Iranian Agriculture News Agency

مشاور اقتصادی معاونت زیربنایی سازمان برنامه و بودجه کشور:

مخالفان FATF دلایل محکم ارایه کنند

مخالفان پیوستن ایران به FATF دلایل لازم را برای عدم پذیرش مقررات مربوطه بیاورند، چرا که در حال حاضر شائبه‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه بخشی از سیستم بانکی ایران پولشویی می‌کند و حتی بخشی از پول‌های موجود در بانک‌های کشور ناشی از فعالیت‌های غیرمجاز است. از این رو بانک‌های بین المللی حق دارند که از نحوه کارکرد سیستم بانکی ایران با پذیرش مقررات شفاف سازی اطمینان یابند. در غیر اینصورت کسی با ایران کار نخواهد کرد.

مخالفان FATF دلایل محکم ارایه کنند

روزهای آغازین دور جدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران، در حالی سپری می‌شود که اقتصاد ایران از درون با مشکلات اساسی ریز و درشتی دست و پنجه نرم می‌کند. این‌روزها  علاوه بر کارشناسان و متخصصان اقتصادی، مردم نیز نگران وضعیت بحرانی اقتصاد کشور هستند، به طوری که مطالبات اقتصادی خود را به شکل‌های مختلف بروز می‌دهند. این حجم از نگرانی در حالی جریان دارد که مسعود کرباسیان، وزیر امور اقتصاد و دارایی کشور نیز معتقد است که با وجود تحریم‌ها اگر مقررات FATF نیز تصویب نشود، فعالیت‌های  بانکی خارج از سوئیفت را نمی‌توانیم انجام دهیم. چنین هشداری زمانی داده شده که ماه‌هاست مجلس بر سر پذیرش مقررات FATF هنوز به توافق نرسیده است.

در این باره مهدی پازوکی، مشاور اقتصادی معاونت زیربنایی سازمان برنامه و بودجه کشور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایانا می‌گوید: «درحال حاضر کشور از وضعیت اقتصادی بدی رنج می‌برد. بنابراین دولت باید عزم خود را جزم کند تا مردم را از اوضاع آشفته کنونی خارج سازد. ایران باید سیاست مذاکره را در چهارچوب منافع ملی و براساس یک برنامه مشخص در دستور کار خود قرار دهد و این داستان قطعاً به نفع منافع ملی شهروندان ایرانی تمام خواهد شد. مسلماً مفهوم مذاکره به معنای تسلیم نیست، بلکه یک برنامه اجرایی تلقی می‌شود. اگر ارتباط ایران با یک کشور خارجی قطع شود، نمی‌توانیم خواسته‌های طرف مقابل را رصد و توقعاتمان را بازگو کنیم. »

او با اشاره به اینکه تجربه جهانی نشان داده، هرگاه ایران پای میز مذاکره می‌رود، موفق‌تر از قبل عمل می کند، ادامه می‌دهد: «اگر راه‌های مذاکره بسته شود، قطعاً کشورها دچار خسران و زیان خواهند شد. با اینکه آغاز تحریم‌های مجدد آمریکا به تازگی شروع شده، اما به جرأت می‌توان گفت که اثر خود را قبل از این بر اقتصاد کشور گذاشته. تنها نکته مثبت داستان اینجاست، این روزها زمان خوبی برای پذیرش قرارداد FATF است و باید رفع ابهام شود که پذیرش آن هیچ ربطی به آمریکا ندارد. چرا که FATF یک سری اقدامات مالی  در راستای شفافیت‌سازی مالی است و هم اکنون 194 کشور از 198 کشور جهان این قرارداد را پذیرفته‌اند که هنوز ایران در زمره آنها قرار ندارد.»

او یادآوری می‌کند: «درحال حاضر برای اینکه سیستم بانکی ایران با جهان کار کند، باید مقررات FATFرا بپذیرد، چرا که ایران خود از قربانیان تروریسم است.»

پازوکی توصیه می‌کند: «سیاست کشور باید در جهت بهبود وضعیت تحریم‌ها مقررات FATF را بپذیرد و قطعاً این به نفع وضعیت کنونی اقتصاد است. پذیرش چنین مقرراتی حتی در شرایط فعلی می‌تواند قیمت ارز را چیزی در حدود 1000تومان در یک دلار کاهش دهدکه در اوضاع کنونی کاملاً به نفع اقتصاد ایران است.»

او تاکید می‌کند: «با پذیرش مقررات FATF مشکلات اقتصاد ایران حل شدنی نیست، چرا که ریشه آن به مدیریت، درایت، تصمیمات و سیاست‌های کارشناسانه و سنجیده ایران برمی‌گردد. برای اینکه ایران بتواند تعامل اقتصادی با جهان داشته باشد، باید سیستم اقتصادی کشور بتواند با بانک‌های دنیا کار کند. اما متاسفانه هم اکنون چیزی بیش از 40سال فاصله بین سیستم بانکی ایران و سایر بانک های جهان وجود دارد. برای نمونه دارایی 1000بانک اول جهان، چیزی حدود 113هزار میلیارد دلار است و سود این بانک‌ها سالانه 1000 میلیارد دلار می‌شود، درحالی که دارایی کل بانک‌های ایران تنها 250 میلیارد دلار و سود آن نزدیک به صفر است.»

مشاور اقتصادی معاونت زیربنایی سازمان برنامه و بودجه کشور، از مخالفان پذیرش FATF دعوت می‌کند که «دلایل لازم را برای عدم پذیرش مقررات مربوطه بیاورند، چرا که در حال حاضر شائبه‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه بخشی از سیستم بانکی ایران پولشویی می‌کند و حتی بخشی از پول‌های موجود در بانک‌های کشور ناشی از فعالیت‌های غیرمجاز است. از این رو بانک‌های بین المللی حق دارند که از نحوه کارکرد سیستم بانکی ایران با پذیرش مقررات شفاف سازی اطمینان یابند. در غیر اینصورت کسی با ایران کار نخواهد کرد.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید