Iranian Agriculture News Agency

ترجمه اختصاصی ایانا از یورونیوز:

مانور غذاهای چینی -انگلیسی در بازار اروپا

این روزها، بسیاری از شهروندان سایر کشورهای دنیا مصرف غذاهای آماده را به واسطه دغدغه‌های روزمره و مشغولیت‌های کاری در دستور کار قرار داده‌اند. در این خصوص، مصرف غذاهای آماده تبدیل به بخشی از سبک زندگی آنها شده و این روند در سرتاسر جهان رو به افزایش است.

مانور غذاهای چینی -انگلیسی در بازار اروپا

به گزارش ایانا از یورونیوز، نکته جالب توجه اینکه چینی‌ها در تلاش هستند در تولید غذاهای آماده در سطح جهانی نیز خود را پیشگام و مبتکر نشان دهند. یکی از رموز موفقیت چینی‌ها در تولید غذاهای آماده، بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و ذائقه‌های محلی هر کشور در تولید این فرآورده‌هاست! به‌عنوان مثال، اکنون شاهد عرضه برخی غذاهای آماده تحت عنوان "بریتانیایی-چینی"هستیم که در آن، چینی‌ها با استناد به ذائقه مصرف کنندگان انگلیسی و اسکاتلندی، محصول نهایی را تولید و راهی فروشگاه‌ها می‌کنند. بدیهی است که این فرآورده‌ها، با قیمت مناسبی به فروش می‌رسد و مصرف‌کنندگان و مشتریان، نسبت به خرید آنها تمایل زیادی پیدا می‌کنند.

بنابراین، چینی‌ها در کشورهای دیگر، غذاهای آماده را نه تحت عنوان یک غذای چینی خالص،بلکه فرآورده‌ای ترکیبی ارائه می‌کنند. همه ما غذاهای چینی خالص را در شبکه‌های تلویزیونی مشاهده کرده‌ایم.

غذایی مانند نودل‌های بخارپز که محصور در یک جعبه مربع سفید عمودی بوده و دو چوب غذاخوری از آن خارج شده است! اما به‌عنوان مثال، غذاهای بربتانیایی-چینی، با آنچه شما غذاهای سنتی چینی می‌نامید، فاصله زیادی دارد. اصطلاح "غذاهای چینی" به خودی خود کمی اشتباه است. با توجه به وسعت این کشور تقریباً به اندازه کل اروپا، غذاهای واقعی چینی طیف وسیعی از سبک‌ها را در بر می‌گیرد، از غذاهای شیرین کانتونی در جنوب شرقی تا غذاهایی با ادویه زیره سبز در غرب چین!

البته این موضوع به معنای صرف نظر کردن چینی‌ها از عرضه و ارائه غذاهای خود در کشورهای دیگر دنیا نیست، خصوصا اینکه جمعیت چینی‌ها در قاره‌های آمریکا و اروپا بسیار زیادتر از حد تصور است! میلیون‌ها چینی در ایالات متحده و اروپا حضور دارند. امروزه تعداد زیادی از رستوران‌های چینی در کشور انگلیس وجود داشته و به فعالیت خود ادامه می‌دهند اما تکامل غذاهای چینی بریتانیایی تاریخچه جالبی دارد. مهاجران چینی که در دهه 60 و 70 به بریتانیا آمدند، منوی غذایی خود را با ذائقه محلی و محصولات موجود تطبیق دادند و در نهایت، توانستند ترکیب قابل قبولی را به مصرف کنندگان ارائه کنند. این غذاها مورد توجه و اقبال شهروندان انگلیسی قرار گرفت اما سوال اصلی اینجاست که آیا چینی‌ها در تولید غذاهای ترکیبی در کشورهای دیگر، به انگلیس و برخی کشورهای اروپایی ( به‌عنوان جامعه هدف) اکتفا خواهند کرد؟پاسخ این سوال مثبت نیست!

به نظر می رسد چینی ها قصد دارند این الگو را در کشورهایی مانند آمریکا نیز به صورتی جدی تر پیاده سازی کنند. شکل‌گیری ترکیب غذاهای چینی با ذائقه غذایی مخاطبان در کشورهای گوناگون دنیا، قطعا می تواند همان تجربه  موفق تولید و عرضه غذاهای چینی-بریتانیایی را در سطح وسیع تری از جهان تکرار کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید