Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان نقشه‌برداری:

آب خزر در 10 سال 1 متر پایین رفت

ایانا- اقتصاد: در یک دهه گذشته ۳۸۰ کیلومتر مربع آب از خزر کم شده، این میزان را معادل ۱۲ دریاچه ارومیه در زمان پرآبی است.

آب خزر در 10 سال 1 متر پایین رفت

کاهش بارش‌ها تاثیر خود را روی خزر هم گذاشت. امروز رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور اعلام کرد که در 10 سال اخیر آب خزر یک متر پایین رفته و دلیل این افت هم کاهش بارش‌ها و ورودی آب از رودخانه‌هاست.

به گزارش ایانا، مسعود شفیعی با اشاره به اینکه کاهش بارش‌ها و ورودی آب از رودخانه‌ها، به خصوص حوزه ولگا، سطح آب دریاچه خزر طی سال‌های اخیر کاهش یافته است، توضیح داد: سطح آب خزر در 10 سال اخیر یک متر پایین رفته و به نظر می‌رسد این روند ادامه‌دار باشد.

او با یادآوری اینکه در یک دهه گذشته ۳۸۰ کیلومتر مربع آب از خزر کم شده است، این میزان را معادل ۱۲ دریاچه ارومیه در زمان پرآبی اعلام کرد و گفت: به نظر می‌رسد روند کاهنده آن با توجه به داده‌هایی که بطور ماهیانه از این حوزه دریافت می‌کنیم، ادامه داشته باشد.

شفیعی در باره تغییر نام دریای خزر هم توضیح داد که هم اکنون در نقشه‌های داخلی این دریا را با نام خزر می‌شناسیم و در حوزه بین‌المللی با نام کاسپین. با توجه به اینکه کاسپین ریشه ایرانی دارد، این احتمال وجود دارد که در نقشه‌های داخلی نیز نام کاسپین را برای دریای خزر انتخاب کنیم.

رئیس سازمان نقشه‌برداری در باره کنوانسیون حقوقی دریای خزر که مردادماه در قزاقستان به امضا رسید، هم توضیح داد که این کنوانسیون هم نکات فنی دارد و هم نکات حقوقی. در مورد نکات حقوقی موضوعاتی را به وزارت امور خارجه و کمیسیون امنیت ملی مجلس ارایه کردیم که مهم‌ترین مسئله آن تعریف خط مبدأ است که بر مبنای ارتفاع منفی ۲۸ متر محاسبه شده است. در این خصوص با روسیه اختلاف حدود نیم متر تا یک متر داریم. همچنین باید اشاره کنم که بررسی‌های ما از کنوانسیون خزر نشان می‌دهد این معاهده مشکلی از نظر فنی ندارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید