Iranian Agriculture News Agency

رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور اعلام کرد:

قیمت پیشنهادی خرید تضمینی گندم برای سال زراعی 1400-1399 برابر با 5 هزار و 92 تومان/ دولت به قانون خرید تضمینی عمل کند

رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور بر ضرورت تعیین و اعلام بهنگام نرخ‌های خرید تضمینی محصولات کشاورزی از سوی دولت تاکید کرد.

قیمت پیشنهادی خرید تضمینی گندم برای سال زراعی 1400-1399 برابر با 5 هزار و 92 تومان/ دولت به قانون خرید تضمینی عمل کند

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، محمد شفیع ملک‌زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور امروز در نشست خبری در دبیرخانه این تشکل فراگیر جامعه کشاورزی ضمن تقدیر از تلاش‌ها و همکاری‌های وزارت جهاد کشاورزی در همراهی با کشاورزان در حد امکان و اختیارات گفت: شوربختانه سال‌های زیادی است که سایر تصمیم‌گیران در دولت با اعلام دیرهنگام نرخ‌های خرید تضمینی محصولات کشاورزی، قانون خرید تضمینی را نقض می‌کند.

وی افزود: در مواردی با 7 ماه تأخیر این نرخ‌ها اعلام‌شده که این امر باعث سردرگمی و ضرر و زیان کشاورزان شده است.
IMG-20200819-WA0073

ملک‌زاده درباره خرید تضمینی محصولات کشاورزی برای سال زراعی پیش‌رو، گفت: قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی، دولت را مکلف کرده که هر ساله قبل از پایان شهریورماه و آغاز سال زراعی جدید، نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی که وزارت جهاد کشاورزی آن‌ها را پیشنهاد داده به‌طور رسمی اعلام کند.

رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور با تأکید بر اینکه اطلاع به‌موقع سبب می‌شود تا کشاورزان درباره کشت محصول موردنظرشان بر اساس هزینه‌های تولید و نرخ خرید تصمیم بگیرند، تصریح کرد: البته در مواردی نرخ‌های خرید تضمینی که توسط دولت اعلام‌شده با هزینه‌های تولید همخوانی ندارد.

ملک‌زاده گفت: انتظار می‌رود دولت در سال زراعی جاری، نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی را بر اساس هزینه‌های تولید تعیین و در زمان مشخص‌شده اعلام کند.
 

IMG-20200819-WA0070

 

وی تصریح کرد: برای خوداتکا ماندن یا خودکفایی در محصولات کشاورزی؛ قیمت پیشنهادی و نهایی که برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی در نظر گرفته می‌شود، باید بر اساس نرخ‌های واقعی و هزینه‌های تمام شده تولید باشد.

ملک‌زاده بابیان اینکه اگر نرخ خرید تضمینی بر اساس واقعیات اعلام نشود، عدالت در خرید تضمینی محصولات کشاورزی ذبح می‌شود، یادآور شد: این امر سبب می‌شود تا کشاورزان مانند سال گذشته از خرید تضمینی گندم به‌وسیله دولت استقبال نکنند.

رئیس نظام صنفی کشاورزی تصریح کرد: لازم است برای سال زراعی پیش‌رو، دولت قیمت کالاهای استراتژیکی مانند گندم، جو، کلزا و چغندرقند را با قیمت‌های منطقی تعیین و اعلام کند.

افزایش 200 تا 300 درصدی قیمت نهاده‌های کشاورزی

ملک‌زاده در بخش دیگری از صحبت‌های خود به افزایش 200 تا 300 درصدی قیمت نهاده‌های کشاورزی اشاره و اذعان کرد: این افزایش قیمت در نهاده‌های کشاورزی بی‌سابقه بوده است.

 وی با تأکید بر کمبود کود موردنیاز کشاورزان، یادآور شد: در حال حاضر کشاورزان می‌توانند 50 تا 60 درصد کود موردنیاز خود را به‌صورت یارانه‌ای تأمین کنند و مابقی آن را باید با 3 برابر افزایش قیمت از بازار آزاد خریداری کنند.

رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور با اشاره به اعلام قیمت پیشنهادی خرید تضمینی گندم، گفت: برآورد نظام صنفی کشاورزی برای نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی 1400-1399 برابر با 5 هزار و 92 تومان تعیین‌شده است.

وی ادامه داد: این قیمت بر اساس آنالیز هزینه‌های تولید قیمت هر کیلوگرم گندم با ارز نیمایی محاسبه‌شده که آنالیز آن نیز قابل‌ارائه به دولت است.
 

IMG-20200819-WA0072

 

به گفته رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور؛ قیمت جو با هزینه‌های جدید تولید تا به امروز 4050 تومان، کلزا 10227 تومان و چغندرقند بهاره 1001 تومان است. 

ملک‌زاده با اشاره به تراز تجاری بخش کشاورزی، گفت: در سال گذشته رشد مثبت اقتصادی بخش کشاورزی سبب شده تا تراز منفی اقتصادی کشور، به بالای صفر برسد.

رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور در پایان به کهنه بودن ماشین‌آلات کشاورزی نیز اشاره کرد و افزود: بسیاری از کمباین‌های در حال کار، مربوط به 30 تا 40 سال پیش است که موجب بروز ضایعاتی به میزان 10 درصد هر محصول کشاورزی می‌شود.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید