Iranian Agriculture News Agency

شناسایی ۱۱۸ هزار مورد تغییر کاربری و ساخت و ساز غیرمجاز

رئیس سازمان امور اراضی کشور با بیان این که طی امسال ۷۸ هزار مورد تغییر کاربری و ۴۰ هزار مورد ساخت و ساز غیرمجاز در اراضی کشاورزی شناسایی و اعلام شده است، از مدیران استانی خواست در این زمینه اقدام قضایی انجام دهند.

شناسایی ۱۱۸ هزار مورد تغییر کاربری و ساخت و ساز غیرمجاز

به گزارش ایانا به نقل از پایگاه وزارت جهاد کشاورزی، رضا افلاطونی امروز یکشنبه در نشست مشترک آموزشی روسای سازمان جهاد کشاورزی و مدیران امور اراضی سراسر کشور گفت: شناسایی تغییر کاربری‌ها و ساخت و سازهای غیرمجاز اراضی کشاورزی از طریق پایش هوشمند و با کمک تصاویر ماهواره‌ای و  سامانه ۱۳۱ انجام شده است.

وی افزود: اطلاعات در مورد تغییر کاربری و ساخت و سازهای غیرمجاز را هر هفته به استان‌ها ارسال می‌کنیم و استان‌ها باید گشت یگان حفاظت را به طور مستقیم به این عرصه‌ها اعزام کنند.

افلاطونی ادامه داد: پنج استان تهران، البرز، قزوین، آذربایجان غربی و اصفهان عملکرد خوبی در شناسایی و مقابله با تخلفات تغییر کاربری و ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی داشته‌اند و  جزو استان‌های برتر هستند.

وی با بیان این که حفظ کاربری اراضی کشاورزی خط قرمز وزیر جهاد کشاورزی است و بر آن تاکید دارد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر مجموع اراضی و خاک‌های کشاورزی درجه یک و ۲ در کشور بیش از پنج میلیون هکتار است که ۲۹ درصد اراضی کشاورزی را تشکیل می‌دهد.

رئیس سازمان امور اراضی کشور سطح اراضی درجه یک کشاورزی کشور را بیش از یک میلیون هکتار معادل ۶ درصد و سطح اراضی کشاورزی درجه ۲ را بیش از چهار میلیون و ۲۹۷ هزار هکتار معادل ۲۳ درصد اراضی کشاورزی عنوان کرد.

وی گفت: اراضی کشاورزی به امانت به دست ما رسیده و باید بتوانیم اراضی درجه یک و ۲ را حفظ کنیم.

افلاطونی در همین حال مرجع تشخیص کلاس خاک‌های کشاورزی را فقط مرکز تحقیقات کشاورزی معرفی کرد.

وی گفت: مسکن از اولویت‌های کشور است اما در جایگاه خودش باید به آن پرداخته شود نه آن که خاک‌های کشاورزی درجه یک و ۲ در اختیار آن قرار گیرد.

رئیس سازمان امور اراضی کشور تاکید کرد: زمین کالای سرمایه‌ای نیست، بلکه ابزار تولید است و از این رو باید تلاش کنیم زمین کشاورزی را به کالای تولید تبدیل کنیم.

وی در همین حال درباره صدور مجوز کاربری مجاز اراضی کشاورزی اظهار داشت: از سال ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۱، ۹۷ هزار و ۶۲۱ هکتار مجوز کاربری اراضی کشاورزی صادر کرده‌ایم که این مجوزها در راستای تولید، اشتغال و سرمایه‌گذاری صادر شده است.

افلاطونی در ادامه رفع تداخلات اراضی را از وظایف سازمان امور اراضی کشور دانست و اذعان داشت: میزان عملکرد ۶ ماهه امسال به لحاظ صدور پلاک ثبتی و از نظر مساحت اراضی رفع تداخل شده تقریبا دو برابر کل سال گذشته بوده است.

وی افزود: وظیفه ما حفاظت آب و خاک و بوم کشور است و به آن افتخار می‌کنیم.

رئیس سازمان امور اراضی کشور در عین حال بر نظارت و بازدید از اراضی واگذار شده نیز از سوی مسئولان استانی تاکید ورزید و تصریح کرد: برابر آیین‌نامه اجرایی ماده ۳۳ قانون حفاظت، هر مرجع واگذاری، هر سازمان جهاد کشاورزی استانی و هر مدیر جهاد کشاورزی شهرستان موظف است در سال دو بار از طرح‌ها و اراضی واگذار شده بازدید کند.

وی ادامه داد: دستگاه‌های صادر کننده موافقت اصولی نیز مکلفند این نظارت را انجام دهند و ما امسال نامه‌ای را که به امضای وزیر جهاد کشاورزی رسید برای وزرای ذی‌ربط از جمله وزارتخانه‌های میراث فرهنگی و گردشگری و صمت ارسال کردیم و از آنها خواسته‌ایم نظارت خود را بر این اراضی انجام دهند.

افلاطونی یکپارچه‌سازی و تجمیع اراضی کشاورزی را از دیگر وظایف این سازمان عنوان کرد و گفت: اجرای طرح‌های پایلوت یکپارچه‌سازی و تجمیع اراضی کشاورزی را در ۴۸۰ شهرستان در سال جاری دنبال می‌کنیم.

وی افزود: اگر هر یک از ۴۸۰ شهرستان، در ۱۰۰ هکتار زمین کشاورزی پایاب یک چاه آب یا قنات و یا نهر منشعب از رودخانه، یکپارچه‌سازی و تجمیع کشاورزی را انجام دهند، ۴۸ هزار هکتار یکپارچه‌سازی را ظرف یک سال انجام خواهیم داد که معادل ۴ برابر مجموع یکپارچه‌سازی ۱۷ سال گذشته می‌شود.

این مقام مسئول اضافه کرد: استان‌ها برای اجرای این طرح، مشارکت خوبی داشته‌اند و از ۳۲ استان، ۳۰ استان طرح‌های خود را ارایه داده و یک استان هم دیروز طرح پایلوت خود را معرفی کرد.

رئیس سازمان امور اراضی کشور، پایان رفع تداخلات اراضی، ایجاد سامانه کشت موقت، ایجاد سامانه اصلاحات ارضی، اتمام بارگذاری پرونده‌ها در سامانه واگذاری و ارتقای سامانه، اصلاح دستورالعمل‌های واگذاری نظارت ماده ۳۳ ضوابط اجرایی لایحه و نظارت هوشمند و برون‌سپاری امر نظارت را از برنامه‌های مهم سازمان امور اراضی کشور در سال ۱۴۰۲ برشمرد.

وی با اشاره به یگان حفاظت این سازمان تصریح کرد: یکی از مشکلات در این حوزه مربوط به نداشتن کارت ضابط بود و در حال حاضر ۱۴۳۷ فقره کارت ضابط صادر کرده‌ایم.

افلاطونی معرفی فرماندهان ۲۲ شهرستان بحرانی، تجهیز یگان حفاظت استان‌ها به تجهیزات دفاع شخصی، پیگیری تجهیز واحدهای گشت به دست‌افزارهای هوشمند و پیگیری پایش هوشمند تغییر کاربری‌های غیرمجاز اراضی زراعی و باغی را از جمله اقدامات در حوزه یگان حفاظت سازمان امور اراضی کشور نام برد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید