Iranian Agriculture News Agency

وزیر اقتصاد:

دیروز 60 میلیون یورو در بازار نیما عرضه شد

ایانا- اقتصاد: ما باید برای واردات مواد اولیه٬ قطعات یدکی و کالاهای سرمایه‌ای فرش قرمز پهن کنیم اما چون این ورود باید در بستر قانون صورت گیرد باید برای جلوگیری از واردات غیرمعقول٬ غیرمجاز و قاچاق چشم عقاب داشته باشیم خوب ببینیم و با تیزبینی و قدرت قاچاق را متوقف کنیم که در این بخش نیز بخش خصوصی کمک بسیار بزرگی به ما می‌کند.

دیروز 60 میلیون یورو در بازار نیما عرضه شد

وزیر اقتصاد در نشست هیات نمایندگان اتاق ایران از عرضه 60 میلیون یورو در بازار نیما در روز گذشته خبر داد.

به گزارش ایانا، فرهاد دژپسند در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران، با اعلام این خبر توضیح داد که «این رقم خوشبختانه نسبت به برآورد اولیه خیلی بالاتر است و بازار عرضه به سمت یک نرخ تعادلی حرکت می‌کند‌. ورود صادرکنندگان برای عرضه ارز به طرف عرضه کمک می‌کند. علاوه بر این بانک مرکزی سیاست‌هایی در تقاضای ارز طراحی و اجرا کرده است که این دو عامل در کنار هم به افزایش عرضه کمک می‌کند هم به مدیریت تقاضا.»

او با بیان اینکه راجع به نرخ ارز کمتر حرف می‌زنم، ولی می‌خواهم این نکته را تاکید کنم که ثبات بازار ارز، خیلی مهمتر از سایر موارد است، گفت: به خصوص اینکه صادرات ایران، واردات پایه است و بنابراین اگر ما ثبات را در بازار ارز ایجاد کنیم، فواید آن را همه بهره مند می شویم.

وزیر اقتصاد، با تاکید بر اینکه با تغییرات مستمر در قوانین و مقررات اقتصادی حتما سود نمی‌بریم، توضیح داد: این تغییرات پیاپی همه را در موضع ضعف قرار می‌دهد. از بخش خصوصی هم انتظار داریم که اگر بخشنامه‌ای صادر می‌شود همه به آن پایبند باشند. بخش خصوصی باید بداند که در چه ریلی حرکت می‌کند، این ریل اگر پر پیچ و خم و نوسان باشد نمی‌توان حرکت کرد.

او در ادامه با یادآوری اینکه فضای کسب و کار کشور بهبود مناسبی پیدا کرده بود، ادامه داد: البته عواملی که امسال وجود داشت، عوامل برون دولتی بودند، اما مهم برای ما این است که چرا باید سرعت ما کم باشد، پس بخش خصوصی باید نقش مسئولانه و فعال ایفا کند و ما نیز در هیات مقررات زدایی معتقدیم که قوانین زاید را باید از سر راه برداشت، اما بخش خصوصی نیز این قوانین زاید را به وزارت اقتصاد معرفی کند.

دژپسند از اتاق ایران برای کوچک کردن اندازه دولت درخواست همیاری و کمک کرد و گفت: نسبت t  به tbt در ایران خیلی پایین است و سالهاست که دارند تلاش می‌کنند این نسبت به ۱۰ درصد برسد الان به روایت کسانی که می‌خواهند ما را وادار به افزایش مالیات کنند این نسبت 5.4 است و ما این نسبت را 6.7 می‌دانیم. ما معافیت مالیاتی را در جایی که الزام قانونی است را مثلا در بخش کشاورزی٬ دانش بنیان مناطق محروم٬ مناطق آزاد را الزام می‌دانیم اما باید با فرار مالیاتی مبارزه کنیم. لازم است اتاق بازرگانی وزارت اقتصاد را در این مساله کمک کند و برای مبارزه با اجتنباب و فرار مالیاتی با همکاری کنید. لازم اتاق به دولت در جهت کوچک کردن اندازه دولت نیز کمک کند.

او در ادامه یکی از مشکلات موجود در حال حاضر مشکلات مربوط به رسوب کالاها در گمرکات است، توضیح داد: قبلا نیز این مطلب را اعلام کرده‌ام که ما باید برای واردات مواد اولیه٬ قطعات یدکی و کالاهای سرمایه‌ای فرش قرمز پهن کنیم اما چون این ورود باید در بستر قانون صورت گیرد باید برای جلوگیری از  واردات غیرمعقول٬ غیرمجاز و قاچاق چشم عقاب داشته باشیم خوب ببینیم و با تیزبینی و قدرت قاچاق را متوقف کنیم که در این بخش نیز بخش خصوصی کمک بسیار بزرگی به ما می‌کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید