Iranian Agriculture News Agency

پیشروی نرخ رسمی دلار در قیمت‌گذاری‌های بانک مرکزی

بنویسیم 4200 بخوانیم 4327 تومان

از اول خرداد قیمت دلار با شش تومان افزایش 4206 تومان بوده است. این نوسان‌های رو به بالا هرچند شامل مقادیر کم بود اما با این همه همچنان ادامه داشت تا از روز پنج خرداد وارد کانال 4210 تومان شد. به طور مشخص 10 روز بعد با همین شیوه نوسان 19 خرداد 97 قیمت دلار وارد کانال 4220 تومان شد

بنویسیم 4200 بخوانیم 4327 تومان

روز 22 فروردین ماه پس از اعلام رسمی معاون اول رئیس جمهور نرخ رسمی دلار  از 3800 تومان به 4200 تومان افزایش پیدا کرد. پس از آن هم نرخ رسمی دلار بر سر در همه صرافی‌ها همان 4200 تومان درج شد. این به غیر از ارقام عجیب و غریبی است که برای نرخ دلار در بازار آزاد عنوان و حتی رد و بدل می‌شد. این اتفاق در حالی رخ می‌داد که در عمل صرافی‌ها حق خرید و فروش نداشتند و در صورت اجازه داشتن برای معامله هیچ کدام از این صرافی‌ها ارزی برای عرضه در اختیار نداشتند. بسیاری از فعالان صنف صرافان معتقد بودند که این حالت موقت است و به زودی و با توجه به شرایط اقتصادی چاره‌ای جز تغییر وضعیت و باز شدن فضا برای خرید و فروش دلار و ارز در بازار وجود دارد.

به گزارش ایانا، دلیل آن هم این است که نرخ 4200 با هر محاسبه‌ای که به دست آمده باشد، حجم فیزیکی دلار بسیار محدود است، پس برای به دست آورن دلار باید به بازار آزاد رجوع کرد. ضمن اینکه لزومی ندارد همه افراد از نرخ دلار 4200 تومانی استفاده کنند.

بررسی‌ها قیمت دلار از روی سایت بانک مرکزی و سایت اتحادیه طلا و جواهر نشان می‌دهد که قیمت دلار تا روز اول خرداد ماه سال 97 (با توجه به همه محدودیت‌ها) همان 4200 تومان بوده است. اما از تاریخ اول خرداد به بعد قیمت دلار مبادله‌ای با نوسان‌های کم، شروع به افزایش کرد.

به طوریکه از اول خرداد قیمت دلار 4200 تومانی با شش تومان افزایش 4206 تومانی شد. این نوسان‌های رو به بالا هرچند کم بود اما با این همه همچنان ادامه داشت تا از روز پنج خرداد وارد کانال 4210 تومان شد. به طور مشخص 10 روز بعد با همین شیوه نوسان 19 خرداد 97 قیمت دلار وارد کانال 4220 تومان شد. با توجه به تعطیلات خرداد ماه و اینکه به طور سنتی بازار طلا و ارز در ماه مبارک رمضان رکود دارد قیمت دلار از 4250 تومان فراتر نرفت اما بعد از عید فطر روند روبه رشد قیمت دلار مبادله‌ای همچنان ادامه داشت.

روند رو به افزایش قیمت دلار در تیرماه آهنگ تندتری به خود گرفته به طوری که قیمت دلار از حدود 18 یا 19 تیرماه وارد کانال 4300 تومان شده و امروز که 23 تیرماه است به نرخ 4327 تومان رسیده است.

در این مدت نرخ دلار هرچند توافقی و مخفی اما برای وارد کنندگان و نیازمندان واقعی به ارز به خصوص دلار از کانال پنج هزار تومان جهش یکباره به هفت یا هشت هزار تومان کرده است. هرچند که این قیمت در هیچ منبع یا مرجعی درج نمی‌شود اما یک پرسش کوتاه از واردکنندگان انواع کالا نشان می‌دهد که قیمت دلار در همین محدود هفت تا هشت هزار تومان نوسان دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید