Iranian Agriculture News Agency

وزیر جهاد کشاورزی در نشست ستاد عالی پسته:

مشکلات پسته ایران محدود به موانع صادراتی نیست/ پیگیری اختصاص تسهیلات ویژه به پسته و توسعه صنایع مرتبط

وزیر جهاد کشاورزی در نشست ستاد عالی پسته، پس از شنیدن مشکلات تولیدکنندگان و صادرکنندگان این محصول گفت: مشکلات پسته فقط به صادرات آن محدود نمی‌شود و در بخش‌های دیگری نیز دچار مشکل شده که ضروری است به آنها رسیدگی شود.

مشکلات پسته ایران محدود به موانع صادراتی نیست/ پیگیری اختصاص تسهیلات ویژه به پسته و توسعه صنایع مرتبط

 

وزیر جهاد کشاورزی در نشست ستاد عالی پسته، پس از شنیدن مشکلات تولیدکنندگان و صادرکنندگان این محصول گفت: مشکلات پسته فقط به صادرات آن محدود نمی‌شود و در بخش‌های دیگری نیز دچار مشکل شده که ضروری است به آنها رسیدگی شود.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، کاظم خاوازی وزیر جهادکشاورزی امروز در نشستی صمیمی با اعضای ستاد عالی پسته کشور متشکل از تولیدکنندگان و صادرکنندگان پسته و جمعی از نمایندگان مجلس و مسئولان که مشکلات زنجیره تولید پسته را مطرح کردند گفت: نخستین مشکل پسته به الگوی کشت و ظهور آن در استان‌های مختلف باز می‌گردد که با ایجاد پدیده‌های نوظهور به موازات آن همچون مشکلات اقلیمی، جانمایی‌های غلط و شیوع آفات و بیماری‌ها‌ احتمالا گسترش آن چندان منطقی نباشد.

وزیر جهاد کشاورزی با قیاس توسعه پسته با توسعه خودرو در کشور‌، ادامه داد: توسعه کشت پسته در 26 استان کشور، منجر به مشکلات عدیده‌ای شده است که لازم است در مورد گسترش آن برنامه‌ریزی شود.

خاوازی با اشاره به نیاز به نقدینگی، تسهیلات و امکانات مالی با هدف تولید پسته در کشور، تصریح کرد: باید تسهیلات ارزان‌قیمت در اختیار کشاورزان قرار بگیرد که ضروری است به این نکته به‌صورت ویژه رسیدگی شود.

او با اشاره به آمار و اطلاعات تولید، گفت: آمار و اطلاعات تولید نشان می‌دهد که بهره‌وری پسته، هم در آب و هم در تولید و هم در بهره‌گیری از نهاده‌های دیگر، در حال حاضر بسیار پایین‌تر از کشورهایی است که می‌خواهیم با آنها رقابت کنیم.

 

IMG_0334

خاوازی با تأکید بر توسعه صنایع مرتبط و همچنین برنامه‌ریزی مطلوب برای بازار پسته، افزود: در این زمینه هم بازار داخلی و هم بازار صادراتی مورد هدف است. برگزاری این جلسه نیز به دلیل دغدغه ما نسبت به محصول پسته است‌ یعنی در تلاش هستیم تا هم از صادرکننده و هم از تولیدکننده‌های عزیز بتوانیم در دولت و در بانک مرکزی حمایت کنیم.

فقط نباید بر صادرات پسته متمرکز شد

وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه برگزاری ستاد عالی پسته باید ادامه داشته باشد، گفت: پسته محصول بسیار مهمی است و مخصوصا در شرایط تحریم، با ارزآوری برای کشور می‌تواند بسیار راهگشا باشد، اما اینکه چگونه می‌توان به پایداری تولید پسته کمک کرد بحث مهمی است.

خاوازی با بیان اینکه نمی‌توان تنها بر صادرات پسته متمرکز شد‌، ادامه داد: اگر تنها به صادرات پسته در انتهای این حلقه بپردازیم، دچار مشکل خواهیم شد، زیرا مشکلات اجزا در نهایت به صادرات نیز منتقل می‌شود.

تشکیل کمیته‌های امور اراضی در ستاد عالی پسته

وزیر جهاد کشاورزی به تشکیل کمیته‌‌ای دیگر در ستاد پسته تأکید کرد و گفت: ضروری است کمیته‌های امور اراضی تشکیل شوند و رئیس سازمان نظام امور اراضی در ستاد حضور یابند. همچنین باید شورای عالی بالاسری هم برای ستاد عالی پسته متشکل از استاندار‌های درگیر در تولید محصول پسته در نظر گرفته شود تا بهتر بتوان به مشکلات این بخش رسیدگی کرد.

به گفته او، در حال حاضر فشار بالایی بر بانک مرکزی برای تأمین نهاده‌ها وارد آمده و آنها نیز در تلاش هستند که این مشکلات را رفع کنندکه البته در دولت نیز آنها را پیگیری خواهیم کرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید