Iranian Agriculture News Agency

ترجمه اختصاصی ایانا از کشاورزی موفق:

نارضایتی کشاورزان آمریکایی از افزایش نرخ بهره بانکی

اگرچه طی ماه‌های اخیر، قیمت محصولات کشاورزی در ایالات متحده افزایش یافته و همین مسئله در ظاهر منجر به رضایت کشاورزان شده است، اما افزایش نرخ بهره توسط بانک‌های فدرال، نگرانی گسترده‌ای را در بین آنها ایجاد کرده است. بسیاری از کشاورزان آمریکایی به درستی معتقدند که افزایش نرخ بهره که خود را در دریافت وام‌های متعارف درحوزه کشاورزی از بانک‌های گوناگون منعکس ساخته است، آثار افزایش قیمت محصولات کشاورزی را در زندگی آنها از بین برده است.

نارضایتی کشاورزان آمریکایی از افزایش نرخ بهره بانکی

به گزارش ایانا به نقل از کشاورزی موفق، به گفته بانکدارانی که توسط فدرال رزرو اخیرا مورد مشورت و گفت و گو قرار گرفته‌اند، افزایش مستمر نرخ بهره توسط بانک‌ها و ساختار اقتصادی و دولتی آمریکا، به یک نگرانی مزمن در بین کشاورزان تبدیل شده است. نرخ بهره وام‌های بانکی به کشاورزان در ماه‌های آغازین سال جاری 3.5 تا 4.5 درصد بیشتر از پایان سال 2021 بوده و پیش بینی می‌شود این روند افزایشی ( با توجه به تشدید بحران بانکی در آمریکا) ادامه داشته باشد.

منابع رسمی در بانک مرکزی آمریکا اذعان کرده‌اند که نرخ بهره وام‌های کشاورزی به شدت افزایش یافته و میانگین نرخ بهره این وام‌ها، بالاترین میزان از سال 2007 ( دوران آغازین بحران اقتصادی آمریکا) بوده است. سه چهارم وام‌های جدید در سه ماهه اول دارای نرخ بهره بالای 7 درصد بودند. در مقایسه، بیش از نیمی از وام‌های کشاورزی از سال 2011 تا 2020 به‌طور متوسط نرخ بهره کمتر از 5 درصد داشتند.

فدرال رزو ( بانک مرکزی آمریکا) با هدف مهار تورم، نرخ بهره‌های بانکی را افزایش می‌دهد و این روند طی ماه‌های آتی نیز تشدید خواهد شد. افزایش تورم بی‌سابقه در آمریکا سبب شده است تا سیاست‌های بانکی فدرال رزرو منجر به تغییراتی در پروسه و نحوه اعطای وام به اقشار گوناگون از جمله کشاورزان شود. در این میان، افزایش نرخ بهره وام‌های کشاورزی، کشاورزان را در بازپرداخت وام‌ها دچار مشکل کرده و ضمنا، ریسک ناشی از پذیرش مخاطرات کشاورزی در مناطق گوناگون را افزایش می‌دهد.

یکی از واکنش‌های طبیعی کشاورزان در قبال افزایش نرخ بهره وام، استقراض کمتر از بانک‌هاست. این استقراض کمتر، به سود تولید محصولات کشاورزی نیست و قدرت مانور کشاورزان را در عرصه تولید محصولات کاهش می‌دهد.

نرخ بالاتر بهره وام، کشاورزان را از استقراض پول در سه ماهه اول سال 2023 میلادی منصرف کرده است. فدرال رزرو کانزاس سیتی گفت: «تغییرات اخیر در پروسه وام دهی با نرخ بهره بالاتر، حجم کل وام‌های عملیاتی را در حدود 15 درصد کمتر از میانگین در دهه گذشته نگه داشت. تولیدکنندگان درخواست وام کمتری کردند و هنگام گرفتن وام، مبالغ کمتری را قرض کردند.

در این میان دولت آمریکا مدعی است که درآمد قابل توجه کشاورزان و مزارع در سال‌های اخیر، منجر به تقویت نقدینگی آنها شده و چشم‌انداز مطلوبی را برای آنها ایجاد کرده است. اما این ادعا صرفا درخصوص مزارع بزرگ و قدمت‌دار صادق است. بسیاری از کشاورزان اکنون نه تنها به نقدینگی ادعایی دولت آمریکا دست پیدا نکرده‌اند، بلکه نگران افزایش هزینه‌های تولید و برداشت محصولات کشاورزی و مواجهه احتمالی با پیامدهای خشکسالی و پدیده‌های احتمالی دیگر هستند.

در این میان، دولت آمریکا نمی‌تواند بدون در نظر گرفتن هزینه‌های سنگینی که به کشاورزان در این کشور وارد خواهد شد، صرفا بر روی درآمد مزارع تکیه کند! درآمد خالص مزرعه ایالات متحده در سال‌های 2021 و 2022 رکوردهای متوالی را ثبت کرد و انتظار می‌رود امسال سومین بالاترین رکورد در سال جاری باشد.

پیش‌بینی می‌شود که هزینه‌های نقدی بالاترین میزان باشد، اما هزینه‌های خوراک، سوخت و کود شدیدا افزایش یافته و همین مسئله، بسیاری از درآمدهای کشاورزان را صرف هزینه‌های تولید خواهد کرد. در ماه مارس، فدرال رزرو کانزاس سیتی گفت: «ارزش املاک و مستغلات کشاورزی در سال 2022 به‌طور قابل توجهی افزایش یافت، اما در ماه‌های پایانی سال 2022 با افزایش شدید نرخ‌های بهره، این روند کاهشی شده است».

این روند کاهشی با افزایش نرخ بهره وام‌های کشاورزی در آمریکا ادامه خواهد یافت. آیا فدرال رزرو قادر به مهار نارضایتی کشاورزان و تاثیر این نارضایتی بر روند تولید محصولات خواهد بود؟

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید