Iranian Agriculture News Agency

با هدف کاهش فشار ازروی مراتع رخ داد:

اختصاص اعتبار برای تغذیه دستی دام‌‎های عشایری

مدیرکل دفتر بهسازی امور تولید سازمان عشایری ایران گفت: ما برای کاهش فشار از روی مراتع در تمام استان‌های کشور، از حداکثر ظرفیتی که سازمان همچنین تشکل‌ها و اتحادیه‌های عشایری در اختیار دارند استفاده می‌کنیم، ولی این محدود به میزان اعتبارات و تسهیلات تخصیص یافته این بخش است.

اختصاص اعتبار برای تغذیه دستی دام‌‎های عشایری

داریوش نعمت‌الهی در ارتباط با برنامه امسال کوچ عشایر به خبرنگار ایانا بیان کرد: زمان و تقویم کوچ، توسط سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در طرح‌های مرتع‌داری و پروانه چرا درج می‌شود؛ ولی سالانه با توجه به شرایط آب و هوایی، بر اساس ارزیابی کارشناسان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و جلسات مشترک بین سازمان امور عشایر و این سازمان، زمان کوچ می‌تواند به اندازه ۱۰ تا ۱۵ روز جابجا شود.

thum-fb8c75e2ec8f313ed9f-نعمت_الهی_6560

وی افزود: در سال جاری، با توجه به بارش‌های اسفند ماه و فروردین ماه و دمای هوای پایین‌تر نسبت به سال‌های گذشته، کوچ عشایر که طی سال‌های پیش زودتر از موعد انجام شده بود، به زمان اصلی خود بازگشت.

نعمت الهی ادامه داد: در مراتعی که ظرفیت برای حضور دام در منطقه وجود داشت، سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور چند روزی فرصت داد که کوچ زودتر انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه بارندگی‌های خوبی در فصل زمستان و فروردین ماه داشتیم، با حدود 20 درصد کاهش بارندگی نسبت به سال گذشته روبرو بوده‌ایم. در استان‌هایی مانند فارس، لرستان، اصفهان و چهارمحال و بختیاری، بارش‌ها بهتر بود و مراتع از شرایط نسبتاً خوبی برخوردار هستند. این در حالی است که بعضی از استان‌های شرقی و شمالی، مانند استان‌های اردبیل و گلستان، بارش‌های خوبی نداشتند و وضع مراتع مطلوب نیست.

مدیرکل دفتر بهسازی امور تولید سازمان عشایری ایران، در پاسخ به این سوال خبرنگار ایانا، که برنامه سازمان امور عشایر برای تغذیه دستی دام‌ها و کاهش فشار از روی مراتع چیست، گفت: ما برای کاهش فشار از روی مراتع در تمام استان‌های کشور، از حداکثر ظرفیتی که سازمان، و همچنین تشکل‌ها و اتحادیه‌های عشایری در اختیار دارند استفاده می‌کنیم، ولی این اقدامات وابسته به میزان اعتبارات و تسهیلات تخصیص یافته به این بخش است.

وی ادامه داد: در طرح زنجیره تولید گوشت قرمز، با استناد به بند ب ماده ۵۲ قانون الحاق، هر ساله میزان تسهیلاتی از محل ورودی صندوق توسعه ملی به عشایر اختصاص داده می‌شود که رقم امسال آن هنوز مشخص نیست. اعتبار تخصیص یافته سال گذشته 600 میلیارد تومان بود که ازاین رقم ۴۴۰ میلیارد تومان بین عشایر توزیع شده و 160 میلیارد تومان باقی مانده به زودی توزیع خواهد شد.

نعمت‌الهی با اشاره به آمار حدود ۲۹ میلیون راس دام سبکی که عشایر در اختیار دارند، گفت: با توجه به شرایط مراتع و کاهش بارش‌ها ممکن است در مقاطعی دام بیشتری وارد بازار شود و یا در صورت بهتر بودن شرایط بارش و غنای مراتع، عشایر اقدام به پرواربندی دام‌های خود می‌کنند. البته طرح‌های پشتیبان نیز برای تثبیت زندگی و دام عشایر وجود دارد.

مدیرکل دفتر بهسازی امور تولید سازمان عشایری ایران در ادامه به موضوع ازبین رفتن ایل‌راه‌ها پرداخت و گفت: بین ییلاق و قشلاق چیزی در حدود یک ماه فاصله زمانی وجود داشت که با از بین رفتن ایل‌راه‌ها و روی آوردن عشایر به کوچ ماشینی، این فاصله زمانی را از دست داده‌ایم. در حال حاضر مکانی برای دام عشایر در این زمان در اختیار نداریم. کوچ ماشینی باعث می‌شود زمانی که در میان‌بند در مدت 20 تا 30 روز طی می‌شد، بین 4 تا 5 ساعت طی شود و گله یک ماه زودتر به مرتع قطب مخالف برسد.

وی خاطرنشان کرد: این مشکل در زمان کوچ عشایر از ییلاق به قشلاق در پایان تابستان و شروع پاییز که امکان چرای دام در پس‌چر مزارع وجود دارد کمتر است، ولی در زمان کوچ بهاره، معمولاً غذای دام باید در مکان خاصی از طریق علوفه دستی تامین شود.

این مقام مسئول ادامه داد:برای حل این مشکل، برنامه‌های کوتاه مدت برای تغذیه دستی و بهره‌گیری از زنجیره‌های تولید گوشت قرمز، و در طولانی مدت برای ایجاد ایستگاه‌های انتظار دام و کاشت علوفه، و همچنین بهسازی و احیا در مراتع در دستور کار است؛ باید روی آن برنامه‌ریزی شده و زیرساخت‌های آن فراهم شود، تا این پیک زمانی در میان‌بند -بین قشلاق و ییلاق- نیز به بهترین شکل ممکن طی شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید