Iranian Agriculture News Agency

ترجمه اختصاصی ایانا از یورونیوز:

طغیان قیمت محصولات غذایی در اسپانیا

این روزها کشورهای زیادی در اتحادیه اروپا تحت تاثیر افزایش قیمت مواد غذایی قرار گرفته‌اند که یکی از آنها اسپانیاست. این افزایش شدید قیمت مواد غذایی علیرغم کاهش مالیات بر ارزش افزوده برخی از محصولات غذایی اساسی (که دولت اسپانیا معرفی کرده بود) رخ داده است.

طغیان قیمت محصولات غذایی در اسپانیا

به گزارش ایانا به نقل از یورونیوز، طی یکسال اخیر، هزینه‌های زندگی در اسپانیا به شدت در حال افزایش بوده و بیشترین افزایش قیمت‌ها نیز به مواد غذایی و محصولات کشاورزی بازمی‌گردد. افزایش 16.6 درصدی هزینه سبد غذایی روزمره اقشار متوسط اسپانیایی‌ها در عرض یک ماه، هزینه‌های زیادی را به شهروندان این کشور اروپایی تحمیل کرده است.

در ماه فوریه 2023، بالاترین میزان افزایش قیمت مواد غذایی از سال 1994 رخ داد و این روند افزایشی، همچنان ادامه دارد. این وضعیت خانوارهای اسپانیایی را وادار می‌سازد به جستجو در فروشگاه‌های تهیه مواد غذایی و مقایسه قیمت‌ها با هدف صرفه‌جویی در هزینه‌ها ادامه دهیم. یک شهروند اسپانیایی در این خصوص به شبکه یورونیوز می‌گوید: "باید اکنون مخارج و هزینه‌ها به صورتی هوشمندانه مدیریت شود. من در گذشته‌ای نه چندان دور، هفته‌ای حدودا 50 یورو جهت تهیه مواد غذایی صرف می‌کردم اما اکنون باید همان سبدغذایی را با هزینه 125 یورو تهیه کنم."

نکته مهم‌تر اینکه افراد دارای درآمد حدود یا کمتر از 1000 یورودر اسپانیا، به دلیل مواجهه با مخارج گسترده غیر خوراکی ( مانند هزینه اجاره مسکن و تهیه پوشاک)، با محدودیت‌های بیشتری در این خصوص مواجه هستند. آنها ناچار به محدود ساختن سبد خوراکی و غذایی خود هستند. برخی از شهروندان اسپانیایی ( کارگران غیر استخدامی) نیز به صورت هفتگی حقوق خود را در یافت می‌کنند و بخش اعظمی از آن را به اجاره بها اختصاص می‌دهند. تورم شدید در اسپانیا، امکان پس‌انداز هفتگی و ماهیانه و حتی در مواردی سالیانه را درمیان این اقشار ناممکن ساخته است. در چنین شرایطی بروز برخی تغییرات در سبد غذایی اسپانیایی‌ها اجتناب‌ناپذیر است. این تغییرات، ناظر به مصرف خوراکی‌های منجمد و ارزان‌تر است.

غذاهای تازه مانند سبزیجات و میوه ها بیشترین افزایش قیمت را داشته‌اند. این امر به‌ویژه بر سبزیجات تازه تأثیر گذاشته است. وزارت اقتصاد اسپانیا می‌گوید دلیل افزایش قیمت سبزیجات، میوه‌جات و محصولات کشاورزی، شرایط نامساعد آب و هوایی در اروپاست! تا جایی که به واسطه این محدودیت، محصولات غذایی کمتری به بازارهای بین‌المللی عرضه می‌شود. به عبارت بهتر، تشدید تقاضای بین‌المللی در عین کاهش عرضه، منجر به افزایش قیمت مواد غذایی شده است. بر اساس گزارش موسسه ملی آمار اسپانیا، بیشترین افزایش قیمت در اسپانیا در شکر مشاهده شده است، جایی که قیمت‌ها در کمتر از یکسال اخیر 52.6 درصد افزایش یافته است. پس از آن کره (39.1 درصد)، سس‌ها و چاشنی‌ها (33.8 درصد)، روغن زیتون (33.5 درصد) و شیر کامل (33.2 درصد) قرار دارند. به نظر می‌رسد با توجه به استمرار عوامل بحران‌سازی که در کاهش امنیت غذایی در جهان دست دارند، اسپانیا به مانند کشورهای اروپایی دیگر کماکان از معضلات ناشی از افزایش قیمت مواد غذایی متاثر خواهد بود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید