Iranian Agriculture News Agency

در تشریح کارنامه 31 ساله شرکت خدمات مهندسی آب و خاک کشور به مناسبت دهه مبارک فجر مطرح شد:

نقش آفرینی در پایداری منابع آب و خاک با اجرای بیش از 3500 پروژه آب و خاک کشور

دکتر محمدمهدی قاسمی، مدیرعامل شرکت خدمات مهندسی آب و خاک کشور (پارس)، گفت: طی ۲ سال اخیر ۲۵ پروژه در حوزه مهندسی آب و خاک کشور با کارفرمایان تعیین تکلیف و به بهره برداری رسیده است.

نقش آفرینی در پایداری منابع آب و خاک با اجرای بیش از 3500 پروژه آب و خاک کشور

به گزارش خبرگزاری ایانا در استان البرز، دکتر قاسمی مدیر عامل شرکت خدمات مهندسی آب و خاک کشور در نشست خبری با اصحاب رسانه که روز دوشنبه 17 بهمن ماه به مناسبت ایام دهه مبارک فجر انجام شد، ضمن گرامیداشت ایام مبارک دهه مبارک فجر پیروزی انقلاب اسلامی و یاد و خاطره امام راحل و شهدای گرانقدر و تسلیت وفات حضرت زینب سلام الله علیها با بیان اینکه شرکت آب و خاک کشور به عنوان بازوی توانمند وزارت جهاد کشاورزی در طول عمر بیش از سی ساله خود خدمت رسانی زیادی داشته است؛ تصریح کرد: در این سال ها بیش از سه هزار و ۵۰۰ پروژه بزرگ و متوسط کشور توسط این شرکت در استان های مختلف مطالعه و اجرا شده است.

مدیرعامل شرکت خدمات مهندسی آب و خاک کشور با بیان اینکه این شرکت در طول بیش از ۳۰ سال از عمر خود در جای جای کشور منشاء خدمات زیادی بوده و سهم عمده ای در فعالیت های زیربنایی کشور به ویژه در حوزه آب و خاک کشاورزی کشور به عهده داشته است؛ افزود: اجرای 920 مورد سدهای مخزنی، بند های انحرافی و ایستگاه های پمپاژ، احداث بیش از یکصد هزار هکتار شبکه های آبیاری و زهکشی در مناطق مختلف کشور، تجهیز و نوسازی 47 هزار هکتار، اجرای بیش از 60 هزار هکتار سامانه های نوین آبیاری، احداث بیش از 2200 هزار کیلومتر کانال های انتقال آب، احداث 300 کیلومتر راه و حفاری 350 حلقه چاه عمیق برخی از پروژه های انجام شده توسط این مجموعه بوده است.   

وی برخی از این پروژه ها را احداث 36 هزار هکتار شبکه های آبیاری و زهکشی توسعه نیشکر واحدهای امیرکبیر، دهخدا و میرزا کوچک خان در استان خوزستان، بیش از 5570 هکتار شبکه فرعی آبیاری و زهکشی دشت آزادگان ناحیه عتابیه دشت آزادگان، 6389 هکتار پروژه انتقال و توزیع آب به دشت سیستان، بخشی از پروژه ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان، سد شنجور رزن و سد مخزنی خرم رود تویسرکان در استان همدان و اجرای پروژه تکمیلی بزرگراه یادگار امام (ره) در کنارگذر شرقی مهرشهر کرج و ایستگاه پمپاژ طرح انتقال پساب تصفیه خانه فاضلاب کرج عنوان کرد و در خصوص پروژه های مطالعاتی و خدمات مشاوره ای این مجموعه یادآور شد: طراحی و نظارت بر 667 هزار هکتار طرح های سامانه های نوین آبیاری تحت فشار، 307 هزار هکتار مطالعه و طراحی تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی، 474 هزار هکتارعملیات نقشه برداری و تهیه نقشه های اراضی، 294 هزار هکتار مطالعات شبکه های آبیاری و زهکشی، 438 هزار هکتار مطالعات طرح های آبخیز داری و پخش سیلاب، 590 هکتار مطالعات خاکشناسی اجمالی و نیمه تفضیلی، 505 مورد مطالعات طرح های تأمین آب، 259 مورد مطالعات صحرایی و آزمایشگاهی محلی خاک، بتن، ژئو تکنیک و منابع قرضه و 700 هکتار مطالعات و نظارت بر طرح های گلخانه ای و مجتمع های دامپروری بخشی از پروژه ها و فعالیت‌های ۳۱ ساله شرکت آب و خاک کشور بوده است.

دکتر قاسمی اجرای طرح ها و پروژه هایی در حوزه گرمسیری و آب های مرزی و پروژه 46 هزار هکتاری سیستان را از جمله طرح های اجرا شده توسط شرکت آب و خاک عنوان کرد و با اشاره به اینکه ردپای فعالیت های شرکت آب و خاک را در تمام استان های کشور از شرقی ترین نقاط کشور تا استان های شمالی، مرکزی، جنوبی و مرزی دیده می شود؛ افزود: این شرکت توأمان هم صلاحیت های مشاوره ای و اجرایی از سازمان برنامه و بودجه کشور را دارد و در کنار آن صلاحیت اجرای طرح هم دارد که باعث شده در پروژه های بزرگ منشأ اثر باشد.

مدیرعامل شرکت خدمات مهندسی آب و خاک کشور (پارس) با بیان اینکه این شرکت در طول عمر فعالیت خود فراز و فرودهایی داشته که واگذاری شرکت در پایان سال ۱۳۹۲ به بخش خصوصی یکی از آن ها بوده، افزود: شرکت به دلیل عدم انجام تعهدات خریداران مجدد به دولت برگشت و هیات مدیره ای متشکل از بخش دولتی مدیریت آن را برعهده گرفتند.

وی با بیان اینکه طی ۲ سال اخیر ۲۵ پروژه در حوزه مهندسی آب و خاک کشور با کارفرمایان تعیین تکلیف و به بهره برداری رسیده است. افزود: تا پیش از قرارگرفتن مجدد این شرکت در زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی، این ۲۵ پروژه به دلیل بعضی از مشکلات همچون عدم تامین منابع مالی بلاتکلیف مانده بود که  در این پروژه ها ۲۵۰ نیروی کار مشغول به فعالیت بودند.

دکتر قاسمی با بیان اینکه شرکت آب و خاک یک دانشگاه علمی کاربردی بوده که به صورت جوشنده متخصصینی را به حوزه آب و خاک کشور تزریق کرده است؛ تصریح کرد: با انتقال این مجموعه به بخش دولتی بهبودهایی در حوزه مختلف کاری انجام دادیم و بزرگترین دستاورد این شرکت در سال های فعالیت خود نه تنها انجام پروژه های بزرگ در سراسر کشور بوده بلکه تربیت متخصصینی است که در شرکت‌های اجرایی و پیمانکاری و مشاوره ای در حال فعالیت و خدمت رسانی هستند.

وی یادآور شد: شرکت دارای یک هزار و ۵۰۰ دستگاه ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین برای اجرای پروژه های عمرانی است، که عدم تعمیر و نگهداری ماشین آلات این شرکت و آماده به کار نبودن آن ها هزینه این شرکت را به دلیل هزینه نگهداری و به کاراندازی بالا برده بود که منجر شد دوباره از سال ۱۳۹۹ به بخش دولتی و وزارت جهاد کشاورزی بازگردد.

قاسمی یکی دیگر از طرح‌های بزرگ که در زمان خصوصی بودن پارس نیمه کاره مانده بود را سد خرم رود تویسرکان همدان دانست که به دلیل عدم برنامه ریزی، پیشرفت خوبی نداشته به طوری که در طول پنج سال فقط ۴۶ درصد پیشرفت داشته که پس از دولتی شدن شرکت این طرح نیز یکی از طرح هایی بود که تعیین تکلیف شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هیچ پروژه غیرفعالی در شرکت وجود ندارد و بدهکاری های شرکت به بازار داده شد، تصریح کرد: از ۲ سال پیش تصمیم گیری سریع و قاطع برای تأمین نقدینگی برای اجرای پروژه ها انجام شد و خوشبختانه علاوه بر اینکه تامین نقدینگی ایجاد شد تعیین تکلیف پروژه‌های مختلف از گذشته انجام شد.

مهندسی ارزش، رویکرد اصلی برای اجرای پروژه های آب و خاک

مدیرعامل شرکت خدمات مهندسی آب و خاک کشور (پارس) با اشاره به اینکه رویکرد مهندسی ارزش در شرکت نهادینه شده و سعی داریم با بازنگری راه های بهینه و بهتری را برای اجرای پروژه‌ها داشته باشیم، خاطرنشان کرد: این شرکت علاوه بر اجرای طرح‌های حوزه آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با وزارت راه و شهرسازی و وزارت نیرو نیز همکاری دارد و پروژه های این بخش‌ها را نیز اجرا می کند.

وی با بیان اینکه حمایت و تامین مالی پروژه ها و بررسی مصوبات و اسناد این پروژه ها نیز انجام شده به طوریکه در این ۲ سال به ذی نفعان مختلف توجه شده است؛ افزود: سیستم کنترل و ارزیابی پروژه در شرکت نهادینه شده است و برنامه ریزی به طور چابک و مستمر برای تمام پروژه ها انجام می شود و همچنین مدیریت رهبری هزینه ها انجام می شود به طوری که صرفه جویی حداکثری در هزینه های پروژه ها، رویکرد شرکت برای افزایش بهره وری و مدیریت مالی پروژه هاست.

دکتر قاسمی آموزش را به عنوان رکن اساسی توسعه و پیشرفت این مجموعه دانست و یادآور شد: برای اولین بار دارای سالنامه آموزشی شده ایم، رسالت ما بهره برداری بهینه از منابع آب و خاک کشور است که سعی می شود روز به روز این موضوع بیشتر جامه عمل پوشانده شود و در کنار استراتژی‌های وزارت جهاد کشاورزی نقش آفرینی بیشتری داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: در این دو سال شرکت به یک روال طبیعی بازگشته است و کارفرمایان که یا وزارت جهاد، وزارت نیرو و یا راه و شهرسازی هستند را معطوف به خود کرده که به همت تمام همکاران در این شرکت بوده که باعث شده نگاه رضایت به سمت مجموعه معطوف شود.

نقش شرکت پارس در کمک به رفع چالش های آب و خاک کشور  

مدیرعامل شرکت خدمات مهندسی آب و خاک کشور با اشاره به اینکه این شرکت سعی داشته بتواند اقدامات مؤثر در رفع چالش های آب و خاک کشور داشته باشد، گفت: نگاه ما بعد از بازگشت به دولت، همسویی با سیاست های وزارت جهاد کشاورزی است و امیدواریم نقش خود را در بخش کشاورزی به خوبی ایفا کنیم ضمن اینکه نگاه ویژه وزیر محترم به سازمان ها و شرکت های وابسته به وزارت همواره این است که از ظرفیت شرکت بزرگی مثل آب و خاک که در بخش کشاورزی بی نظیر است استفاده کنند.

مدیرعامل شرکت خدمات مهندسی آب و خاک کشور با تأکید بر اینکه در مطالعات و مشاوره طرح ها مشاوران بایستی به دانش روز مجهز باشند، گفت: امسال نیز پس از نامگذاری سال و تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی به موضوع دانش بنیان و اشتغال آفرینی، توجه بیشتری به شرکت های دانش بنیان شده است.

وی افزود: یکی از دستاوردهای این توجه برگزاری نمایشگاه هوشمندسازی کشاورزی در هفته آینده به میزبانی این شرکت می باشد که شرکت‌هایی که در حوزه آب و خاک فعالیت دارند حضور پیدا می‌کنند.

قاسمی همچنین ارتباط با پارک علم و فناوری وزارت جهاد کشاورزی و استفاده از دستاوردهای این حوزه و مراکز رشد را جزء فعالیت های شرکت پارس دانست و اظهار کرد: رویه استفاده از دانش برای بهبود و بهینه کردن پروژه ها است که این منطق را در شرکت پیاده کرده ایم و تلاش داریم در راستای فرامین رهبر معظم انقلاب اسلامی به خصوص با توجه به شعار سال بتوانیم قدم برداریم و اشتغال آفرینی هم جزو لاینفک پروژه های این حوزه است.

مدیرعامل شرکت خدمات مهندسی آب و خاک کشور خاطرنشان کرد: با اجرای هر پروژه تعدادی از افراد اشتغال حداقل سه تا چهار ساله پیدا می کنند که سعی داریم این افراد را در پروژه های جدید حفظ کنیم تا ضمن استفاده از تجارب آن ها، این افراد دغدغه اشتغال نیز نداشته باشند.

قاسمی در ادامه به برنامه های پیش روی این شرکت اشاره کرد و افزود: در حال حاضر ۱۸ پروژه فعال همچون آزادراه ها، زهکش ها، سد ها و شبکه آبیاری در دست اجرا داریم ضمن اینکه حدود ۸۰۰ میلیارد تومان قرارداد جدید منعقد شده که یکی از آن ها خط انتقال آب از دریای عمان تا استان خراسان جنوبی است که ۱۸۰ کیلومتر آن توسط این شرکت انجام می شود.

وی یادآور شد: همچنین تفاهم نامه های خوبی با شرکت کشت و صنعت مغان انجام شده که عملیات مطالعه و انعقاد قرارداد آن انجام می شود و طرح احیاء و پایداری دشت قزوین به عنوان مجری وارد کار می شویم.

مدیرعامل شرکت خدمات مهندسی آب و خاک کشور (پارس)، با اشاره به اینکه شرکت با جهاد کشاورزی خراسان رضوی و همدان مذاکره برای بهینه سازی آب داشته است که حتی نقش آفرینی به جای کل مدیریت آب و خاک این استان ها داشته باشد، ابراز امیدواری کرد که با این مذاکرات و با دستور ویژه وزیر جهاد کشاورزی نقش آفرینی این شرکت به سال های طلایی خود و به شرایطی برگردد که اثرات بیشتری در این حوزه داشته باشد.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری که چالش خاک بیشتر و مهمتر از آب است ادامه داد: در حوزه آب و خاک چالش های زیادی داریم بطوریکه فرونشست ها در حوالی البرز و هشتگرد و قزوین و شهریار مشهود است که چالش هایی است که در اثر استفاده بیش از حد از منابع آب اتفاق افتاده است و این شرکت با این ظرفیت و پتانسیلی که دارد می‌تواند در رفع این چالش ها بسیار تأثیرگذار باشد.

 مدیر عامل شرکت خدمات مهندسی آب و خاک کشور با اشاره به ظرفیت ها، تجارب، سوابق اجرایی و امکانات موجود این مجموعه از اعلام آمادگی برای اجرای پروژه های بزرگ کشور نظیر ادامه طرح 550 هزار هکتاری سفر مقام معظم رهبری در استان های خوزستان و ایلام، تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری شمال در استان های گیلان و مازندران، طرح احیا و پایدار سازی دشت قزوین، طرح 6000 هکتاری پرورش میگو گمیشان استان گلستان خبر داد و با بیان اینکه اجرای این پروژه ها در راستای امنیت و اقتدار غذایی کشور نقش اساسی خواهد داشت؛ ابراز امیدواری کرد با دستور و حمایت های وزیر محترم جهاد کشاورزی این مهم تحقق یابد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید