Iranian Agriculture News Agency

بسته جدید ارزی راهکاری برای صرافان ندارد

کدام قیمت، کدام دلار

ایانا- اقتصاد: از زمانی که فروش ارز توسط صرافی‌ها ممنوع شد تا به امروز قیمت اسکناس دلار، کف بازار 9400 تا 9500 تومان بوده است. نرخ حواله دلار (در سامانه نیما) هم حدود 8000 تا 8500 تومان اعلام شده، اما قیمت اسکناس دلار نه جایی درج شده و نه مرجعی برای قیمت پاسخگوست.

کدام قیمت، کدام دلار

هنوز یک هفته از رونمایی بسته جدید ارزی بانک مرکزی نمی‌گذرد اما وضعیت صرافان برای خرید و فروش ارز مشخص نیست. روزی بسته جدید ارزی رونمایی شد توقع فعالان بخش ارز و دیگر فعالان اقتصادی این بود که حداقل باتوجه به شرایط موجود و افزایش بی‌رویه نرخ ارز حداقل در این بسته بازه قیمتی یا محاسبات مشخص برای نرخ ارز یا قیمت واضح و مشخصی برای آن اعلام شود. اما هیچ اشاره یا راهماری برای تعیین نرخ ارز آن هم به شیوه شناور و مدیریت شده پیشنهاد نشد.

در بسته جدید ارزی به صرافان اجازه داده شده تا باتوجه به شرایط جدید اقدام به فروش ارز کنند. اما تابلوی صرافی‌ها و سایت‌های رسمی همچنان جلوی دلار آزاد را خالی گذاشته‌اند و قیمت مشخصی برای آن اعلام نشده است.  

حال با وجود اینکه خرید و فروش ارز برای صرافان مجاز آزاد شده اما هنوز کمتر کسی رغبت به معامله ارز در بازار دارد. یکی از فعالان بازار ارز در این‌بار به خبرنگار گروه اقتصادی ایانا می‌گوید: بسته جدید ارزی برای صرافان راهکار مشخص و معینی ندارد. بدون وجود قیمت یا حداقل کف قیمتی، هیچ صرافی حاضر نیست ریسک فروش ارز را بپذیرد.

او اضافه می‌کند: بسته جدید ارزی نکته جدیدی نداشت. زمانی خرید و فرش ارز آزاد بود، بعد یک‌شبه این برای صرافی‌ها ممنوع شد و حالا دوباره خرید و فروش برای صرافی‌ها آزاد شده و اتفاق خاص دیگری نداده است.

این فعال بازار ارز با اشاره به اینکه با وجود آزاد شدن خرید و فروش توسط صرافی‌ها کسی ارز معامله نمی‌کند، توضیح می‌دهد: بانک مرکزی خرید و فروش ارز را آزاد کرده اما نه قیمتی وجود دارد و نه ارزی در اختیار صراف‌ها قرار داده شده است.

او اضافه می‌کند: از زمانی که فروش ارز توسط صرافی‌ها ممنوع شد تا به امروز قیمت اسکناس دلار، کف بازار 9400 تا 9500 تومان بوده است. نرخ حواله دلار (در سامانه نیما) هم حدود 8000 تا 8500 تومان اعلام شده، اما قیمت اسکناس دلار نه جایی درج شده و نه مرجعی برای قیمت پاسخگوست.

این فعال اقتصادی با اشاره به کساد بودن بازار و خلوتی بیش از حد بازار ارز می‌گوید: خرید و فروش ارز آزاد شده اما کسی ارز نمی‌فروشد مگر به آشناهای قدیمی یا کسانی که از قبل می‌شناسند. نمی‌دانیم ارز را به چه قیمتی بفروشیم، چون ممکن است ارز را به هر قیمتی بفروشیم بانک مرکزی آن را تائید نکند. ضمن اینکه بانک مرکزی در عرض این چند روزه با وجود آزادسازی به هیچ صرافی ارز نداده است.

او اضافه می‌کند: نرخ حواله نمی‌تواند منبع دقیقی برای نرخ ارز باشد. در واقع نرخ دلار را در بازار، اسکناس دلار تعیین می‌کند.

با این توضیحات به نظر می‌رسد که فعالیت در بخش ارزی با وجود رونمایی بسته ارزی و همه اتفاق‌هایی که در این بخش رخ داده در حال حاضر امکان‌پذیر نیست و باید قدم‌های بیشتری برای ثبات و عین حال شفافیت بازار ارز برداشته شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید