Iranian Agriculture News Agency

ترجمه اختصاصی ایانا از روزنامه نورث افریکا پست:

تاکید نخست وزیر مراکش بر تاثیر "طرح سبز" بر وضعیت خشکسالی

عزیز آخانوش نخست وزیر مراکش با دفاع از لایحه کابینه خود در رابطه با تولید کشاورزی، بر آورده‌های "طرح مراکش سبز" که از سال 2008 آغاز شده، تاکید کرد.

تاکید نخست وزیر مراکش بر تاثیر "طرح سبز" بر وضعیت خشکسالی

به گزارش ایانا به نقل از روزنامه نورث افریکا پست، آخانوش در سخنانی در جلسه پارلمان گفت: به لطف "طرح مراکش سبز"، از سال 2008 تا 2020 برای دو برابر کردن و رساندن تولید ناخالص داخلی کشاورزی به 12.7 میلیارد دلار، 16 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام شده که سهم این بخش را به 14 درصد از تولید ناخالص داخلی کل مراکش رسانده است.

هرچند نمایندگان اپوزیسیون در پارلمان مراکش از حرف‌های او قانع نشدند و به افزایش واردات غلات کلیدی، از جمله گندم و همچنین نیاز مبرم به واردات گاو برای ثابت نگه داشتن قیمت گوشت قرمز اشاره داشتند

آخانوش در واکنش بیان کرد که خودکفایی 100 درصدی امکان‌پذیر نیست و مراکش محصولات کشاورزی پرمصرف آب را وارد می‌کند که اگر در مراکش کاشته شود، برای کشاورز محلی سودی نخواهد داشت، مانند گندم که نیاز به زمین‌های وسیع و باران فراوان دارد

بانک جهانی اعلام کرده بود که مراکش تنها 5.9 درصد از آب در دسترس برای بخش کشاورزی را از طریق فروش محصولات تازه (مانند میوه و سبزیجات) صادر می‌کند. از این رو گزارش بانک جهانی شایعات مبنی بر اینکه آب گرانب‌های مراکش صادر می‌شود را رد می‌کند.

آخانوش که در دهه گذشته وزیر کشاورزی بود، سازمان آب در دولت‌های قبلی را به دلیل کوتاهی در اجرای طرح‌های تضمین کننده تامین پایدار آب برای توسعه کشاورزی، مقصر دانست.

علیرغم بدترین خشکسالی در سه دهه گذشته، مراکش می‌تواند تامین محصولات کلیدی را تضمین کند. اگرچه کمیت و کیفیت به‌ویژه در تولید شیر کاهش یافته است.

علیرغم وجود وضعیت خشکسالی، این مقام مراکشی از نیاز به حفظ تولیدات کشاورزی برای رفع نیازهای مردم دفاع کرد زیرا این کشور بازار نزدیکی برای واردات با هزینه مقرون به‌صرفه ندارد.

نخست وزیر مراکش خاطر نشان کرد که کشاورز باید صادرات کند تا قیمت‌های پایینی را برای سبزیجات و میوه‌ها در بازار داخلی اعمال کند.

آخانوش همچنین به وضعیت «طرح نسل سبز» به‌عنوان طرحی که 11 میلیارد دلار برای توسعه کشاورزی اختصاص یافته، اشاره کرد. وی همچنین بر لزوم پروژه فعلی تامین آب که عمدتا شامل ساخت کارخانه‌های نمک‌زدایی در مقیاس بزرگ می‌شود، تاکید داشت. این کارخانه‌ها، آب را برای شهرها و زمین‌های کشاورزی تامین می‌کنند و راه‌های آبی را برای اتصال مناطق خشک به حوضه‌های غنی از آب ایجاد می‌کنند.

خشکسالی شدید مراکش در سال 2022 تولیدات کشاورزی را با مشکل رو به رو کرد

خشکسالی سال گذشته میلادی بدترین خشکسالی بود که در بیش از 30 سال گذشته به این کشور ضربه زد و منجر به کاهش 70 درصدی تولید سالانه محصول شد. با توجه به اینکه غلات، به‌ویژه گندم، بخش اصلی رژیم غذایی مراکشی‌ها است، خشکسالی تنها به افزایش وابستگی این کشور به واردات گندم دامن زده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید