میانجیگری ترکیه و سازمان ملل متحد در 22 ژوئیه 2022 (31 تیر 1401) امضا شد. این قرارداد که ابتدا به مدت 120 روز اجرایی شد، در اواسط نوامبر 2022 (آبان 1401) به مدت 120 روز دیگر تا 18 مارس 2023 (27 اسفند 1401) تمدید شد. در آن زمان روسیه موافقت کرد که قرارداد به مدت 60 روز دیگر تا 18 مه 2023 (28 اردیبهشت 1402) تمدید می‌شود.

سازمان ملل برای متقاعد کردن روسیه بدین منظور که اجازه از سرگیری صادرات غلات اوکراین در دریای سیاه را بدهد، یک توافقنامه سه ساله جداگانه در ژوئیه سال گذشته با مسکو منعقد کرد که در آن وعده کمک به روسیه در زمینه صادرات مواد غذایی و کود را داد.

روسیه موافقت کرد که به عرضه تجاری مواد غذایی و کودهای شیمیایی ادامه دهد و سازمان ملل را از هرگونه مانعی بر سر راه صادرات از جمله مواد خام کود مانند آمونیاک مطلع سازد. روسیه همچنین توافق کرد تا صادرات مواد غذایی، روغن آفتابگردان و کودهای شیمیایی از بنادر تحت کنترل اوکراین در دریای سیاه را تسهیل کند.

سازمان ملل متحد در قبال آن پذیرفت که به تلاش‌ها برای تسهیل دسترسی شفاف و بدون مانع جهانی به مواد غذایی و کودهای روسیه از جمله مواد خام کود مانند آمونیاک ادامه دهد.

درحالی‌که مهلت «ابتکار غلات دریای سیاه» در تاریخ 18 مه (28 اردیبهشت) به پایان می‌رسد، روسیه شروطی را برای تمدید آن در نظر گرفته است. بازگرداندن بانک کشاورزی روسیه (Rosselkhozbank) به سیستم سوئیفت، از سرگیری عرضه ماشین آلات کشاورزی و قطعات یدکی به روسیه، رفع محدودیت‌های بیمه و دسترسی به بنادر برای کشتی‌ها و محموله های روسی، از سرگیری خط لوله انتقال آمونیاک «تولیاتی- اودسا» و رفع انسداد حساب‌ها و فعالیت‌های مالی شرکت‌های کود روسیه از جمله شرط‌هایی است که مسکو برای تمدید توافق غلات با کی‌یف مد نظر قرار داده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید