Iranian Agriculture News Agency

امسال سه فرمولاسیون گوگرد در راستای کاهش جمعیت آفات گیاه پنبه ثبت می‌شود

رئیس بخش گیاهپزشکی موسسه تحقیقات پنبه کشور گفت: در این موسسه مطالعه و آماده سازی سه فرمولاسیون‌ مختلف گوگرد در راستای کاهش جمعیت آفات و عوامل بیماری‌زا برای گیاه پنبه انجام شده و امسال هر سه آن‌ها در آستانه ثبت در سازمان حفظ نباتات قرار می‌گیرد.

امسال سه فرمولاسیون گوگرد در راستای کاهش جمعیت آفات گیاه پنبه ثبت می‌شود

محمد رضی نتاج در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا عنوان کرد: با توجه به تشدید تحریم‌ها متاسفانه همکاری کشورهای تولیدکننده سموم با ایران متوقف شد و بسیاری از سموم مصرفی توسط کشاورزان عمدتا تقلبی و قاچاق هستند.

استادیار بیماری‌های گیاهی اضافه کرد: زمانی که کشاورزان سموم تقلبی و یا قاچاقی را استفاده می‌کنند در برخی موارد نه تنها کارایی ندارد بلکه دچار سوختن و خسارت به محصول می‌شود و هر ساله با این معضل رو‌به‌رو هستیم و شکایت‌هایی  از سوی کشاورزان مبنی بر سم‌پاشی و خسارت به مزرعه توسط مرجع ذی‌صلاح دریافت می‌شود.

رئیس بخش گیاهپزشکی موسسه تحقیقات پنبه کشور تصریح کرد: با توجه به وجود تحریم‌ها در موسسه تحقیقات پنبه کشور برنامه‌ریزی شده تا از منابع داخلی استفاده شود زیرا از گذشته برخی منابع همچون گوگرد در کشور ما وجود داشته است.

رضی نتاج افزود: گوگرد به‌عنوان یک ماده در صنایع پتروشیمی کاربرد داشته و در اشکال مختلف مایع، پودری و ... وجود دارد. در چند سال اخیر مطالعات به‌صورتی انجام شده تا کارایی این مواد را در کنترل عوامل بیماری‌زا، آفات و بیماری‌ها بررسی شود و نتایج مطلوبی نیز داشته است.

وی ادامه داد: در دو سال گذشته سه فرمولاسیون گوگرد آماده‌سازی شده و نیاز است گزارش نهایی آن تدوین و مکتوب شود. سپس این فرمولاسیون در دستورالعمل بیاید و در صورت ثبت در سازمان حفظ نباتات، امسال در سبد مصرفی کشاورز گنجانده شود. همچنین دو فرمولاسیون نیز امسال آماده شده و در صورت پاسخ مثبت به آزمایش‌ها به سبد مصرفی کشاورز افزوده می‌شود. این دو فرمولاسیون هم کارایی بسیار مطلوبی دارند و از طرف دیگر هزینه تولید بسیار پایین می‌آید ضمن اینکه آلودگی زیست محیطی نیز ندارند.

رئیس بخش گیاه پزشکی موسسه تحقیقات پنبه کشور با بیان اینکه این فرمولاسیون بسیار برای گیاه مفید است، افزود: تدوین و گزارش یک فرمولاسیون نیز تمام شده و در مرحله ثبت در سازمان حفظ نباتات است. محصول تولیدی قیمت بسیار اندکی دارد و در صورت ثبت در سازمان حفظ نباتات، کشاورز می‌تواند در مزرعه به صورت آغشته به بذر استفاده کند. به احتمال زیاد امسال این فرمولاسیون ثبت و در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید