Iranian Agriculture News Agency

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران خبر داد

چینی‌ها در حال ابطال کارت‌های اعتباری ایرانیان

ایانا- اقتصاد: بانک‌های چینی کارت اعتباری زیادی برای مشتریان ایرانی خود باز نکرده‌اند و میزان آنها بسیار محدود بوده. ایرانی‌ها در چین تنها با بانک کونلون کار می‌کنند و سایر بانک‌ها حدود دو سال است به بهانه FATFحساب‌های ایران را زیر ذربین دارند و بسیاری از آنها را بسته‌اند.

چینی‌ها در حال ابطال کارت‌های اعتباری ایرانیان

حدود ده ماه پیش بود که چین حساب‌های بازرگانان و دانشجویان ایرانی را مسدود و آنها را با مشکل مواجه کرد. این داستان، ماجرای تکراری است که بارها توسط چین اتفاق افتاده و هر بار دلایل واهی برای آن ذکر شده. پیش‌تر از این نیز چینی‌ها این رویه را با بهانه ‌مبارزه با پولشویی در پیش گرفتند و حساب تجار و بازرگانان ایرانی را مسدود کردند. در دوره‌های مختلف این داستان دردسر زیادی را برای مبادلات تجاری ایران و چین ایجاد کرد و آنها را در مخمصه بدی انداخته است. این داستان تا حدی جدی شد که برخی پیش‌بینی می‌کردند، ممکن است مراودات تجاری این دو کشور به طور جدی به خطر بیافتد.

به گزارش ایانا، حالا با گذشت زمان نه چندان زیادی از این بازی تکراری چینی‌ها، خبرها حاکی از آن است که بانک‌های چینی در حال ابطال کارت‌های اعتباری دلاری مشتریان خود از جمله ایرانی‌ها هستند. اقدامی که پدرام سلطانی، نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران راوی آن شد و در حساب توئیتر خود خبر داد که «بانک‌های چینی، در حال ابطال کارت‌های اعتباری (Master Card، Visa و ...) مشتریان ایرانی خود هستند. تبعیت آنها از تحریم‌های آمریکا بیشتر از دور قبل شده است و در انطباق عملیاتشان با FATF هم بسیار جدی هستند. مشتریان ایرانی فقط با یوآن چین امکان کار دارند.»

همچنین در این باره، مجید رضا حریری نائب رئیس اتاق ایران و چین معتقد است که بانک‌های چینی کارت اعتباری زیادی برای مشتریان ایرانی خود باز نکرده‌اند و میزان آنها بسیار محدود بوده. ایرانی‌ها در چین تنها با بانک کونلون کار می‌کنند و سایر بانک‌ها حدود دو سال است به بهانه  FATFحساب‌های ایران را زیر ذربین دارند و بسیاری از آنها را بسته‌اند. از این رو تخصیص ارز توسط بانک مرکزی فقط برای بانک کونلون صورت می‌گیرد و سایر بانک‌ها چینی مستقیماً با ایرانی‌ها کار تجاری نمی‌کنند که این دستان ماجرایی هفت ساله است. بررسی‌ها نشان می‌دهد چینی‌ها کارت اعتباری ندارند، بلکه کارت‌هایی به نام یونیون دارند که به شکل دبیت کارت است و اگر فردی حسابی داشته باشد آن کارت را نیز دارد که به جز چین در بسیاری از کشورها قابل پرداخت است. به نظر می‌رسد چینی‌ها با این اقدام خود در پی جنگ تجاری که با آمریکا به راه انداخته به دنبال تقویت ارزش پول ملی خود هستند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید