Iranian Agriculture News Agency

ترجمه اختصاصی ایانا از بی بی سی:

مقاومت فروشندگان انگلیسی در برابر کاهش قیمت مواد غذایی

این روزها، سازمان‌هایی که وظیفه آنها نظارت و کنترل بر قیمت مواد غذایی در انگلیس است، وعده داده‌اند که به زودی شاهد کاهش قیمت اقلام خوراکی در این کشور خواهیم بود. اما بسیاری از فروشندگان در برابر این ادعا موضع‌گیری کرده و تحقق آن را حداقل در آینده ای نزدیک متصور نیستند!

مقاومت فروشندگان انگلیسی در برابر کاهش قیمت مواد غذایی

به گزارش ایانا از بی بی سی، سازمانی که سوپرمارکت‌های بریتانیا را نمایندگی می‌کند، ادعا کرده است که هزینه یک فروشگاه مواد غذایی طی چند ماه آینده "باید شروع به کاهش" کند زیرا طی هفته‌های گذشته، قیمت‌های عمده فروشی مواد غذایی تحت تاثیر سیاست‌های دولت لندن کاهش یافته و فراتر از آن، قیمت شیر نیز برای تولید کنندگان مواد غذایی شامل یارانه و کمک هزینه‌هایی از سوی دولت شده است.

این درحالی است که آمارهای رسمی منتشر شده نشان می‌دهد که قیمت مواد غذایی در ماه گذشته در مقایسه با آوریل سال 2022، 15.7 درصد در انگلیس افزایش یافته است .در چنین شرایطی مصرف کنندگان انگلیسی بیش از پیش نسبت به وعده‌های داده شده در خصوص کاهش قیمت مواد غذایی بد بین هستند! هلن دینیکسون، یکی از مسئولان نهاد نظارت بر عرضه کنندگان مواد غذایی و خوراکی در انگلیس در گفت‌وگو با بی بی سی تصریح کرده است: "مشتریان باید طی ماه‌های آتی شاهد کاهش قیمت مواد غذایی باشند زیرا برخی هزینه‌های تولید و عمده فروشی، کاهش یافته و همین مسئله باید به بازارهای خرد نیز تسری پیدا کند. خرده فروشان نیز باید متعهد شوند که به مشتریان خود در عرضه مواد غذایی با قیمت مناسب و پایین تر کمک نمایند."

اما این اظهارات، با استقبال خرده فروشان انگلیسی مواجه شده است! بسیاری از خانوارها تأثیر افزایش تصاعدی قیمت مواد غذایی را احساس کرده‌اند. شرکت‌های بزرگ کالاهای مصرفی و سوپرمارکت‌ها هزینه‌های بالاتر را عامل افزایش قیمت‌ها می‌دانند و تغییر این روند را نیز در آینده‌ای نزدیک متصور نمی‌دانند. در این میان، برخی کالاها مانند مواد غذایی آماده، به دلیل افزایش قیمت بسته‌بندی و هزینه‌های جانبی تولید نیز افزایش بالاتری را نسبت به دیگر محصولات تجربه کرده‌اند. همچنین قیمت قهوه به دلیل افزایش قیمت اولیه دانه‌های قهوه و همچنین صادرات کمتر تولیدکنندگان آن افزایش یافته است.

بانک جهانی که بر روی راه حل‌هایی برای کاهش فقر در کشورهای در حال توسعه کار می‌کند، گفته است که انتظار دارد تا پایان سال جاری هشت درصد کاهش یابد .اما خرده فروشان مواد غذایی در انگلیس می‌گویند، بازگشت قیمت‌ها به قبل حداقل روندی 3 تا 9 ماهه را طلب می‌کند و شامل همه محصولات نیز نمی‌شود. در مقابل، در ماه مارس، اتحادیه حمایت از مصرف کنندگان مواد غذایی برخی از خرده فروشان را به "سودآوری بیش از حد به تورم" متهم کرده است. البته سایمون رابرتز یکی از مسئولان این اتحادیه اذعان کرده است که با افزایش هزینه‌های انرژی، افزایش دستمزد نیروی کار و افزایش تورم عمومی ( ناشی از پدیده‌هایی مانند جنگ اوکراین)، کاهش قیمت‌ها به زودی رخ نخواهد داد و در این روند ابهاماتی وجود دارد!

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید