Iranian Agriculture News Agency

ترجمه اختصاصی ایانا از یورو نیوز:

دردسر غلات اوکراینی برای اتحادیه اروپا!

سیاست‌ها و تصمیمات حمایتی اتحادیه اروپا از دولت زلنسکی در جریان جنگ اوکراین، با فرسایشی شدن نبرد بیش از پیش توسط اعضای این مجموعه به چالش کشیده شده است. شکاف بر سر واردات بدون اعمال تعرفه غلات اوکراینی بعد از آن که کمیسیون اروپا ممنوعیت‌های اعمال شده توسط لهستان و مجارستان در آخر هفته را غیرقابل قبول خواند، ابعاد جدیدی پیدا کرده است. اسلواکی، کشور دیگری که همسایه اوکراین است، ممنوعیت مشابهی را تصویب کرد، در حالی که بلغارستان پیشنهاد کرد که ممکن است به زودی از آن پیروی کند. به عبارت بهتر، چهار کشور عضو اتحادیه اروپا بدون پیروی از مصوبه جمعی این اتحادیه ، تعرفه‌های گمرکی خود را بر غلات و محصولات کشاورزی اوکراین وضع خواهند کرد.

دردسر غلات اوکراینی برای اتحادیه اروپا!

به گزارش ایانا به نقل از یورونیوز، این چهار کشور عضو بارها از هجوم غلات ارزان قیمت اوکراین شکایت کرده‌اند و استدلال می‌کنند که ورود انبوه محصولات باعث پر شدن انبارها، مختل کردن بازار و کاهش قیمت‌ها برای تولیدکنندگان محلی شده است. آمار منتشر شده از سوی وزارتخانه‌های مربوطه درکشورهای بلغارستان، مجارستان، لهستان و اسلواکی نشان دهنده آسیب‌های ناشی از واردات بدون تعرفه محصولات کشاورزی اوکراین به کشورهایشان در دوران جنگ است. فراتر از آن، امکان دارد برخی کشورهای اروپایی دیگر نیز از تصمیم این چهار کشور پیروی کنند. اما اقدام یکجانبه دولت‌های نامبرده، با واکنش نهادهای مجری و تصمیم‌ساز در اتحادیه اروپا شده است. سخنگوی کمیسیون اروپا در این خصوص تاکید کرده است: «ما از اعلامیه‌های لهستان و مجارستان در مورد ممنوعیت واردات غلات و سایر محصولات کشاورزی از اوکراین آگاه هستیم. ما از مقامات مربوطه درخواست اطلاعات بیشتر داریم تا بتوانیم اقدامات را ارزیابی کنیم.»

مقامات ارشد اروپایی نیز تاکید کرده‌اند که اتخاذ سیاست‌ای تجاری مشترک، در صلاحیت انحصاری اتحادیه اروپاست و بنابراین، دولتها نمی‌توانند تصمیمات یکجانبه‌ای مغایر با این اقدام و تصمیم جمعی اتخاذ کنند. در چنین شرایط چالش برانگیزی، هماهنگ کردن و همسویی همه تصمیمات در داخل اتحادیه اروپا بسیار مهم است. تجربه یکسال اخیر نشان داده است که در بسیاری از تصمیم‌گیری‌های مشترک، بازیگران اروپایی در عمل رویکرد یکسانی را در تقابل با روسیه ( در جنگ اوکراین ) نشان نداده‌اند. به‌عنوان مثال کشورهایی مانند مجارستان و اسپانیا از تحریم‌های ضد روسی در حوزه انرژی پیروی نکردند و در زمینه ارسال تسلیحات به صحنه جنگ اوکراین نیز تعارضات پایداری میان اعضای اروپایی به وجود آمده است. اکنون، این تعارضات خود را در عرصه واردات محصولات کشاورزی و غذایی از اوکراین نشان داه است.

اوکراین همواره در صادرات ذرت، گندم، آفتابگردان، جو و سایر مواد غذایی پیشرو بوده است. اما صادرات محصولات کشاورزی این کشور به دلیل تهاجم روسیه به شدت در معرض خطر قرار گرفته و سازمان ملل متحد و ترکیه را وادار کرده تا به‌عنوان میانجی و میانجی در به اصطلاح ابتکار غلات دریای سیاه عمل کنند. این ابتکار تضمین می‌کند که روسیه به کشتی‌هایی که صادرات مواد غذایی و کودهای شیمیایی تجاری را از سه بندر اوکراین حمل می کنند: اودسا، چورنومورسک و یوژنی/پیودنی، حمله نخواهد کرد.

این قرارداد چندین بار تمدید شده است و تاکنون منجر به صادرات بیش از 23 میلیون تن غلات و سایر مواد غذایی شده است. تقریباً نیمی از این محموله‌ها ذرت بوده است. محموله‌های ذرت باید به خارج از اوکراین منتقل می‌شد تا فضایی برای برداشت تابستان امسال ( 2023) فراهم شود. اما مخالفت اعضای اروپایی با پذیرش بدون تعرفه ذرت و محصولات کشاورزی اوکراین، به چالشی جدید در برابر کی یف تبدیل شده است.

به نظر می‌رسد اتخاذ سیاست‌های اجباری از سوی اتحادیه اروپا، حتی در قالب تصمیمات جمعی نیز نتواند تصمیم برخی دولت‌های اروپایی مبنی بر تجدید نظر در پذیرش بدون تعرفه محصولات کشاورزی اوکراین را تغییر دهد!

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید