Iranian Agriculture News Agency

نقش تعیین‌کننده تغییرات اقلیمی و رشد اقتصادی پایدار در نوبل اقتصاد

نوبل اقتصاد 2018 به ویلیام نوردهاوس و پل رومر رسید

ایانا- اقتصاد: مطالعات این دو اقتصاددان در خصوص تغییرات اقلیمی و اثرات آن یکی از جنبه‌های بارز و مورد توجه کمیته انتخاب برنده نوبل اقتصاد در بانک مرکزی سوئد بوده است.

نوبل اقتصاد 2018 به ویلیام نوردهاوس و پل رومر رسید

پل رومر، اقتصاددان و استاد دانشگاه نیویورک و ویلیام نوردهاوس، اقتصاددان و استاد دانشگاه ییل، نوبل اقتصاد 2018 را به خانه بردند.

به گزارش ایانا به نقل از اتاق بازرگانی تهران، بانک مرکزی سوئد، که از طرف آکادمی سلطنتی علوم این کشور، مسوولیت انتخاب برنده نوبل در حوزه علم اقتصاد را برعهده دارد، «ویلیام نوردهاوس» و «پل رومر» را به عنوان نوبلیست سال 2018 معرفی کرد.

به گفته آکادمی نوبل این دو اقتصاددان به خاطر مطالعات و تلاش‌هایشان برای تحلیل برخی از مهم‌ترین و بنیادی‌ترین مسایل کنونی جهان برنده این جایزه مهم علمی شده است. آنها در مورد چگونگی خلق رشد اقتصادی پایدار تحقیق کرده و هم‌چنین ایده‌هایی اساسی در مورد دلایل و تبعات نوآوری‌های فناورانه و تغییرات اقلیمی ارائه کرده‌اند.

به نظر می‌رسد مطالعات این دو اقتصاددان در خصوص تغییرات اقلیمی و اثرات آن یکی از جنبه‌های بارز و مورد توجه کمیته انتخاب برنده نوبل اقتصاد در بانک مرکزی سوئد بوده است.

ویلیام نوردهاوس، در دانشکده اقتصاد استرلینگ در دانشگاه ییل اقتصاد تدریس می‌کند و به خاطر مطالعات و ایده‌هایش در مدل‌سازی اقتصادی و تغییرات اقلیمی، چهره شناخته شده‌ای است. پل رومر نیز که در دانشگاه نیویورک اقتصاد تدریس می‌کند به عنوان نایب‌رئیس و اقتصاددان ارشد بانک جهانی در عرصه اقتصادکلان سرشناس است.

بد نیست بدانیم:

اعطای جایزه نوبل در رشته اقتصاد از سال 1969 آغاز شده و تاکنون 49 باز این جایزه به اقتصاددانان مختلف اعطا شده است. در این بین 25 اقتصاددان موفق شده‌اند به تنهایی این جایزه مهم را کسب کنند و در 24 جایزه دیگر، بیش از یک اقتصاددان شریک بوده‌اند.

تنها زنی که تاکنون موفق به دریافت جایزه نوبل اقتصاد شده، الینور استروم است که به خاطر مطالعات تحلیلی‌اش در خصوص حکمرانی اقتصادی در سال 2009 این جایزه را دریافت کرد. جوان‌ترین اقتصاددانی که تاکنون موفق شده است این جایزه را به خود اختصاص دهد کِنِث اَرو بود که در سال 1972 و در سن 51 سالگی موفق به دریافت نوبل اقتصاد شد. مسن‌ترین اقتصاددان برنده نوبل نیز لئونید هورویتس (هورویچ) است که با 90 سال سن توانست نوبل اقتصاد را به خود اختصاص دهد. متوسط سن دریافت‌کنندگان این جایزه طی تمام سال‌هایی که به اقتصاددانان اعطا شده، 67 سال بوده است.

موسسه معتبر تامسون رویترز پنج سال قبل نام محمدهاشم پسران، اقتصاددان ایرانی که در حوزه اقتصادسنجی از معروف‌ترین چهره‌های دانشگاهی دنیاست، را در زمره بخت‌های دریافت نوبل اقتصاد قرار داد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید