Iranian Agriculture News Agency

معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد:

سهم 70درصدی اعتبارات اشتغال روستایی به بخش کشاورزی رسید

۹۶هزار اشتغال روستایی جدید در قالب ۳۰هزار طرح توسعه‌ای در بخش کشاورزی ایجاد شد

ایانا: معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به پرسش «ایانا» درباره سهم بخش کشاورزی از منابع 1.5میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی مربوط به ایجاد اشتغال پایدار روستایی گفت: در دو سال گذشته، دولت با مجوز مجلس شورای اسلامی و با اذن مقام معظم رهبری، 1.5میلیارد دلار برای طرح‌های اشتغال و توسعه روستایی و عشایری اختصاص داد که بیش از 85درصد از آن توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تخصیص داده شده است.

سهم 70درصدی اعتبارات اشتغال روستایی به بخش کشاورزی رسید

ایجاد 96هزار اشتغال روستایی جدید

به گزارش خبرنگار ایانا، عبدالمهدی بخشنده ادامه داد: از کل منابعی که تاکنون به همه بخش‌های اقتصادی کشور تخصیص یافته، قریب به 70درصد در بخش کشاورزی جذب شده و بیش از 30هزار طرح توسعه‌ای در بخش کشاورزی در زمینه‌های مختلف‌ صنایع تبدیلی و تکمیلی‌، توسعه گلخانه‌ها، آبزی‌‌پروری، گیاهان دارویی، مکانیزاسیون، دام و طیور اجرا شده که امیدواریم در آینده نزدیک، به عمل آمده و تولیدات آنها نهایی شود. اجرای این برنامه‌های توسعه‌ای بیش از 96هزار اشتغال جدید در این زمینه را ایجاد کرده و نقش مهمی در اشتغال جوانان روستایی و کاهش فقر ایفا کرده است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به گزارش مدیران این برنامه در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: همکاران ما در سایر بخش‌ها مانند صنعت و معدن، ITC، گردشگری نیز بخش‌های دیگر را جذب کرده‌اند، اما همانطور که اشاره شد، قریب به 70درصد این اعتبار در بخش کشاورزی جذب شده است.

بخشنده در ادامه تصریح کرد: 10 تا 15درصد باقی نیز مقرر است با برنامه‌ریزی به تمامی بخش‌های اقتصادی تخصیص یابد که اگر چنین شد‌، امیدواریم دوباره سهمی نیز برای بخش کشاورزی در نظر گرفته شود.

حضور 15 کشور در دوره آموزشی مدیریت پروژه‌های اشتغال روستایی و کاهش فقر

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی همچنین در حاشیه افتتاحیه دوره آموزشی بین‌المللی مدیریت پروژه‌های اشتغال روستایی و کاهش فقر در جمع خبرنگاران گفت: این دوره با حضور نمایندگان 15 کشور از منطقه آسیا و اقیانوسیه برای تبادل تجربیات در زمینه مدیریت پروژه‌های اشتغال روستایی و کاهش فقر برگزار شده است.

بخشنده افزود: جمهوری اسلامی ایران در دو سه دهه اخیر با توجه به سرمایه‌های گسترده‌ای که در زمینه توسعه روستایی داشته، تجارب ارزنده‌ای دارد که در این دوره مشترک حدود یک هفته‌ای در قالب پنل‌های مختلف و برنامه‌های آموزشی، انتقال تجربه صورت می‌گیرد. همچنین در تلاشیم بتوانیم از تجارب مفید سایر کشورهای حاضر در این دوره آموزشی بهر‌ه‌مند شویم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر اهمیت اشتغال جوانان در توسعه روستایی، ادامه داد: در دهه اخیر، با تعداد زیادی از جوانان فارغ‌التحصیل به‌ویژه در روستاها روبرو شده‌ایم که تعداد خانم‌ها نیز در این بین قابل توجه است، بنابراین باید بتوانیم از طریق پروژه‌های سرمایه‌گذاری، هم به توسعه بخش کشاورزی و توسعه روستایی و هم اشتغال جوانان کمک کنیم.

مدیریت سهم اندک افزایش نرخ بنزین در بخش کشاورزی

او در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره اثر سهمیه‌بندی بنزین بر بخش کشاورزی نیز گفت: عمده ماشین‌آلاتی که در بخش کشاورزی استفاده می‌شود، به‌ویژه در بخش‌های کاشت، داشت و برداشت، ماشین‌آلاتی است که از سوخت گازوئیل استفاده می‌کنند.

بخشنده با بیان اینکه قیمت گازوئیل هیچ تغییری نکرده است، افزود: امیدواریم در این بخش هزینه چندانی به کشاورزان و تولیدکنندگان وارد نشود، اما در بحث انتقال تولیدات به مناطق شهری احتمالا تولیدکنندگان باید از خودروهای بنزین‌سوز استفاده کنند که در این صورت قطعا اثرات کوچکی بر بخش کشاورزی خواهد داشت که مدیریت خواهیم کرد تا اثر چندانی بر هزینه تمام‌شده تولید نداشته باشد و تولیدکنندگان متناسب با تولیداتشان بتوانند محصولات خود را به بازار عرضه کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید