Iranian Agriculture News Agency

روایت رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران از افزایش صادرات طلای سرخ

افزایش ۴۰ درصدی در وزن، ۷۰ درصد در ارزش

ایانا- اقتصاد: رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران: صادرکننده موظف است برای هر کیلو زعفران مبلغ 1450دلار پیمان سپاری کند این در شرایطی است که صادرکننده، زعفران را به طور میانگین 700دلار می‌فروشند اما گمرک از صادرکننده تعهد می‌گیرد تا میزان 1450دلار را به سامانه نیما بازگرداند. صادرکنندگان توانایی بازگرداندن حدود 750 دلار بیشتر از مبلغی که زعفران را می‌فروشند، را ندارند و به همین علت در شرایط کنونی نمی‌توانند صادرات انجام دهند.

افزایش ۴۰ درصدی در وزن، ۷۰ درصد در ارزش

گلشن بابادی- رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران از افزایش 40 درصدی صادرات زعفران در 6 ماه نخست سال خبر داد.

غلامرضا میری، به خبرنگار گروه کشاورزی ایانا، اعلام کرد که «در 6ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته صادرات زعفران به لحاظ وزنی 40درصد افزایش داشت و از لحاظ ارزشی، صادرات این محصول 70 درصد (به لحاظ ارزش دلار) رشد پیدا کرده است.»

او با اشاره به میزان کل صادرات زعفران در 6 ماهه نخست امسال گفت: «کل صادرات زعفران در 6 ماه نخست امسال 101 تن و 582 کیلوگرم است که ارزش این صادرات 143میلیون و675هزاردلار بوده و نسبت به سال قبل 40 درصد افزایش داشته است.»

رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران، در باره مشکلات ناشی از پیمان‌سپاری ارزی که پیش پای صادرات گذاشته شده و  زعفران را نیز از مشکلاتی که با خود همراه کرده، بی‌نصیب نگذاشته، گفت: «با توجه به افزایش صادرات زعفران نمی‌توان گفت این افزایش 40 درصدی صادرات زعفران باعث خوشحالی شده چرا که پیمان سپاری ارزی که دولت صادرکنندگان را به آن موظف کرده، باعث شده این رشد به نفع صادرات نباشد.»

میری توضیح داد: «صادرکننده موظف است برای هر کیلو زعفران مبلغ 1450دلار پیمان سپاری کند این در شرایطی است که صادرکننده، زعفران را به طور میانگین 700دلار می‌فروشند اما گمرک از صادرکننده تعهد می‌گیرد تا میزان 1450دلار را به سامانه نیما بازگرداند. صادرکنندگان توانایی بازگرداندن حدود 750 دلار بیشتر از مبلغی که زعفران را می‌فروشند، را ندارند و به همین علت در شرایط کنونی نمی‌توانند صادرات انجام دهند.»

با طرح این مسائل این موضوع مطرح می‌شود که در حال حاضر صادرات زعفران چگونه و به واسطه چه اشخاصی صورت می‌گیرد، چرا که آمارها ار رشد 40 درصدی صادرات در 6 ماهه نخست سال حکایت می‌کنند. رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران در این ارتباط توضیح داد: «افرادی در میان صادرکنندگان وجود دارند که قصد خارج کردن زعفران را از کشور داشته و برخی نیز برای واردات نیاز به ارز دارند و از این رو زعفران را صادرمی‌کنند. نکته اسفبار این است که برخی افراد از خارج از کشور به ایران می‌آیند و ارز خود را به ریال تبدیل کرده و با آن زعفران خریداری می‌کنند و سپس با استفاده از کارت‌های بازرگانی یک بار مصرف زعفران را به خارج از کشور صادر می‌کنند. پس از گذشت مدت زمان مقرر و در آینده نزدیک (6ماه تا یک ساله آینده) هنگامی که دولت به جستجوی این افراد می‌رود، متوجه خواهد شد که این اشخاص با استفاده از کارت‌های بارزگانی جعلی اقدام به صادرات کرده‌اند و دولت قادر به شناسایی این افراد و پیگیری آن‌ها در آینده نخواهد بود.»

میری ادامه داد: «در شرایط کنونی هیچ صادرکننده‌ واقعی جرات صادرات ندارد. ما  صادرکنندگان مساله بازگشت ارز را به کشور می‌پذیریم ولی به دلایلی با شرایط آن در قالب پیمان‎سپاری موافق نیستیم و در این خصوص درخواست اصلاح و تصمیم گیری جدی داریم. با توجه به اینکه پیمان‌سپاری مانع از انجام صادرات توسط صادرکننده می‌شود دو پیشنهاد مطرح می‎شود. اول این‌که یا باید پیمان‌سپاری را به طور کامل از میان برداشت و یا لازم است که به اندازه همان میزان ارز حاصل از فروش زعفران به سامانه نیما وارد شود نه چیزی در حدود 2برابر مبلغی که زعفران به فروش رسیده است، البته نحوه پیمان سپاری نه تنها برای زعفران که برای سایر محصولات کشاورزی نیز به همین شکل است و به طور جدی صادرات را تحت تاثیر قرارداده است. صادرکنندگان  درخواست دارند ارز را با نرخ روز بازار به کشور برگردانند و مشکلات پیش‌روی صادرات که به علت پیمان سپاری ارزی بر سر راه آن‌ها گذاشته شده، رفع شود.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید