Iranian Agriculture News Agency

نمایشگاه ارائه دستاوردهای روستائیان و عشایر به کار خود پایان داد

نمایش دستاوردهای عشایر و روستادیان در پایتخت

یکی از اهداف برگزاری سومین نمایشگاه توانمندی‌های روستائیان و عشایر، معرفی سبک و سیاق زندگی عشایر و همچنین ارائه صنایع دستی و سایر توانمندی‌های آنها به جامعه شهری بود.

سیاهی چادرهای عشایر، سفیدی کپرها و خانه‌هایی پوشیده شده از الیاف نخل خرما. از گوشه ای صدای سازی می‌آید و از گوشه‌ای دیگر نوایی بومی. بوی آش‌دوغ مشام را پر کرده و با هر نسیمی، عطری دیگر حواس را با خود می برد. این نمایی از نمایش عشایر و روستائیان در پایتخت است، نمایشی از دستآوردها و جذابیت‌های گردشگری این بخش که در تهران روی پرده رفت.

سومین نمایشگاه دستاوردهای روستائیان و عشایر که از روز چهارشنبه، آغاز شده بود، روز جمعه به پایان رسید. این نمایشگاه از 14 بخش تشکیل شده بود که از جمله آن می توان به بخش نوآوری و ایده‌های نو که به استارت‌آپ‌ها در ایران شهرت یافته‌اند، اشاره کرد. سایر بخش‌های نمایشگاه نیز شامل حضور شرکت‌های بوم‌گردی مناطق روستایی و عشایر، بخش بین‌الملل، بخش نمایش فیلم و عکس، بخش نمادین روستاها و ایل، محوطه مراسم آئینی و بازی‌های بومی ومحلی بود.

ساماندهی تولیدات روستائیان و عشایر الزامیست

شاهپور علایی مقدم، قائم مقام سازمان امور عشایر ایران در گفت و گو با «ایانا» در باره این نماشیگاه و هدف از برگزاری آن گفت: «عشایر به عنوان گروه هدف سوم جامعه از توانمندی خاصی برخوردارند. این توانمندی‌ها شامل دانش بومی و دانش عرفی ویژ‌ه‌ای است که تنها در بین جامعه عشایری و روستایی یافت می‌شود. براین اساس یکی از اهداف برگزاری سومین نمایشگاه توانمندی‌های روستائیان و عشایر، معرفی سبک و سیاق زندگی عشایر و همچنین ارائه صنایع دستی و سایر توانمندی‌های آنها به جامعه شهری بود.»

او ادامه داد: «در نظر داریم که با ساماندهی تولیدات روستایی و عشایری به بهبود اقتصاد و نیز درآمدزایی آنها کمک کنیم. همچنین حمایت از صندوق خرد زنان عشایری که حدود 35 درصد از صنایع دستی و 40 درصد از فرش صادراتی کشور را تامین می‌کند، جزو برنامه‌های سازمان امور عشایر بود که جنبه اجرایی نیز به خود گرفت. لازم به ذکر است که در راستای حمایت از عشایر نیز برای کمک به کشت گیاهان دارویی 34 میلیون هکتار مرتع در اختیار عشایر قرار گرفت که به جرات می‌توان گفت بهترین نوع این گیاهان در سامانه‌های عشایر یافت می‌شود.»

علایی مقدم یادآوری کرد: «در زمینه ورود تولیدات کشاورزی و عشایر به بازارهای جهانی، تلاش می‌شود که نمایشگاه‌ها، جشنواره‌ها و فروشگاه‌های برون مرزی بین‌المللی برپا شود تا به معرفی دستاوردهای این دو جامعه به سایر کشورها بپردازیم.»

به‌منظور حمایت از عشایر حدود 350 صندوق خرد زنان روستایی در کشور وجود دارد که برای هر کدام از آنها برنامه مشخص تدوین شده و تسهیلات خوبی از طریق سازمان امور عشایر و از محل صندوق توسعه ملی در اختیار آنها قرار گرفته است. دراین‌باره،‌قائم مقام سازمان امور عشایر ایران می‌گوید: «از جمله سایرتسهیلات اختصاص یافته می‌توان به اختصاص 200میلیارد تومان تسهیلات به عشایر برای کاهش اثرات خشکسالی اشاره کرد. طبق رایزنی‌های صورت گرفته با اتاق بازرگانی ایران و نیز اتاق بازرگانی مشترک سایر کشورها در ایران و همچنین با حضور ریاست سازمان امور عشایر کشور در نشست فائو، ایران به عنوان یک کشور پیشرو در زمینه کوه نشینان مطرح شد تا بتوان برای توسعه بازار اقداماتی داشته باشیم. همچنین در برنامه ششم و در تبصره بودجه سال 97 فرصت‌های خوبی برای بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر در نظر گرفته شد و در حال حاضر 85هزار نفر زیر پوشش بیمه اجتماعی قرر دارند.»

در سومین نمایشگاه دستاوردهای روستائیان و عشایر که با هدف حفظ، ترویج و به نمایش گذاشته شدن هنر عشایر و روستائیان ایرانی برگزار شده بود، صنایع دستی همچون نمد، گلیم، جاجیم، محصولات چرمی و... عرضه میشد و این در شرایطی بود که گیاهان دارویی در این نمایشگاه با اقبال خوبی رو به رو شدند و بازدیدکنندگان بسیاری را به خود جذب کردند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید