Iranian Agriculture News Agency

در اولین نشست ستاد توسعه گلخانه های استان البرز:

بستر برای توسعه گلخانه ها فراهم است | دستگاه های خدمات رسان پای کار باشند

رئیس ستاد توسعه گلخانه های استان البرز، بر لزوم رعایت الگوی کشت در گلخانه ها، صرفه جویی در مصرف منابع آبی استان و ترویج کشت محصولات کم آب بر، در راستای افزایش بهره وری و پایداری منابع پایه تأکید کرد.

بستر برای توسعه گلخانه ها فراهم است | دستگاه های خدمات رسان پای کار باشند

به گزارش خیرنگار ایانا در استان البرز، اولین نشست ستاد توسعه گلخانه های استان البرز شامگاه چهارشنبه با حضور استاندار، معاونین، فرمانداران و مدیران کل دستگاهای عضو ستاد برگزار شد.

عبدالرضا روشن نژاد، دبیر قرارگاه امنیت غذایی استان البرز در این نشست ضمن ابراز خرسندی از رویکرد و توجه ویژه استاندار محترم به حوزه امنیت غذایی و دستور تشکیل ستاد توسعه گلخانه ها، به ارائه گزارشی از وضعیت موجود گلخانه های استان و اقدامات انجام شده در حوزه استعدادیابی، جذب سرمایه گذار و احداث شهرک های گلخانه ای در استان پرداخت.

استاندار البرز و رئیس ستاد توسعه گلخانه های استان، با بیان اینکه ظرفیت های خوبی در خصوص صادرات گل و گیاهان زینتی و تنوع بالای محصولات گلخانه ای در استان وجود دارد به لزوم بهره گیری از آخرین تکنولوژی های روز دنیا در حوزه صنایع بسته بندی گل، اشاره و تصریح کرد: داشتن رویکرد صادراتی و چشم انداز در حوزه ایجاد گلخانه، بسته بندی، سردخانه های سبزی و صیفی، صادرات گل و تعیین اهداف و سیاست ها بسیار حائز اهمیت است به نحوی که میزان سهم استان از صادرات و بازار کشورهای منطقه مشخص باشد.

نماینده عالی دولت در استان البرز با اشاره به حمایت همه جانبه از توسعه گلخانه ها و بیان اینکه احداث گلخانه از پرداخت عوارض ساخت معاف است، به لزوم تعیین گام های احداث گلخانه، کاهش مراحل غیر ضروری و تلفیق مراحل باقی مانده ، بر کوتاه کردن فرایندها و مسیر دستیابی به هدف تأکید کرد.

رئیس ستاد توسعه گلخانه های استان افزود: برای ارائه پاسخ استعلام از دستگاه های خدمات رسان نظیر آب، برق، گاز و ... فلوچارت زمانبندی تعیین شود.

عبداللهی تصریح کرد: به منظور صرفه جویی در مصرف آب، حفظ اراضی کشاورزی،کاهش تغییر کاربری، افزایش تولید و افزایش اشتغال باید در اسرع وقت نسبت به تدوین برنامه عملیاتی توسعه گلخانه ها به تفکیک هر شهرستان اقدام گردد.

استاندار البرز با اشاره به لزوم احصاء مشکلات حوزه کاری و ارائه راهکارهای کارشناسی برای رفع موانع واحدها افزود: در واحدهای گلخانه ای که به بهره برداری رسیدند یک تیم کارشناسی تعیین شود که مشکلات و تجربیات و مسائل تولید کننده را احصاء نمایند.

رئیس ستاد توسعه گلخانه های استان به منظور بهره وری بیشتر از منابع پایه و لزوم صرفه جویی در مصرف منابع آبی استان، بر ترویج کشت محصولات کم آب بر و رعایت الگوی کشت در گلخانه ها تأکید کرد.

عبداللهی با بیان اینکه در خصوص صدور مجوزها دقت شود تا حریم روستاها کنترل شود، افزود: در صدور مجوز ها بررسی و دقت لازم صورت گیرد که برای تشویق تغییر کاربری های ایجاد شده در اراضی کشاورزی و قانونی شدن آن، مجوز گلخانه صادر نشود.

استاندار البرز با اشاره به اهمیت تولید محصول سالم و نقش آن در سلامت عموم جامعه به لزوم همکاری دستگاه های ذیربط و حفظ ارتباط مستمر با دانشگاه علوم پزشکی تصریح کرد: برای تولید محصول سالم بایستی در استان مرکز پایش داشته باشیم و به صورت تصادفی از سبزی و صیفی جات نمونه گیری و آزمایش شود. تولید باید محصولات ارگانیک شود. هر شهرستان نمایشگاه محصولات ارگانیک را راه اندازی نماید.

در اولین نشست ستاد گلخانه های استان مقرر شد در خصوص جذب سرمایه گذار برای احداث گلخانه اهتمام لازم از سوی فرمانداران صورت گیرد و در حوزه زیر ساخت، فرمانداران و مدیران به تفکیک هر شهرستان گزارش پیشرفت در حوزه کاری خود را گزارش دهند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید