Iranian Agriculture News Agency

رسولی خبر داد:

تامین و تدارک ۹۰ درصد برنامه ابلاغی کودهای یارانه‌ای کشور

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، از تأمین بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن انواع کودهای یارانه‌ای کشور در ۸ ماهه ابتدای سال‌ جاری توسط این شرکت خبر داد.

تامین و تدارک ۹۰ درصد برنامه ابلاغی کودهای یارانه‌ای کشور

به گزارش ایانا و به نقل از شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، حمید رسولی با اشاره به برنامه دو و نیم میلیون تنی تأمین، تدارک و توزیع کودهای یارانه‌ای در سال ‌جاری طی ۸ ماهه ابتدای سال‌، گفت: با وجود چالش‌های موجود به ویژه تحریم‌های ظالمانه و بیماری کرونا، بیش از دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن کودهای یارانه‌ای، یعنی نزدیک به ۹۰ درصد برنامه ابلاغی، تأمین و تدارک شده است.

وی افزود: هم‌اکنون ذخیره استراتژیک کشور در انواع کودهای یارانه‌ای بیش از ۴۰۰ هزار تن است و هیچ‌گونه کمبودی در این خصوص وجود ندارد.

مجری طرح خودکفایی کشور در کودهای کشاورزی با بیان این که بیش از ۸۵ درصد از کود تأمین شده، از محل تولیدات داخلی تأمین و تدارک شده است و سهم واردات در سال‌ جاری کمتر از ۱۵ درصد بوده است،‌ تصریح کرد: علاوه بر افزایش معنادار سهم تولیدات داخلی در کودهای تأمین شده، ورود کودهای آلی و زیستی از جمله کود آلی فسفاته، کود بیوفسفات و ... به سبد توزیع شرکت خدمات حمایتی کشاورزی از اقدامات بی‌سابقه‌ای است که در سال ‌جاری عملیاتی شده است.

به گفته وی، همچنین ورود کود دی‌آمونیوم فسفات داخلی به سبد توزیع شرکت خدمات حمایتی کشاورزی پس از یک وقفه ۳ ساله از جمله اقدامات قابل توجه در سال‌ جاری است.

رسولی گفت: افزایش معنادار سهم تولیدات داخلی به دنبال حمایت از تولیدکنندگان داخلی در چارچوب برنامه خودکفایی کشور در کودهای کشاورزی و تأمین مواد اولیه مورد نیاز آنها توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی و خرید تضمینی تولیدات آنان رقم خورده است.

وی، حجم قراردادهای منعقده با تولیدکنندگان داخلی کودهای فسفاته و پتاسه را در سال‌ جاری را بیش از ۴۰۰ هزار تن اعلام و خاطرنشان کرد: این حجم قرارداد با تولیدکنندگان داخلی نسبت به سال قبل بیش از ۴۰۰ درصد و نسبت به سال ۱۳۹۸ بیش از ۷۰۰ درصد رشد داشته است.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گفت: طبق برنامه خودکفایی کشور، هم‌اکنون با ۲۲ پروژه فعال در حوزه تولید کودهای کشاورزی انتظار می‌رود بین ۳ تا ۵ سال آینده، کشور در تولید تمامی کودهای فسفاته و پتاسه به طور کامل خودکفا شود.

رسولی، صدور حواله الکترونیک در سال‌ جاری در تحویل کودهای یارانه‌ای به کشاورزان را از اقدامات شایسته و ضروری برای ارتقای سطح کنترل، نظارت و ایجاد شفافیت در فرایند توزیع کودهای یارانه‌ای بین کشاورزان و جلوگیری از خروج آنها از شبکه رسمی توزیع کودهای یارانه‌ای برشمرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید