Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان امور اراضی کشور:

نیمی از عرصه‌های کشور رفع تداخل شد

رئیس سازمان امور اراضی از پایان یافتن رفع تداخلات کشور در 50 درصد از اراضی ایران خبر داد.

نیمی از عرصه‌های کشور رفع تداخل شد

رضا افلاطونی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر افزود: ادامه رفع تداخلات را با سرعت و دقت پی می‌گیریم.

وی ادامه داد: اینکه رفع تداخلات بعد از هشت سال به 50 درصد عرصه کل کشور رسیده است، خبر خوبی برای مردم است.

رئیس سازمان امور اراضی درباره اثر الکترونیکی شدن در بهبود شرایط و فعالیت‌های این سازمان گفت: در سازمان امور اراضی به دو سمت در حال حرکت هستیم. یکی موضوع برون‌‍سپاری وظایف تصدی‌گری است و دوم هوشمندسازی اقدامات است. بخشی از هوشمندسازی از طریق سامانه‌ای کردن فعالیت‌ها پیگیری می‌شود.

وی افزود: سامانه جامع واگذاری امور اراضی کشور، سامانه صدور مجوز تغییر کاربری مجاز و سامانه پنجره واحد مدیریت زمین سه سامانه‌ای هستند که فعالیت‌های مرتبط را در قالب آنها انجام می‌دهیم.

پایش هوشمند کل کشور ظرف دو ماه آینده

افلاطونی اضافه کرد: موضوع رفع تداخلات را در دو محور پیگیری می‌کنیم. صدور مجوزهای تغییر کاربری را از طریق پنجره واحد مدیریت زمین به شکل سامانه‌ای انجام می‌دهیم. مردم می‌توانند در منازل خود با گوشی‌های همراهشان وارد سامانه شده و درخواست تغییر کاربری بدهند.

وی افزود: از این طرق می‌توانند سوابق و مدارک خود را بارگذاری کنند تا فرایند مربوطه به صورت الکترونیک طی شود. بعد از بارگذاری اطلاعات، این اسناد به کمیسیون مرتبط می‌رود و در نهایت مجوز تغییر کاربری هم به صورت الکترونیکی صادر می‌شود.

رئیس سازمان امور اراضی بیان کرد: در حوزه برخورد با ساخت و سازهای غیر مجاز که محور دوم مرتبط با رفع تداخلات است هم به صورت الکترونیک عمل می‌کنیم. به این ترتیب که پایش هوشمند اراضی کشاورزی را که در اواخر 1401 در 6 استان فعال بود، به 16 استان رسانده‌ایم. پیگیر هستیم که بتوانیم ظرف یکی دو ماه آینده، کل کشور را تحت پوشش قرار دهیم.

وی افزود: کار به این شکل است که با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای، گزارش هرگونه تغییر در تصویر مناطق را که از طریق ماهواره‌ها دریافت می‌شود، ظرف یک بازه زمانی مشخص (که بسته به شرایط تعریف می‌کنیم) از طریق سامانه دریافت می‌کنیم.

افلاطونی ادامه داد: بعد با توجه به این تصاویر، یگان‌های گشت ما در محل حاضر می‌شوند. معمولا راستی آزمایی می‌کنیم. اگر تغییر کاربری و ساخت و ساز غیر مجاز رخ داده باشد، مراتب در سامانه 131 بارگذاری می‌شود تا پس از این بارگذاری، اطلاعات به سامانه پنجره واحد مدیریت زمین یا سامانه حقوقی سازمان امور اراضی منتقل ‌شود و سپس اقدامات حقوقی پیگیری شود.

وی بیان کرد: در نهایت پس از اتمام بارگذاری‌ها، یا درباره آن تغییر کاربری تبصره دو اعمال می‌شود که علی الراس ساخت و ساز غیر مجاز تخریب خواهد شد یا به مرحله رسیدگی قضایی منتقل می‌شود تا بعد از صدور حکم، مجددا نتیجه در همان سامانه حقوقی بارگذاری شده و حکم دادگاه اجرایی شود.

کاهش هزینه‌ها با الکترونیکی شدن کارها

رئیس سازمان امور اراضی گفت: الکترونیکی شدن امور دخالت انسان را در تصمیم‌گیری به شدت کم می‌کند و مسایلی که با حضور ماموران یگان حفاظت در محل اتفاق می‌افتد، دیگر رخ نخواهد داد.

وی افزود: دوم اینکه با الکترونیکی شدن فعالیت‌ها، هزینه‌های ما به شدت کاهش می‌یابد و به‌نوعی این سامانه‌ها جایگزین یگان حفاظت و گشت‌های ما شده‌اند. قبلا باید گشت‌ها برای شناسایی تخلفات گشت‌زنی می‌کردند تا ساخت و ساز غیر مجاز را شناسایی و کشف کنند. اکنون عملا پایش و شناسایی به شکل هوشمند توسط پنجره مدیریت واحد زمین انجام می‌شود.

افلاطونی گفت: به این ترتیب، در چنین روندی هزینه‌های ناشی از بنزین و حضور نیرو در محل و غیره کاهش می‌یابد. این کاهش هزینه‌ها قابل محاسبه است اما تاکنون این محاسبات را انجام نداده‌ایم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید