Iranian Agriculture News Agency

مدیر کل دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی اعلام کرد؛

راه‌اندازی بانک نمونه‌های سلولی، در موزه تاریخ طبیعی

مدیر کل دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی گفت: ایجاد بانک نمونه‌های سلولی را از 15 فروردین ماه امسال، با مرکز ملی ذخایر ژنتیکی کشور شروع کردیم، در سال جاری به صورت گسترده عملیاتی خواهد شد.

راه‌اندازی بانک نمونه‌های سلولی، در موزه تاریخ طبیعی

 محمد مدادی مدیر کل دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا درباره تشکیل موزه ملی تاریخ طبیعی و اهداف آن، بیان کرد: به استناد قانون حفاظت و بهسازی یکی از وظایفی که برای سازمان حفاظت محیط زیست در بدو تاسیس تعیین شده بود، ایجاد موزه ملی تاریخ طبیعی بود و از آن زمان،  این کار شروع شد. 

وی افزود: نقش مهم و پررنگ موزه‌های تاریخ طبیعی آموزش است؛ که به مخاطبان در سطوح مختلف آموزش می‌دهد. از سوی دیگر،  نمونه‌های علمی از تنوع زیستی و جانوری با هدف پژوهش و بررسی روی  گونه‌های مختلف جمع‌آوری و نگهداری می‌شود. 

مدیر کل دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی در ادامه درباره نمایشگاه‌های فعال در این حوزه و گونه‌های موجود در آن، گفت: در بخش نمایشگاهی، 50 موزه در کشور داریم که تابع موزه ملی تاریخ طبیعی ایران هستند. در بخش علمی، نمونه‌های مرتبط با مخازن علمی در ستاد مستقر است که شامل چهار بخش جانوری، گیاهان، زمین شناسی و بانک ژن می‌شود. در بخش جانوری هم حدود 15 هزار نمونه از مهره‌داران، حدود 20 هزار مورد از بی‌مهرگان نگهداری می‌شود. در بخش هرباریوم بالغ بر 50 هزار نمونه گیاهی از مناطق حفاظت شده و تحت مدیریت سازمان به صورت علمی نگهداری شده و در مجموع بیش از 100 هزار نمونه گیاهی و جانوری داریم.

 مدادی در ادامه درباره تنوع گونه‌های زیستی در این موزه یادآور شد: در بخش زمین شناسی که شامل سنگ، کانی و فسیل‌های گیاهی مهره‌دار و بی مهره است، بالغ بر 35 هزار نمونه نگهداری می‌شود. یک بخش بانک ژن که در سال 85 راه‌اندازی شده وظیفه جمع‌آوری و نگهداری نمونه‌های بافت از حیات وحش با هدف مطالعات ژنتیکی را به عهده دارد. در حال حاضر، پنج هزار نمونه از گروه‌های مختلف حیات وحش کشور جمع‌آوری شده است.

وی درباره گونه‌های جدید شناسایی شده موجود در  موزه ملی تاریخ طبیعی گفت: حدود 13 نمونه تایپ از گونه‌های خزنده ایران که توسط استادان شناسایی شده و در مجله‌های معتبر دنیا معرفی شدند؛ به مجموعه موزه تاریخ طبیعی اضافه شد. یکی از مهم‌ترین نمونه‌هایی که در موزه‌های تاریخ طبیعی وجود دارد، همین نمونه‌هاست که از اولین گونه‌های جانوری معرفی و مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مدیر کل دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی در پایان درباره برنامه‌های این موزه در سال جدید گفت: ایجاد بانک نمونه‌های سلولی را از 15 فروردین ماه امسال، با مرکز ملی ذخایر ژنتیکی کشور شروع کردیم. باتوجه به تجربه و بستری که در این مرکز وجود دارد، این کار را را که برای 26 گونه آغاز شده در سال جاری به صورت گسترده عملیاتی خواهیم کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید